• Home Slider01

New York hyzon trucksHyzon Motors, een spin-off van Horizon Fuel Cell Technologies, start dit jaar met de productie van zware voertuigen op waterstof. Het bedrijf uit de regio New York werd in maart opgericht en is gespecialiseerd in zware vrachtwagens, bussen en bestelwagens met een brandstofcel. Speciaal voor deze voertuigen zijn brandstofcellen ontworpen met een vermogen van 100 tot 370 kW.

Hyzon meldt dat het een intentieovereenkomst heeft gesloten met een niet nader bekendgemaakt bedrijf voor de productie van 1.000 bussen met een lengte van 12 meter. De eerste 50 bussen worden binnen 12 maanden geleverd. Het bedrijf claimt dat het tot 10.000 bussen en vrachtwagens per jaar kan produceren, bestellingen kunnen al worden geplaatst. 

George Gu, CEO van Hyzon Motors, is geen onbekende in de waterstofwereld. De afgelopen 16 jaar was hij voorzitter van de raad van bestuur van Horizon Fuel Cell Technologies uit Singapore. Daar signaleerde hij een enorme groei in de vraag naar brandstofcellen. Deze werden tot op heden door andere fabrikanten ingebouwd in voertuigen. Nu gaat Hyzon Motors dat zelf doen. “Onze brandstofcelsystemen hebben zichzelf al bewezen en we zien een kans om de wereld te helpen het transport veel sneller koolstofvrij te maken dan mensen momenteel denken dat mogelijk is,” aldus George Gu.

Maar niet alleen in Amerika gaat Hyzon Motors een productielocatie opstarten. In dit land wordt samengewerkt met strategische partners. Uiterlijk in 2022 wil het bedrijf beginnen. De voertuigen van Hyzon zullen duurder zijn dan vergelijkbare wagens op diesel. Maar door lagere onderhoudskosten wijkt de prijs per gereden kilometer niet veel af. Batterijen zijn voor zware vrachtauto’s geen alternatief. Door het enorme gewicht gaat veel laadvermogen verloren.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl