• Home Slider01

Pobüll waterstoffabriekBoeren uit de noord-Duitse regio Noord-Friesland, tegen de grens met Denemarken, willen toegevoegde waarde voor de regio creëren door zelf waterstof te maken uit groene stroom. In de regio staan al decennialang veel windmolen. Het doel is om van de opbrengst jaarlijks ongeveer 220 ton waterstof te genereren.  

Innoveren zit de streekbewoners in de genen. Het is bijna honderd jaar geleden dat enkele vindingrijke boeren uit de streek het onderwerp windenergie naar voren brachten. In 1923 werd nabij Husum een ​​eigen windenergiecentrale gebouwd. Acht boeren uit Pobüll kwamen bij elkaar omdat ze hun landbouwmachines elektrisch wilden bedienen en hun boerderijen elektrisch wilden verlichten in plaats van met petroleum. Het werd een groot succes.

En nu richten de volgende generaties boeren zich op waterstof. In Niebüll, op ongeveer 40 kilometer van Pobüll, is inmiddels begonnen met een project waarbij waterstof wordt opgewekt met elektriciteit opgewekt uit windenergie (foto). De elektriciteit hiervoor wordt opgewekt in oudere windparken in Bosbüll, Langenhorn, Dörpum en Reußenköge. Voortaan wordt de stroom niet meer aan het landelijke hoogspanningsnet toegevoegd, maar wordt het ter plaatse gebruikt om via grote elektrolysers groene waterstof op te wekken. Bij voldoende windkracht kan per jaar 220 ton waterstof worden geproduceerd. Afnemers zijn al gevonden, in de regio worden momenteel twee waterstoftankstations gebouwd voor auto’s en bussen.

De initiatiefnemers zijn ervan overtuigd dat, om de klimaatdoelstellingen in transport, verwarming en industrie te halen, verschillende soorten hernieuwbare energie waaronder waterstof moeten worden gebruikt. ‘Produceren gaat het beste op plaatsen waar zonne- en windenergie wordt opgewekt,’ zegt initiatiefnemers André Steinau in de regionale media. ‘Daarnaast draag de productie van waterstof en het rijden op waterstof bij aan de acceptatie van windmolens in het landschap. In onze regio wordt meer energie opgewekt dan nodig is, het omzetten in waterstof zorgt voor meerwaarde.’

19 particuliere investeerders waren snel gevonden om het eFarm-project, met een waarde van 16 miljoen euro te realiseren. Het project moet de regio versterken en banen creëren. Banken en spaarbanken uit Noord-Friesland droegen 4,4 miljoen euro bij. En ook de minister van Transport Andreas Scheuer heeft acht miljoen euro subsidie toegezegd. Een deel van het geld wordt gebruikt om twee brandstofcelbussen aan te schaffen voor lokaal vervoer. ‘De waterstof moet bij de twee benzinestations worden verkocht voor een prijs van 10 euro per kilo,’ onthult Steinau. ‘Alleen al de distributiekosten worden geschat op zes tot acht euro per kilo. Daarnaast komen er productiekosten tussen de drie en vijf euro. Voorlopig hebben we nog subsidie nodig.’ 

Steinau rijdt inmiddels zelf al in een Hyundai Nexo. ‘Als ik even in Hamburg moest zijn, zat ik voortdurend in spanning of mijn accu de terugreis wel zou halen. Sinds ik in een waterstofauto rijdt reis ik veel meer ontspannen.’

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl