• Home Slider01

China waterstofTwee publicaties uit China duiden er op dat waterstof een steeds belangrijkere rol gaat spelen binnen de toekomstige mobiliteit. Vooral voor autofabrikanten elders op de wereld is het van groot belang de ontwikkelingen nauwkeurig te volgen. "Er is geen andere automarkt dan China met zo’n groot gevoel voor snelheid en nieuwe ontwikkelingen. We hebben er alle vertrouwen in dat we hier partners hebben gevonden waarmee we kunnen werken aan het gemeenschappelijke doel om het gebruik van brandstofcelvoertuigen te vergroten", meldt Toyota, een van de partners in een nieuwe Chinese joint venture.

Tot op heden zijn de verkopen van auto’s met een brandstofcel wereldwijd marginaal. Toyota en Hyundai en in mindere mate Honda wisten er de afgelopen jaren slechts enkele duizenden van te verkopen. Door handmatige productie, blijven de prijzen hoog. Beide fabrikanten hebben inmiddels aangekondigd de productiecapaciteit van voertuigen op waterstof flink uit te breiden. Met lagere prijzen moet een grotere groep consumenten worden aangesproken.

Toyota kijkt inmiddels ook naar de grootste automarkt van de wereld. Het bedrijf uit Japan heeft de afgelopen week bekend gemaakt een joint venture te hebben opgericht met vijf Chinese partners. Onder de naam United Fuel Cell System R&D richt Toyota zich samen met de FAW-groep, Dongfeng Motor Corporation, Beijing Automotive Group (BAIC) en brandstofcelontwikkelaar Beijing Sino Hytec op de ontwikkeling van mobiliteit op waterstof. Toyota krijgt een meerderheidsaandeel van 65% in de joint venture. Het gemeenschappelijke doel is de markt voor voertuigen met brandstofcellen snel te laten groeien en concurrerende brandstofcelsystemen te ontwikkelen die voldoen aan de wettelijke vereisten van China”, meldt Toyota bij de bekendmaking van de plannen. “De Chinese automarkt reageert altijd razendsnel op nieuwe technologische ontwikkelingen. Door de samenwerking kan het gemeenschappelijke doel sneller worden bereikt.’

Vorige week keurde het Nationale Volkscongres in Peking het nationale economische en sociale ontwikkelingsplan voor 2020 goed. Daarin is voor het eerst de promotie van waterstof officieel opgenomen. Via subsidie worden nieuwe waterstofinitiatieven flink ondersteund. Andere landen met grote autofabrieken zijn gewaarschuwd. Als de technologie de overhand krijgt in China, staan ze op achterstand. Met een enorme binnenlandse markt kan de Volksrepubliek de wereldontwikkelingen sturen.

Een belangrijk onderdeel van de plannen is de uitrol van een netwerk van waterstof-tankstations. Deze moeten er snel komen en worden voorlopig door de staat gefinancierd. Met een reeks normen en voorschriften voor brandstofcellen moeten nieuwe ontwikkelingen sneller worden doorgevoerd.

Deskundigen zijn het erover eens dat auto’s met brandstofcellen de meest milieuvriendelijke voertuigen zijn die tot nu toe zijn ontwikkeld. Vooral bij het gebruik van groene waterstof is de algehele milieubalans veel beter dan bij lithiumbatterijen. Uit de uitlaat komt slechts schoon water. De eerste toepassingsmogelijkheden worden inmiddels wereldwijd gezien bij bussen en vrachtwagens. Bij lichte personenauto’s moet waterstof concurreren met batterijen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl