• Home Slider01

Duitsland WaterstofstrategieDe Duitse bondsregering heeft gisteren haar nationale waterstofstrategie bekendgemaakt. In totaal trekt het land 9 miljard euro bijkomend uit om een duurzame waterstofeconomie uit te bouwen, waarvan 2 miljard beschikbaar voor concepten met Europese partners. Waterstof krijgt een centrale rol in de Duitse energietransitie die ook in de toekomst nog een belangrijke plaats voorziet in gasvormige en vloeibare energiedragers. De visie van Duitsland sluit nauwkeurig aan op de waterstofvisie van Nederland en de waterstofplannen in België.

De Duitsers voorspellen een waterstofvraag van 90 tot 110 TWh in 2030. Om aan een deel van die vraag te voldoen, mikt de regering op een waterstofinfrastructuur met een vermogen van 5 gigawatt, goed voor 14 TWh aan groene waterstofproductie. De primaire rol voor waterstof is weggelegd als duurzame grondstof voor de industrie waar vandaag al 55 TWh aan fossiele waterstof verbruikt wordt. Dit behoeft grootschalige elektrolyseprojecten, nieuwe pijplijninfrastructuur en de aanpassing van bestaande gasnetten. De plannen voor een nieuw landelijk waterstofnet heeft Waterstof Magazine onlangs gepubliceerd.

Naast industrie ziet Duitsland ook opportuniteiten voor waterstof in transport en als opslagmedium voor hernieuwbare elektriciteit. Voornamelijk in de zee- en luchtvaart dicht men een belangrijke rol toe aan waterstof als basis van synthetische brandstoffen. Verder vormen brandstofcelvoertuigen een aanvulling op batterij-elektrische mobiliteit in het openbaar vervoer, bij delen van zwaar wegvervoer, in de logistiek en bepaalde gebieden van personenauto's.

Duitsland beseft dat de eigen productiecapaciteit van hernieuwbare energie en groene waterstof beperkt is en dat import nodig zal zijn. Een belangrijk deel van de waterstofstrategie gaat dan ook over het internationale samenwerkingskader en de rol van Europa. Zoals Waterstof Magazine eerder berichtte praat Duitsland met verschillende Afrikaanse landen, waaronder Marokko, over de levering van waterstof uit de woestijn.


Adwin Martens, directeur van WaterstofNet, ziet alleen maar voordelen als de plannen internationaal uitgewerkt kunnen worden. “De sterkte is de beoogde internationale samenwerking. Ik zie in onze regio opportuniteiten om projecten aan elkaar te koppelen. Binnen de importcoalitie bestuderen we de import van waterstof via de Vlaamse havens en het waterstof IPCEI idee. ‘Green Octopus’ vormt een kapstok voor een waterstofbackbone tussen Nederland, België en Duitsland. Ook waterstoftechnologie – en toepassingen uit Vlaanderen en Nederland kunnen een rol spelen in de Duitse ambities.”

Paul Bombeld, hoofdredacteur van Waterstof Magazine sluit zich hierbij aan. “Het is een illusie om te denken dat landen individueel een eigen energieplan voor de toekomst kunnen ontwikkelen. Internationale samenwerking en kunnen terugvallen op elkaars energienetten blijft in de toekomst noodzakelijk. We zien inmiddels dat leidende landen als Duitsland, Italië, het Verenigd Koninkrijk, België en Nederland voor een belangrijke rol voor waterstof kiezen. De richting is duidelijk, we kunnen aan de slag.”

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl