• Home Slider01

Canada WhatFlyBelangrijk nieuws uit de Verenigde Staten. Het bedrijf HyPoint claimt dat het een systeem heeft ontwikkeld dat drie keer zoveel vermogen haalt uit een brandstofcel en de levensduur met een factor vier vermenigvuldigd. De prestaties worden gehaald zonder dat het gewicht van het hele systeem toeneemt. De testresultaten in het laboratorium zijn zeer positief, nu volgt een praktijktest.

HyPoint speelt handig in op de transformatie in de luchtvaartsector. Deze loopt van propellervliegtuigen naar straalvliegtuigen en in de huidige tijd richting elektrisch aangedreven vliegtuigen. Daarbij vallen accu’s als energiebron af, vanwege het hoge gewicht. Brandstofcellen zijn daarentegen veelbelovend, volgens het bedrijf uit Californië. Vooral door de hoge energiedichtheid en kortere tanktijden.

Het in Silicon Valley gevestigde bedrijf HyPoint heeft er vertrouwen in dat de toekomst niet bij lithium-inobatterijen ligt, maar bij brandstofcellen. Via een nieuw 'turbo luchtgekoeld' brandstofcelontwerp kunnen hogere snelheden worden bereikt en langere afstanden worden gevlogen. Waterstofelementen worden in een luchtkanaal geplaatst, waar de onder druk staande, bevochtigde en thermisch gestabiliseerde lucht door de ventilatoren wordt gecirculeerd. Ook wordt lucht met een hoog zuurstofgehalte aan het systeem toegevoerd. 

De energiedichtheid bereikt daarmee een waarde van 2000 W/kg, terwijl de beste vloeistofgekoelde brandstofcellen tussen 150 en 800 W/kg leveren, aldus het persbericht. Volgens eigen berekeningen van Hypoint heeft het systeem een ​​energiedichtheid van ongeveer 960 Wh/kg. Het systeem heeft ook andere voordelen; het accepteert 'vuile' waterstof met slechts 99% zuiverheid. Bovendien is het Hypoint-systeem bestand tegen een temperatuurbereik van -50 tot +50 ° C.

HyPoint heeft een prototype samengesteld, dat ongeveer 20.000 uur in het laboratorium heeft gewerkt. De volgende stap voor het bedrijf is het valideren van de testresultaten buiten het lab. Dit jaar verschijnt mogelijk een prototype met een capaciteit van 15-20 kW en in 2022 wordt een commerciële, nog krachtigere installatie gepresenteerd.

Op de foto: De nieuwe WatFly Atlas, een eenpersoons vliegtuig voor recreatief gebruik, is zeer geschikt voor HyPoint brandstofcellen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl