• Home Slider01

Wenen SolarisIn de Oostenrijkse hoofdstad Wenen is vrijdag de testperiode met een bus op waterstof afgerond. Twee weken geleden begonnen Wiener Netze, Wiener Linien en Wien Energy aan een gezamenlijke test met een waterstof-bus van de Poolse busbouwer Solaris. Reizigers konden negen dagen lang kennis maken met het schone voertuig op lijn 39A. De initiatiefnemers gaan de gegevens nu evalueren. Als de ervaring met de H2-bus positief zijn komen er in 2023 definitief tien nieuwe bussen die rijden op waterstof naar Wenen.

"De OV-bedrijven leveren een belangrijke bijdrage aan de klimaatdoelen van Wenen,” zei Ulli Sima van Milieu en Openbare Raad bij aanvang van de testperiode. Busmaatschappij Wiener Linien was en is altijd een pionier op het gebied van milieuvriendelijke innovaties. Emissievrije aandrijvingen zijn natuurlijk een belangrijke factor in bussen en ik ben dan ook erg trots dat Wiener Linien vooroploopt bij het uitbreiden van de e-mobiliteit op waterstof.” De Weense busmaatschappij vindt de eisen die aan het voertuig gesteld worden enorm. Vooral door de korte afstanden tussen haltes en de stedelijke topografie worden hoge eisen gesteld aan het aandrijfsysteem voor de bussen.

Volgens Günter Steinbauer, algemeen directeur van Wiener Linien staan de busfabrikanten voor grote uitdagingen. “Naast een accu is de waterstof een belangrijk item voor stadsbussen. Alle partijen in de keten worden maximaal uitgedaagd: busfabrikanten moeten operationele voertuigen leveren tegen realistische prijzen, transportbedrijven moeten de omschakeling zo snel mogelijk oppakken en politici moeten een passend kader binnen de regelgeving creëren. Alleen zo kunnen we mobiliteit duurzamer en milieuvriendelijker maken.”

Bij de plaatselijke busremise is een tijdelijk waterstoftankstation gebouwd dat het testvoertuig binnen twaalf minuten kan vullen met 35 kilogram waterstof. Dat is iets langzamer dan bij een vast tankstation, dat de bus van H2 voorziet in acht minuten. Met een volle tank kan het voertuig tot 400 kilometer rijden. Tijdens de proefperiode moet eenmaal per dag worden bijgetankt, het tankstation is hierop afgestemd.

Wien Energie is belast met de inkoop van de benodigde waterstof in de toekomst. “We onderzoeken met name de mogelijkheden om groene waterstof in de stad te produceren”, zegt Michael Strebl, algemeen directeur van Wien Energie. “Een eerste concept hiervoor zal eind dit jaar worden ontwikkeld. Als alles volgens plan verloopt, kan er in Wenen een elektrolyse-installatie worden gebouwd, waarin groene waterstof wordt geproduceerd uit hernieuwbare elektriciteit.”

De waterstofbussen van Solaris zijn uitgerust met een brandstofcel van 70 kW en accu's met hoog vermogen. De accu wordt van energie voorzien vanuit de brandstofcel en met teruggewonnen energie bij het remmen. De bussen beschikken over twee elektromotoren in de as van 2 x 125 kW.  Om het energieverbruik zo laag mogelijk te houden, gebruikt een milieuvriendelijke CO₂-warmtepomp de restwarmte van de brandstofcel om de bus te verwarmen en te koelen. De waterstof wordt veilig opgeslagen op het dak in vijf tanks. 

In verschillende Europese steden gaan de Solaris waterstofbussen de komende jaren definitief rijden. In de loop van dit jaar al in het noord-Italiaanse Bolzano en in de Duitse steden Keulen en Wuppertal, volgend jaar volgt Nederland. Solaris heeft inmiddels 57 bussen op waterstof verkocht.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl