• Home Slider01

Scheveningen coachbootEen coachboot op waterstof, dat is de droom van Jaap Zielhuis, coach van het Nederlands zeilteam. Afgelopen vrijdag werd in de Nederlandse badplaats Scheveningen het eerste prototype onthuld dat moet resulteren in een rubberboot met een buitenboordmotor op waterstof. “Met deze ontwikkeling wordt de zeilsport pas echt duurzaam”.

De zeilsport zelf is geen vervuilende sport. De zeilschepen worden voortbewogen door wind, maar de vloot daaromheen is een stuk minder duurzaam. Reden voor coach Jaap Zielhuis om naar alternatieven uit te kijken. De Nederlandse Ploeg heeft zo’n vijftien snelle rubberboten in gebruik, maar bij internationale wedstrijden varen er regelmatig wel 500 rond. Naast coaches maakt ook de jury en de media gebruik van motoren op fossiele brandstoffen. Zielhuis vindt het jammer dat zo’n schone sport toch een hoop CO2 uitstoot. Enige jaren geleden nam hij het initiatief om te zoeken naar CO2-vrije alternatieven, want per vaartocht verbruikt zijn coachboot toch al snel 20 liter brandstof.

De nieuwe buitenboordmotor in ontwikkeling verbruikt hoofdzakelijk waterstof, maar heeft voor de momenten waarop geaccelereerd moet worden ook nog de beschikking over een extra accu. Soms hebben de coachboten alle kracht nodig, bijvoorbeeld op momenten dat een zeilschip teruggesleept moet worden naar de haven.

Voorlopig moeten de initiatiefnemers het nog doen met een klein prototype. Een krachtiger motor is nog in ontwikkeling. Met de motor moet minimaal 45 km/h gevaren kunnen worden. Tijdens het WK in 2022, dat in Scheveningen wordt gehouden, moet ten minste één boot emissieloos varen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl