• Home Slider01

Dublin busDe National Transport Authority (NTA) in Ierland wil volgend jaar op proef gaan rijden met drie dubbeldekkers op waterstof. De voertuigen gaan rijden in Dublin, op lijn 103 van Bus Éireann die loopt van Beresford Place in binnenstad naar Ratoath, een plaatsje ten noorden van de stad. Deze route is gekozen omdat het een typisch stedelijke start-stop-exploitatie combineert met een snellere buitenstedelijke verbinding en daarom goed inzicht geeft emissievrije mogelijkheden in verschillende situaties.

De test met waterstof is de laatste van een serie proeven met bussen op alternatieve brandstoffen. De alternatieven kregen de aandacht nadat de regering heeft besloten om voortaan geen bussen op diesel meer te kopen. Inmiddels zijn proeven uitgevoerd met schone diesel-, dieselhybride-, gas- en elektrische bussen in Cork en Dublin. Bij verschillende bandstoffen blijken de investeringen niet te rechtvaardigen. De technieken zijn nog te duur.

Vanaf volgend jaar worden er dubbeldekkers met brandstofcellen in Dublin getest. De NTA beoordeelt de bus op de afstand die ze kunnen afleggen op één tank brandstof, de snelheid en het gemak waarmee ze kunnen tanken. Maar ook de opleiding van buschauffeurs, onderhoud, de beschikbaarheid en kosten van waterstof worden meegenomen in het traject.

In januari van dit jaar stemde de NTA-raad ermee in om drie waterstof-brandstofcel-dubbeldekkers te kopen van WrightBus in Ballymena, voor operationele proef- en onderzoeksdoeleinden, meldt het busbedrijf. De kosten bedragen rond de 2,4 miljoen euro, dat is ongeveer € 800.000 per bus. Een bus op diesel is een stuk goedkoper, de huidige Dublin Bus, kost 355.000 euro, afhankelijk van de hoeveelheid bussen die in een keer besteld worden en het type bus.

Momenteel gebruiken de meeste Dublin-bussen dieselmotoren. De stadsbussen met dieselmotor rijden over het algemeen 12 jaar, voor ze buiten dienst worden gesteld. NTA is bereid de dieselbussen eerder met pensioen te sturen als de financiën dat toelaten.

Dublin is niet de enige stad waar waterstofbussen getest. Transport voor Londen, Aberdeen City Council en Liverpool City Council hebben inmiddels ook H2-bussen besteld. In Aberdeen is begin dit jaar een proefperiode met tien enkeldeks waterstofbussen beëindigd. De bussen die daar vijf jaar reden waren een groot succes en populair bij passagiers. Desondanks is het vervoer op waterstof gestopt, de Europese subsidie liep af en daarmee werden de kosten te hoog.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl