• Home Slider01

Californië Ballard busDe afgelopen tien jaar zijn de prijzen van bussen met een brandstofcel flink gedaald, terwijl de levensduur van de voertuigen flink is verlengd. De prijs nadert de prijs van bussen op een accu, terwijl de actieradius van zware voertuigen op waterstof aanzienlijk hoger is, schrijft Timothy Sasseen op internet. Sasseen is Business Development Manager in Californië en in dienst van Ballard Power Systems, producent van brandstofcellen.

Timothy Sasseen strooit met cijfers die zijn uitlatingen onderbouwen. In 2010 werd een vloot van 20 brandstofcel-elektrische bussen ingezet voor de Olympische Spelen in Vancouver. De voertuigen kostten indertijd $ 2 miljoen per stuk. In 2017 was de prijs voor dezelfde voertuigen iets minder dan $ 1,3 miljoen bij aankoop van 25 voertuigen in één keer. In 2019 was de prijs alweer gedaald tot $ 1 miljoen. Volgens Sasseen ligt deze prijs nog maar 11% hoger dan de prijs van het dichtstbijzijnde elektrische batterijaanbod. Dat brandstofcellen een veel grotere actieradius hebben en H2-voertuigen sneller kunnen tanken is bij de beoordeling niet meegenomen.

De kostenreductie is mogelijk gemaakt door 20 jaar paraktijkervaring. Het gewicht van de brandstofcellen en het volume van de apparatuur is in die periode met 35% gedaald, terwijl de levensduur met 35% is verlengd. In de voertuigen met een brandstofcel zit platina, inmiddels kan 97% hiervan worden gerecycled.  

De levensduurkosten van de kleine accu in brandstofcelvoertuigen is ook flink verbeterd omdat de brandstofcellen de lading van de accu in een smalle band behouden, waardoor spanningen worden verminderd die de accu's snel kunnen aantasten. Waterstofopslagtanks zijn een ander en duur onderdeel van een brandstofcel-elektrische bus. Er zijn hier grote kostenverlagingen op komst door lagere koolstofvezelkosten en nieuwe ontwerpen.

Dat alles resulteert in snel afnemende servicekosten. Bij de eerste voertuigen bedroegen deze nog $ 1,61 per mijl, in 2014 was dat gezakt naar $ 1,25 per mijl voor het eerste prototype en daarna nog maar $ 0,32 per mijl voor de latere modellen. Het einde van deze daling is nog niet in zicht. Ballard beroept zich niet alleen op eigen informatie. Recente studies van Deloitte en McKinsey laten zien dat de totale eigendomskosten van de brandstofcel-elektrische bus inmiddels onder het niveau van diesel en CNG vallen en rond 2027 ook onder de kostprijs van bussen op batterijen. Ballard is ervan overtuigd dat bussen op waterstof binnen twee decennia, dus al ruim voor 2050, voor 100% schoon vervoer kunnen zorgen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl