• Home Slider01

Port Kembla SnowyHet nieuwe bedrijf H2X Australia wil waterstofvoertuigen gaan produceren in Australië. De initiatiefnemers, ervaren leidinggevenden uit de auto-industrie, willen voertuigen gaan produceren in de fabriek in Port Kembla in de provincie New South Wales. Het bedrijf heeft inmiddels verschillende prototypes ontwikkeld die worden aangedreven door een brandstofcel en elektromotoren. Gezien het Australische leiderschap op het gebied van waterstof, ziet H2X Australia mogelijkheden om de autoproductie terug naar het land te brengen.

Brendan Norman is een van de initiatiefnemers van de nieuwe waterstofauto’s. Hij noemt het hartverscheurend om te zien dat de autoproducenten de afgelopen decennia allemaal uit het land zijn verdwenen. Het is voor de manager, voormalig bestuurder bij BMW en Volkswagen en verschillende landen, een droom die uitkomt. En Norman wil niet alleen auto’s produceren, ook de onderdelen in de voertuigen moeten uit Australië komen. In het begin zo’n 30 tot 50% en in een later stadium zelfs 70% of meer.

H2X Australia heeft verschillende types voertuigen in ontwikkeling. Het grootste succes zal naar verwachting de Snowy worden (foto). Deze middelgrote SUV krijgt een brandstofcel van 60 kW en een totaal vermogen van 190 kW. De actieradius is 650 km en waterstof wordt opgeslagen in vier tanks. Over twee tot drie jaar moet het voertuig gaan rijden. De beschikbaarheid van waterstoftankstations speelt hierin een belangrijke rol.

Maar als eerste richt H2X zich op de productie van zwaardere voertuigen als bussen en tracktoren. Deze krijgen twee brandstofcellen aan boord, goed voor een vermogen van tussen de 300 en 550 kW. De eerste voertuigen zullen in november worden geshowd aan de pers, in het april van 2021 zijn de eerste proefexemplaren beschikbaar en in juli moet de productie volop draaien.

Norman en zijn partner en ontwerper Chris Reitz hebben een sterk team van launch-executives gerekruteerd met ervaring op hoog niveau in wereldwijde autobedrijven, variërend van BMW en Fiat tot Nissan en Toyota. Het bedrijf heeft momenteel zeventig medewerkers in dienst, met plannen om voor eind 2020 door te groeien naar honderd 100 en maakt optimaal gebruik van een uitgebreid netwerk van lokale en internationale leveranciers. In 2025 wil het bedrijf werk bieden aan 5000 medewerkers.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl