• Home Slider01

YanmarHet beleid van Toyota om meer toepassingsmogelijkheden te zoeken voor de brandstofcel krijgt vorm. De Japanse autoproducent is een samenwerkingsverband aangegaan met Yanmar, bij het grote publiek bekend van de kleinere motoren in pleziervaartuigen. De twee fabrikanten gaan samenwerken bij de ontwikkeling van recreatieschepen op waterstof. Daarbij worden onderdelen van de aandrijflijn van de Toyota Mirai gebruikt.

Toyota en maritieme experts van Yanmar beloven een emissievrij vaartuig dat zich soepel en geruisloos over het water beweegt met een superieur vaarbereik. Het motorisch gedeelte is gebaseerd op de brandstofcelopstelling inclusief enkele hogedruktanks waarin de waterstof is opgeslagen. Het schone vaartuig stoot geen CO2 uit. De twee fabrikanten zien dit als een belangrijk verkoopargument omdat het segment ‘milieubewuste watersporters’ de komende jaren flink zal groeien.  

Helemaal nieuw is de waterstoftechnologie in de scheepvaart niet. Yanmar en Toyota hebben de afgelopen jaren al ervaring opgedaan met waterstof. In 2018 testte Yanmar een 54-voet waterstofaangedreven jacht genaamd Shimpo in praktijk, terwijl eerder dit jaar Toyota het Mirai-brandstofcelsysteem integreerde in de 100-voet Energy Observer. De Toyota-brandstofcel, die ruw zeewater omzet in waterstof, stelde de catamaran in staat een trans-Atlantische reis van 5000 zeemijlen te voltooien zonder te stoppen. De Energy Observer is een demonstratieboot die de wereld rondvaart om nieuwe en schone energie te promoten.

Het is niet voor het eerst dat de twee fabrikanten samenwerken aan projecten op het water. In 2016 werkte Toyota samen met Yanmar aan de volgende generatie vaartuigen van het type Ponam-31 en Ponam-35.  Hierbij wilden de fabrikanten high-performance bij premium sportcruisers combineren met luxe design. Met het nieuwe project richten ze zich meer op duurzaamheid.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl