• Home Slider01

Wuppertal hangbaanIn de stad Wuppertal in Nordrhein-Westfalen zijn de eerste waterstofbussen in gebruik genomen. Een bijzonderheid: de bussen rijden op waterstof geproduceerd uit huishoudelijk- en bedrijfsafval. Een samenwerkingsverband tussen afvalbeheer, openbaar vervoer en de energievoorziening tillen het waterstofgebruik naar een nieuw milieubewust niveau.

In de afvalenergiecentrale Wuppertal van afvalverwerkingsbedrijf AWG wordt groene stroom opgewekt uit het biogene deel van het afval. Dit wordt op zijn beurt gebruikt om waterstof te produceren in een elektrolyser, die als brandstof wordt ingezet voor de nieuwe bussen.

Voor minister van Transport Hendrik Wüst van NRW is het Wuppertal-model meer dan alleen een lokale oplossing, maar bovenal een Europese innovatie. "De circulaire economie is nieuw en vooruitdenkend. Precies 120 jaar na de ingebruikname van de zweefbaan boven de rivier de Wupper, lanceert Wuppertal opnieuw een verkeersinnovatie op hoog niveau."

Visueel verschillen de 12 meter lange blauwe bussen nauwelijks van hun dieselgestookte collega's. Het belangrijkste verschil komt uit de uitlaat, de waterstofbus produceert noch stikstofoxide noch CO2. In plaats daarvan stoten de bussen pure waterdamp uit. In de bus wordt de waterstof in een brandstofcel omgezet in elektriciteit. De elektriciteit wordt gebruikt om de elektromotor van 285 pk te laten draaien. Zoals bij alle elektrische voertuigen is het volledige koppel direct beschikbaar. Dit voordeel is vooral duidelijk op heuvelachtige wegen in de stad en regio.

De eerste dagen waarop de bussen werden gebruikt viel het verschillende passagiers op dat de bussen volkomen stil zijn als de motor draait bij de haltes. Tijdens het rijden is alleen het rolgeluid van de banden is te horen.

De waterstofbussen van de Belgische fabrikant Van Hool bieden plaats aan 75 passagiers. De 12 meter lange voertuigen wegen 14 ton. Ze zijn uitgerust met een brandstofcel van 85 kilowatt en een lithiumtitanaatoxide-accu. Het maximale vermogen is 210 kilowatt. Een bus kost ongeveer 650.000 euro, bijna driemaal zoveel als een conventionele dieselbus. De busvloot op waterstof bestaat nu nog uit tien voertuigen, komend jaar worden er nog eens tien extra bussen geleverd. 

De Europese Unie, de landelijke regering, de deelstaat Noordrijn-Westfalen en de transportvereniging Rijn-Ruhr subsidiëren het project met een bedrag van 6,5 miljoen euro. De totale kosten van het waterstofproject bedragen 12 miljoen euro.

Met ongeveer 300 eigen bussen exploiteert WSW mobil GmbH een van de grootste gemeentelijke busvloten van Duitsland. In 2019 vervoerde het bedrijf ongeveer 86 miljoen passagiers met zijn bussen en de Wuppertal-zweefbaan (foto).

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl