• Home Slider01

Engeland HydroflexDe regering van Groot-Brittannië is vastbesloten het land bij de wereldleiders in de nieuwe waterstof-economie te laten horen. Begin deze maand subsidieerde het Ministerie van Transport het Hydroflex-project met 440-duizend euro en de afgelopen week liet straatsecretaris Grand Shapps aan de parlementsleden weten dat er een project wordt opgezet met waterstofbussen in de hele stad Londen. Het succes van waterstof begint volgens kenners bij een dekkend netwerk van waterstoftankstations.

Binnen het Hydroflex-project (foto) werken de Universiteit van Birmingham en het leasemaatschappij Porterbrook samen om een waterstoftrein op de markt te brengen. De twee partijen richten zich op een waterstof-power pack, bedoeld om het verlies van passagiersruimte in de trein te minimaliseren. Dit is niet het enige waterstofinitiatief op het Engelse spoor. Steamology Motion heeft subsidie gekregen voor een innovatief stoomturbinesysteem op waterstofbasis om emissievrije stroom te leveren aan bestaande locomotieven voor goederentreinen. De locomotieven moeten minder CO2 uitstoten en minder lawaai produceren. In totaal gaat er 10-miljoen euro subsidie naar 25 innovatieve spoorprojecten.

De ontwikkeling van bussen op waterstof was voor Jo Bamford, erfgenaam van het JCB imperium, aanleiding om het failliete Wrightbus te kopen. Wrightbus had nog een order van 20 waterstofbussen in portefeuille. De Noord-Ierse busfabrikant werkt samen met het waterstofbedrijf Ryse, ook van Bamford, aan een plan om waterstofbussen te ontwikkelen. Hij heeft eerder verklaard dat bij een productie van 600 bussen per jaar de prijs van een bus op waterstof gelijk zou zijn aan een bus op diesel. Het familiebedrijf JCB kijkt ook naar toepassingen op waterstof. JCB, is een fabrikant van zware machines voor de bouw, landbouw, afvalverwerking en sloop. Eigenaar Bamford hoopt een deel van de subsidie voor waterstofinnovaties binnen te halen.

Ook op de aandelenbeurs begint de belangrijke toekomst voor waterstof inmiddels door te dringen. De golf van activiteiten heeft de interesse van beleggers gewekt. ITM Power, gevestigd in het Britse Sheffield, heeft naar eigen zeggen de grootste fabriek ter wereld die elektrolysers maakt. In deze machines wordt water gesplitst in waterstof en zuurstof. De aandelen van het beursgenoteerde bedrijf, ondersteund door chemiegigant Linde, zijn sinds het begin van het jaar meer dan verdrievoudigd in prijs. In heel 2019 steeg de waarde nog sneller. Ook beleggers verwachten een grote toekomst voor waterstof.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl