• Home Slider01

Rotterdam Hydrogen DRIFTDe haven van Rotterdam heeft alles in zich om een belangrijke internationale hub voor waterstoftransport te worden. Nu nog speelt de haven een belangrijke rol bij de Europese import van fossiele energie. Dat gaat de komende decennia veranderen, waterstof is een belangrijke vervanger. Dat blijkt uit een rapport opgesteld door het Dutch Research Institute For Transitions (DRIFT).

Via de Rotterdamse haven wordt nu al veel energie in de vorm van olie, gas en steenkool geïmporteerd. Ook in de toekomst blijft Nederland een belangrijke netto-importeur van energie. Import van waterstof wordt dan steeds belangrijker. Noordwest-Europa zal in 2050 zo’n 60% van de benodigde stroom moeten importeren, in Nederland is dat zelfs 75%.

Volgens het rapport van DRIFT is het belangrijk om niet alleen in een vroeg stadium te investeren in het verbruik en de productie van waterstof, maar ook in de import en handel. Dit geldt zowel voor groene waterstof geproduceerd uit zon en wind, als blauwe waterstof geproduceerd uit aardgas en met afvang en opslag van CO2.

“De overgang van blauwe naar groene waterstof is onvermijdelijk als we de benodigde massa en volume willen ontwikkelen, zowel aan de vraag als aan de aanbodzijde,” zegt Jan Rotmans, hoogleraar Transitions and Transition Management bij DRIFT. “In het geval van Rotterdam zal deze stap een cruciale rol spelen bij zowel het terugdringen van de uitstoot van de industriële sector als het tegelijkertijd behouden van de huidige status als energiehaven.”

Om deze doelstellingen te bereiken, werkt de Rotterdamse haven inmiddels aan een reeks concrete projecten in de hele keten, van productie en infrastructuur tot consumptie en import. Daarnaast zijn er nog verschillende projecten in ontwikkeling, zoals de realisatie van elektrolysers door Shell, BP en Nouryon voor de productie van groene waterstof, een blauwe waterstoffaciliteit door het H-vision consortium, en de aanleg van een speciale waterstofleiding die dwars door het havengebied loopt. De haven van Rotterdam moet worden aangesloten op het toekomstige landelijke waterstofnetwerk van de Gasunie. In het havengebied van Rotterdam liggen al vele jaren twee waterstofleidingen tussen verschillende bedrijven. Een van de leidingen loopt via Antwerpen naar het noorden van Frankrijk.

Het complete rapport kunt u vinden op de website van DRIFT via deze link.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl