• Home Slider01

Korea Hyundai transportIn Zuid-Korea zijn de eerste tien vrachtauto’s op waterstof ingescheept voor Europa. De vrachtauto’s geproduceerd door Hyundai zijn onderweg naar Zwitserland, om daar dit najaar als eerste voertuigen ingezet te worden in het CO2-vrije zware transport over de weg. De eerste tien wagens zullen in september officieel worden overgedragen aan HHM. Later dit jaar volgen nog 40 vrachtauto’s, tot 2025 in totaal 1600.

De vrachtauto’s van het type XCIENT Fuel Cell kunnen ongeveer 400 kilometer afleggen op een lading waterstof. De XCIENT wordt aangedreven door een 190 kW waterstof-brandstofcelsysteem met dubbele 95 kW-brandstofcellen. Zeven grote waterstoftanks bieden samen een opslagcapaciteit van 32 kg waterstof. Het tanken van een vrachtwagen duurt ongeveer 8 tot 20 minuten. Het dubbel gemonteerde brandstofcelsysteem levert voldoende energie om de Zwitserse bergpassen te kunnen bedwingen. Hyundai werkt nog aan de ontwikkeling van een losse trekker. Deze krijgt een actieradius van 1000 km.

In 2019 richtte Hyundai Motor Company de Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) op, een joint venture met het Zwitserse H2 Energy, dat de vrachtwagens zal verhuren aan commerciële vrachtwagenbeheerders tegen betaling per gebruik. Dat betekent dat er geen initiële investering nodig is voor de commerciële wagenparkklanten.
Hyundai koos om verschillende redenen Zwitserland als startpunt voor het unieke en zeer innovatieve waterstofproject. Een van de redenen is de Zwitserse LSVA-verkeersbelasting op bedrijfsvoertuigen, niet van toepassing is op emissievrije vrachtwagens. Dat maakt de transportkosten per kilometer van de brandstofcelwagen nagenoeg gelijk aan die van een gewone dieseltruck. Transportbedrijven kunnen zoder extra kosten moeiteloos overschakelen naar waterstof. Een netwerk van waterstoftankstations is inmiddels in aanbouw.

De businesscase van Hyundai behelst het gebruik van puur schone waterstof die wordt opgewekt uit waterkracht. Om de CO2-uitstoot echt te verminderen, hoeven alle vrachtwagens alleen op groene waterstof te rijden. Zwitserland is het land met een van de grootste waterkrachtaandelen ter wereld en kan daarom voldoende groene energie leveren voor de productie van waterstof. Zodra het project in Zwitserland loopt, is Hyundai van plan het ook uit te breiden naar andere Europese landen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl