• Home Slider01

Europa timmermansDe Europese Commissie ziet een belangrijke rol voor waterstof (H2) in de toekomstige energievoorziening. Dat blijkt uit de nieuwe waterstofstrategie die gisteren in Brussel werd gepresenteerd. ‘Waterstof is CO2-vrij, geeft Europa de mogelijkheid leidend te worden in een nieuwe economie en maakt de regio minder afhankelijke van andere buitenlandse partijen’.

Om al die doelen te bereiken is eerst een publiek-private samenwerking nodig om het productieproces van waterstof te kunnen opschalen en op deze wijze concurrerend te maken, blijkt uit de gepresenteerde plannen.

Waterstof heeft voor- en nadelen. H2 geeft de mogelijkheid om groene energie uit windmolens en zonneparken tijdelijk op te slaan. Met waterstofgas kunnen woningen verwarmd worden en voertuigen rijden, maar ook kunnen in industriële processen hogere temperaturen worden bereikt dan met elektriciteit. Een belangrijk nadeel van waterstof is het energieverlies in het productieproces. Als het hele traject CO2-vrij moet zijn moet H2 gemaakt worden van duurzame stroom. In het omzettingsproces naar waterstof en in het proces van waterstof naar stroom gaat meer dan de helft van de energie verloren. Daar liggen nog grote uitdagingen.

Het transport van waterstof door Europa is relatief goedkoop. De aardgasinfrastructuur kan met geringe aanpassingen geschikt worden gemaakt voor transport van waterstof. Europa is via verschillende grote pijpleidingen verbonden met Afrika. De Europese Commissie kijkt dan ook met veel interesse naar dit continent met heel veel ruimte voor zonneparken en heel veel zonuren per jaar. Op het gebied van energieleveranties kan Afrika binnen enkele decennia een belangrijke handelspartner van Europa worden.

De productie van groene waterstof is duur en bij lange na nog niet concurrerend met andere energiebronnen. Om daar verandering in te brengen wil de Commissie eerst proberen een infrastructuur en markt op gang te brengen. Daarom wort in de overgangsperiode ook ‘blauwe’ waterstof gestimuleerd. Deze H2 wordt met fossiele brandstof is geproduceerd, maar de CO2 wordt afgevangen en opgeslagen. Bedrijven kunnen in de overgangsperiode hun productieprocessen, die nu nog draaien op fossiele brandstoffen, omzetten naar waterstof. Datzelfde geldt voor het vervoer over de weg. Overal op het continent worden met Europees geld busprojecten opgezet waarbij het openbaar vervoer overschakelt van diesel naar waterstof. De volgende stap is het introduceren van zware vrachtauto’s en bouwmaterieel op waterstof. Een tankinfrastructuur wordt uitgerold. Waterstoftreinen rijden al in het noorden van Duitsland en in Engeland is vorige maand een vliegtuig op waterstof opgestegen. De toepassingsmogelijkheden van H2 zijn legio.

Het doel van Europa is de komende vier jaar de huidige productiecapaciteit van 1 gigawatt aan elektrolysers in de EU te verzesvoudigen. Hierdoor kan in 2024 meer dan 1 miljoen ton groene waterstof worden opgewekt. In 2030 moet de capaciteit verder stijgen tot 40 gigawatt.

De nieuwe waterstofalliantie, waarin de Europese instituties, nationale overheden en industrie samenwerken, is dan ook onderdeel van de nieuwe industriestrategie waarmee de Europese economie concurrerender moet worden. Als het aan de Commissie ligt moet groene waterstof in 2050 in 14 procent van de Europese energie voorzien. Daarmee wordt het continent minder afhankelijk van aardgas uit Rusland en olie uit het Midden-Oosten.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl