• Home Slider01

Israel City Hawk UrbanHet Israëlische bedrijf Urban Aeronautics heeft een overeenkomst getekend met HyPoint in Silicon Valley. Het bedrijf uit Israël wil de brandstofceltechnologie van HyPoint installeren in de CityHawk. Een compact voertuig dat verticaal kan opstijgen en grote veranderingen teweeg kan brengen in transport over de weg en door de lucht. Het vliegtuig wordt gezien als een perfecte luchttaxi voor het vervoer van vijf passagiers en een piloot.

Urban Aeronautics is een van de tientallen startups over de hele wereld die aan de ontwikkeling van verticaal stijgende en landende voertuigen werkt. De CityHawk van Urban Aeronautics heeft echter twee kenmerken waardoor het zich onderscheidt van de concurrentie. Ten eerste heeft de CityHawk geen vleugels of externe rotors. Urban Aeronautics heeft de afgelopen tien jaar een intern propellersysteem genaamd Fancraft (genoemd naar de grote ventilatoren aan de voor- en achterkant van het vliegtuig) geperfectioneerd, dat veiliger is voor voorbijgangers en veel minder ruimte in beslag neemt. Ten tweede is de CityHawk ongeveer zo groot als een grote SUV, zodat hij op een parkeerplek in de buurt van woningen of kantoren kan landen. Door zijn compactheid kunnen er tot vier CityHawks op het dak van een kantoorgebouw landen op een plek waar slechts één traditionele helikopter past.

Onlangs tekende Urban Aeronautics een overeenkomst met HyPoint in Silicon Valley om de brandstofceltechnologie van laatstgenoemde in de CityHawk op te nemen. Waterstof is volgens het bedrijf milieuvriendelijker en biedt meer toegevoegde waarde. Ook gaat de vliegafstand fors omhoog naar 160 km. Volgens UrbanAero kan het waterstofmodel een snelheid van 200 km per uur halen. Uit foto’s die zijn gepubliceerd blijkt dat het vliegtuig twee brandstofcellen en twee waterstoftanks krijgt.

De concurrenten van Urban Aeronautics bouwen vliegtuigen met op lithium gebaseerde elektrische batterijen. Volgend het bedrijf een onmogelijk traject. "Een kilo batterij heeft slechts 5% van het equivalent aan energie als brandstofcellen en is niet 100% zo duurzaam zoals waterstof," laat topman Rafi Yoeli, CEO van Urban Aeronautics desgevraagd weten. “Waterstof heeft een belangrijk voordeel ten opzichte van batterijen. Het kan in slechts enkele minuten worden bijgevuld in plaats van enkele uren. En waterstoftanks zijn lichter dan elektrische batterijen. Bij het vliegen is elke bespaarde kilo van cruciaal belang. Als je een helikopter van een ton hebt en je kunt 70 kilo op gewicht besparen, kun je nog een kaartjes extra verkopen. Gewicht kan een vliegtuigontwerp maken of breken, in termen van nuttig laadvermogen en bereik," aldus Yoeli.

Snel gaat het allemaal nog niet. De vliegtuigen zitten nog in de ontwikkelfase. Alleen al het langdurige proces van het aanvragen en ontvangen van FAA-certificering kan vijf jaar duren. Pas rond 2028 zullen de eerste testvluchten worden gemaakt.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl