• Home Slider01

Sankt Gallen Avia1In Sankt Gallen is het eerste waterstoftankstation van Oost-Zwitserland officieel geopend. Het tankstation Avia Osterwalder is de eerste van een serie van zes waterstoftankstations die wordt opgezet om de reeks nieuwe vrachtauto’s van Hyundai van waterstof te voorzien. Met de opening zet het Alpenland een grote stap in de energietransitie richting CO2-vrij zwaar transport. Waterstof kost aan de pomp 11 Zwitserse Franc, omgerekend € 10,34 per kilo.

De stemming is optimistisch in de feesttent achter het Avia-tankstation aan de Oberstrasse in St.Gallen. Uit heel Zwitserland en daarbuiten heeft de pers deze dag de weg naar het oosten van Zwitserland afgelegd, vaak met voertuigen op fossiele brandstoffen. De journalisten willen het eerste H2-tankstation met eigen ogen zien. Daarbij komt dan nog eens de eerste vrachtauto van Hyundai op waterstof. Dit is de testwagen, maar tien voertuigen die straks daadwerkelijk met vracht over de Zwitserse wegen zullen rijden, zijn inmiddels in Zuid-Korea ingescheept met bestemming Europa. Vanaf september gaan ze daadwerkelijk in Zwitserland rijden.  

'Waterstof is als seks voor tieners - iedereen praat erover, maar niemand doet het.' Met deze woorden vat de Zwitserse luchtvaartpionier Bertrand Piccard het probleem van waterstofauto's samen. De eregast, die alleen zonne-energie heeft gebruikt om de wereld rond te reizen, is de perfecte ambassadeur voor de inhuldiging van de nieuwe benzinepomp. “We hebben het gevoel dat we modern zijn met de technologieën van vandaag, maar dat zijn we niet. Omdat we rijden met een brandstof die 120 jaar geleden is ontdekt.”

De Zwitserse initiatiefnemer H2 Mobility wil tegen het einde van het jaar 50 vrachtwagens op de weg hebben die rijden op groene waterstof. Dit bespaart meer dan 100.000 ton CO2. Volgend jaar komen er nog eens 100 vrachtauto's bij. Groene waterstof wordt in Zwitserland geproduceerd in Göschen uit 100 procent hernieuwbare energie zonder CO2-uitstoot. Volgend jaar komt er een tweede waterstoffabriek bij in Sankt Gallen. Net als de eerste draait deze ook op waterskracht. "We kunnen de wereld niet redden", geeft Jörg Ackermann, voorzitter van de financieringsorganisatie "H2 Mobility Switzerland", toe. “Maar we kunnen er iets aan doen.”

De eerste 50 Hyundai-vrachtwagens zijn nog maar het begin. H2 Mobility is van plan tegen 2025 een vloot van 1.600 waterstofvrachtwagens in Zwitserland op de wegen te laten rijden. De grote supermarktketens Migros en Coop behoren ook tot de initiatiefnemers en zijn de eerste klanten die hun goederen vervoeren met de nieuwe schone vrachtwagens. Als hoogtepunt van de persconferentie werd de Hyundai vrachtauto met bijgetankt. De chauffeur van het voertuig deed denken aan de Amerikaanse oliestaat Texas en zat met een grote cowboyhoed achter het stuur. Dit soort plaatjes doet het altijd goed in de media, zullen de organisatoren gedacht hebben.

Het tankstation in Sankt Gallen richt zich op vrachtauto’s, maar ook op personenauto’s. Hyundai en Toyota hebben inmiddels personenauto’s op waterstof op de weg. Dat zijn er echter nog maar enkele. "Het tankstation staat er nu nog voor slechts een paar voertuigen", zegt Martin Osterwalder van Osterwalder St.Gallen AG. "Maar we zijn ervan overtuigd dat meer tankstations voor waterstof ook meer waterstofauto's zullen opleveren. Voor ons is de schone toekomst nu al een realiteit. Het groene waterstof-tankstation staat er, laat de automobilisten maar volgen.”

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl