• Home Slider01

Hyzon Truck1Het Amerikaanse bedrijf HYZON Motors Inc. komt naar Europa. Het bedrijf uit New York heeft samen met Holthausen Clean Technology uit Nederland een joint venture opgericht met als doel op grootschalige wijze vrachtauto’s te gaan produceren. De fabriek voor vrachtauto’s op waterstof en het Europese hoofdkantoor komen in het noorden van Nederland, laat Max Holthausen aan Waterstof Magazine weten. HYZON Motors Europe zal naar verwachting het eerste bedrijf in Europa zijn die vrachtauto’s op waterstof in serie produceert met een doorlooptijd vab 6 tot 8 maanden. Hyzon biedt emissievrije vrachtwagens met een bruto voertuigmassa aan van meer dan 40 ton.

Hyzon Motos Inc is. een spin-off van Horizon, leverancier van brandstofcellen. In de omgeving van New York wordt momenteel een grootschalige fabriek voor vrachtauto’s ingericht op een voormalig terrein van General Motors. “De Amerikaanse trucks die daar geproduceerd worden zijn niet geschikt voor de Europese markt,” zegt Holthausen. “Door de enorme neus, kenmerkend voor de Amerikaanse trucks, gaat er veel laadruimte verloren. Daarom krijgt Europa zijn eigen fabriek voor Hyzon vrachtauto’s.”

Het ligt in de bedoeling dat de eerste 250 tot 300 Hyzon vrachtauto’s binnen anderhalf jaar al op de weg komen. Daarvoor moet wel een nieuwe fabriek worden neergezet in Groningen, in het noorden van Nederland zijn geen oude leegstaande autofabrieken beschikbaar. “Om snel te kunnen schakelen, kunnen we een beroep doen op de kennis die Hyzon inmiddels heeft opgedaan in de Verenigde Staten en China,” laat Max Holthausen weten. “We beginnen snel, maar kleinschalig. Binnen vier jaar moeten er 2000 vrachtauto’s uit de fabriek rollen. Afhankelijk hoe de vraag zich tussentijds heeft ontwikkeld, schalen we op.”

In eerste instantie zal er een kaal chassis van een toeleverancier worden ingekocht. De brandstofcellen, tanks, aandrijving en herkenbare Hyzon cabine zal in de Nederlandse fabriek worden geplaatst. De prijs van de voertuigen is nog niet bekend, maar Holthausen verwacht dat de uiteindelijke prijs per kilometer lager zal zijn dan de kilometerprijs van huidige trucks op fossiele brandstoffen. Een vrachtauto op waterstof moet een tot anderhalf miljoen kilometer kunnen rijden.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl