• Home Slider01

Schelluinen Breytner truckHet interreg-project H2-Shar dat een vrachtauto op waterstof in praktijk test in verschillende Europese landen kent een positieve start. De eerste demonstratie-periode bij BREYTNER in het Nederlandse Schelluinen is succesvol afgesloten. “Door de aanzienlijk grotere actieradius dan de elektrische vrachtauto’s op accu’s die wij in onze vloot gebruiken, waren er nauwelijks aanpassingen nodig binnen de logistieke planning.”

Interreg H2-Share is een samenwerkingsproject van 16 Europese bedrijven en instellingen. “De vrachtauto is gebouwd door VDL in Nederland. Het is een bakwagen van 27 ton, van oorsprong een elektrische truck, maar voor deze test voorzien van een range extender en een brandstofcel,” zegt Adwin Martens van Waterstofnet. “Het mobiele tankstation is door Wijstrach in Duitsland ontwikkeld en bestaat uit twee delen. Het ene deel is het tankstation zelf met de compressietechniek en het andere deel is de waterstofopslag. WaterstofNet heeft de bedrijven binnen het project samengebracht.”

BREYTNER Schelluinen heeft de bakwagen op waterstof met succes getest in drie verschillende afleverroutes. “Door de grote actieradius konden we de truck zonder moeite integreren in onze logistieke planning’” laat Marie José Baartman van BREYTNER weten. “Daarnaast is het snelle tanken uitermate handig en is het voertuig stil in gebruik.” Binnenkort volgt een formele evaluatie van proefperiode. De vrachtwagen werd ingezet door zusterbedrijf Vlot Logistics. Gedurende te testperiode werden er hoofdzakelijk meubeld met de truck op waterstof vervoerd. 

Ook het mobiele waterstof tankstation heeft de proefperiode zonder problemen doorstaan. Vanaf het begin van de test werd er op het bedrijventerrein in Schelluiden bijna dagelijks getankt. Er werd gereden op groene waterstof, geproduceerd uit zon en wind.

Nu de test in Nederland is afgerond verplaatsen het voertuig en het tankstation zich naar Duitsland. Hier zal pakketvervoerder DHL enkele maanden met de vrachtauto gaan rijden. Daarna is de Belgische supermarktketen Colruyt aan de beurt. Dit bedrijf gaat de vrachtauto inzetten voor het transport van goederen van de distributiecentra naar winkels in België en Frankrijk.

De vrachtauto op waterstof en het mobiele tankstation zijn hier te zien. (video)

 

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl