• Home Slider01

Riverside Californie County Sun Line HydrogenHet vervoersbedrijf SunLine in Riverside County, ten oosten van Los Angeles, heeft een plan gepresenteerd om de hele busvloot sneller geheel CO2-vrij te hebben. Volgens de overheidsregels moet het openbaar vervoer in Californië in 2040 emissievrij zijn. SunLine bereikt dat doel al vijf jaar eerder. Daarvoor worden tientalen bussen op waterstof aangeschaft. De investeringsplannen zijn inmiddels door de raad van bestuur goedgekeurd.

SunLine heeft haar plan om tegen 2035 over te stappen op een volledig emissievrije vloot inmiddels ingediend bij California Air Resource Board (CARB). Het plan moest uiterlijk 2023 zijn ingediend, maar SunShine heeft ervoor gekozen dit drie jaar eerder te doen. Daarmee wil het bedrijf een leidraad bieden aan kleine vervoersbedrijven in de regio die moeite hebben met het onderzoek naar een CO2-vrije busvloot. Het vroeg indienen van de plannen heeft ook een strategisch voordeel. Het zet SunLine ook als eerste in de rij voor subsidies of financieringsprogramma's.

SunLine wordt gezien als een echte waterstof-pionier. Al tien jaar geleden startte het busbedrijf een demonstratieprogramma van 13 maanden met de eerste Buy-America-conforme brandstofcelbus die in regionale dienstregeling werd opgenomen. De resultaten waren positief, inmiddels is de busvloot met 15 waterstofbussen gegroeid en zijn er vier voertuigen op batterijen toegevoegd.

Ook aan de productie van waterstof is gedacht. Het afgelopen jaar werd een eigen waterstoffabriek gebouwd. Via een elektrolyser wordt ongeveer 900 kilogram waterstof per dag geproduceerd. Voorlopig genoeg om de hele vloot van waterstof te voorzien.  

Vanaf 2021 mogen er bij SunLine alleen nog emissievrije voertuigen worden aangeschaft. Voertuigen die nog wel CO2 uitstoten zullen geleidelijk uit de dienstregeling worden gehaald. De uiteindelijke samenstelling van het wagenpark - 67 brandstofcelbussen met vaste route, 18 batterij-elektrische bussen met vaste route en 39 brandstofcelvoertuigen met paratransit - werd bepaald om de prestaties te maximaliseren en de kosten te minimaliseren. Bij paratransit rijden bussen eigen routes om grote groepen personen te vervoeren, zonder in de dienstregeling te zijn opgenomen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl