• Home Slider01

Rijn BinnenvaartEr komt een groot internationaal onderzoek naar de mogelijkheden van binnenlandse scheepvaart op waterstof. Het consortium Rhine Hydrogen Integration Network of Excellence (RH2INE) heeft de afgelopen week een half miljoen euro van de Europese Commissie ontvangen om de mogelijkheden te onderzoeken. De bedrijven binnen het samenwerkingsverband dragen zelf ook een half miljoen euro bij. Over vier jaar moeten de eerste 10 schepen op waterstof varen.

Het onderzoek richt zich op de rivier de Rijn, het gedeelte tussen de Duitse stad Keulen en de grootste havenstad van Europa Rotterdam. Op dit traject moeten de komende jaren drie bunkerstations voor waterstof voor de scheepvaart verschijnen. Om dit te realiseren werken de provincie Zuid-Holland, de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen, en de havens van Rotterdam, Duisburg en RheinCargo samen.

Het onderzoek richt zich op de techniek van de waterstoftankstations. Er moet onderzocht worden welk type tankstation het meest geschikt is, of de landelijke regelgeving de internationale uitrol niet belemmert en welke locaties het meest geschikt zijn om H2-tankstations te plaatsen. Via RH2INE willen de partijen ook van elkaar leren. Ze doen dat door kennis uit te wisselen voor het gebruik van waterstof voor de binnenvaart. Alle partijen die deelnemen hebben een eigen rol binnen de waterstofeconomie. Van productie en distributie tot het gebruik ervan in schepen.

De subsidieaanvraag komt volgens de Europese Commissie op een uitstekend moment. Het sluit naadloos aan op de duurzame doelstellingen van Brussel in de zoektocht naar alternatieve brandstoffen en de plannen voor verduurzaming na de corona-crisis. “Het voorstel is heel goed beschreven en degelijk. Het toont de samenhang aan tussen de doelen, activiteiten en budget”, luidt het oordeel van de subsidieverstrekker. Ook de bestuurders uit Nederland en Duitsland reageren unaniem positief op het initiatief van RH2INE. “Om het gebruik van waterstof tot een succes te maken, is internationale samenwerking nodig.”

Het Rijn-project maakt onderdeel uit van de goederencorridor van Rotterdam, via de Alpen naar het Italiaanse Genua. Deze corridor moet de komende decennia uitgroeien tot een CO2-vrije transport-as door het economische hart van Europa.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl