• Home Slider01

Noorwegen UlsteinEen toenemend aantal bedrijven onderzoekt hoe waterstof een bijdrage kan leveren aan een schonere scheepvaart. Dat blijkt uit het rapport ‘Waterstof in de binnenvaart en short sea’ dat deze week is gepresenteerd. Het Nederlandse Expertise en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB) heeft het onderzoek in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat uitgevoerd. In Europa loopt Nederland samen met Noorwegen voorop met het ontwikkelen van deze nieuwe techniek.

In Nederland lopen op dit moment ongeveer 20 innovatieve projecten op dit terrein. Alle onderzoeken zitten nog in de ontwikkelfase, in 2021 worden de eerste demonstratieschepen verwacht. Onderzoekers richten zich onder andere op de vorm waarop waterstof in de toekomst moet worden getankt en opgeslagen. Dat kan in poedervorm, vloeibaar of onder hoge druk. De veiligheid en kosten spelen hier een belangrijke rol.

Het ontwikkelen van brandstofcellen voor de scheepvaart zit nog in de ontwikkelfase. Door de kleinschalige productie zijn de kosten in de aanloopfase nog hoog. Dat geldt ook voor groene waterstof. Het aanbod van groene stroom om schone waterstof te produceren is nog te beperkt. Uit het rapport blijkt dat het nog wel tien jaar kan duren alvorens de kosten op een acceptabel niveau zitten en er voor de scheepvaart een gezonde exploitatie zal ontstaan.

Er zijn 72 projecten geïdentificeerd die zich in noordwest Europa bezighouden met waterstofaandrijving van schepen, waaronder 63 concrete uitvoeringsprojecten. Met deze informatie is een globale inschatting gemaakt van het aantal schepen dat in de nabije toekomst met waterstof als energiedrager zal worden aangedreven. In 2020/2021 staan er zes schepen op de planning om daadwerkelijk in de vaart te worden genomen. Het betreft dan vooral kleinschalige toepassingen. In 2022 zal dit aantal waarschijnlijk zijn opgelopen naar 11 en is een opschaling in scheepsomvang zichtbaar. In de jaren 2023 – 2025 zal dit aantal oplopen naar minstens 16 tot maximaal 65. Hieruit kan worden geconcludeerd dat de sector al verrassend veel initiatief toont.

Op de afbeelding: de Noorse scheepsbouwer Ulstein Group kondigde onlangs aan dat het bedrijf zich gaat richten op schepen die varen op waterstof. Het eerste project is een zero emission DP2 construction support vessel, met een brandstofcel van het Nederlandse Nedstack, die in 2022 gereed moet zijn.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl