• Home Slider01

Osaka WaterstofbootIn de zomer van 2020 publiceert Waterstof Magazine een serie artikelen over opvallende voertuigen op waterstof.

De opdracht was duidelijk: Ontwikkel een schone boot op waterstof, met de kracht van een waterstofauto. Een team van de Osaka City Universiteit was daar verrassend snel klaar mee. Ze takelden een Toyota Mirai op een boot, koppelden de brandstofcel aan de elektromotor die de schroef aandrijft en klaar was het project. Het bijzondere voertuig was in de zomer van 2019 te zien op de rivieren die de Japanse miljoenenstad Osaka doorkruizen.

De trotse en creatieve studenten trokken veel bekijks. Door een complete waterstofauto van Toyota aan boord te takelen bedroegen de projectkosten slechts een tiende van vergelijkbare waterstofinitiatieven in de scheepvaart in de wereld. Het schip dat door de studenten is gebruikt is 9,5 meter lang, weegt 2,6 ton en is oorspronkelijk bedoeld voor 10 personen. Op een volle tank kan ongeveer 13 uur met 8 km/h worden gevaren. Gaat de snelheid omlaag naar 4 km/h dan bedraagt de actieradius ongeveer 93 uur. Het brandstofcelsysteem is door de studenten als zeer veilig en erg praktisch ervaren.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl