• Home Slider01

Petersburg st. TramIn de zomer van 2020 publiceert Waterstof Magazine een serie artikelen over opvallende voertuigen die rijden op waterstof.

Op het lokale tramnetwerk van St. Petersburg reed in november 2019 een tram op waterstof. Het is van oorsprong een elektrisch voertuig dat is voorzien van een brandstofcel. Aan de test is geen geruchtbaarheid gegeven. Slechts een sticker met H2 aan de zijkanten verwijst naar de energiedrager waarop het voertuig rijdt.

Het LM-68M2 voertuig werd gezamenlijk aangepast door operator Gorelektrotrans en het Central Institute for Marine and Electrical Technology Research. Het interieur is verdeeld in drie delen: een voor de brandstofcel, een voor waterstoftanks en een voor technici. Acht stoelen moesten voor de test worden verwijderd. De maximale snelheid van de tram is beperkt tot 10 km per uur. Naar schatting gaat het ongeveer 425-duizend Euro kosten om meerdere ​​trams als deze om te bouwen naar waterstof.  De testperiode is inmiddels afgerond en de tram is weer in zijn oorspronkelijke staat teruggebracht. Waarom de oude tram, die gebruik maakt van een bovenleiding, tijdelijk is omgebouwd is onbekend.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl