• Home Slider01

Xcient onderwegHyundai Motor heeft zijn Europese doel voor waterstoftrucks bekend gemaakt. Het bedrijf wil zijn aandeel in deze nieuwe markt voor emissieloze vrachtwagens tegen 2030 te vergroten tot 15 procent. Begin deze maand verscheepte het bedrijf de eerste tien XCIENT-brandstofcelwagens vanuit Zuid-Korea per schip naar Zwitserland (foto). In september gaan ze de weg op. De XCIENT is 's werelds eerste seriematig geproduceerde vrachtwagen op waterstof.

Volgens Hyundai zullen commerciële waterstofvoertuigen naar verwachting voornamelijk groeien in het segment van grote vrachtwagens. Daarom richt het bedrijf zich op dit onderdeel en wil het over tien jaar 12 tot 15 procent van de Europese markt voor grote vrachtwagens op waterstof in handen hebben. Daarbij gaat Hyundai ervanuit dat ook andere vrachtwagenbouwers de komende jaren met vrachtauto’s op waterstof gaan komen.

Ook in de Verenigde Staten zal volgens het Koreaanse bedrijf de vraag naar CO2-vrij transport snel toenemen als gevolg van strengere milieuregels die aan nieuwe voertuigen wordt gesteld. Als eerste zal de staat Californië kennis kunnen maken met Hyundai vrachtwagens op waterstof. Speciaal voor deze markt is de HDC-6 NEPTUNE ontwikkelt, een futuristisch uitziende truck op H2. In Californië is al een uitgebreid netwerk van waterstoftankstations aanwezig en er komen snel speciale tanklocaties voor vrachtauto’s bij.

Binnen het segment bedrijfswagens op waterstof richt Hyundai zich de komende jaren specifiek op de productie van grote vrachtwagens en tractoren. Op het gebied van personenvervoer gaat nu alle aandacht naar bussen voor het stadsvervoer. Op middellange termijn komen daar streekbussen bij en op lange termijn lange-afstandsbussen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl