• Home Slider01

Lyon DuwbootDe toepassing van waterstof in de maritieme sector zet door. Met geld uit Europa worden twee proefprojecten opgestart waarbij schepen voorzien worden van een brandstofcel. De boten op waterstof worden ingezet op de Rhône in Frankrijk en bij de stad Stavanger in Noorwegen.

Met geld van het Europese FLAGSHIPS-project wordt bij Lyon in Frankrijk een duwboot ontwikkeld. Dit schip gaat duwbakken verplaatsen op de rivier de Rhône. Deze rivier kenmerkt zich door moeilijke bevaarbaarheid door sterk wisselende stromingen. Het schip zal gaan varen op waterstof dat in gasvorm zal worden getankt en opgeslagen. De waterstof wordt via een elektrolyser in de directe omgeving geproduceerd.

In Noorwegen wordt een bestaande hogesnelheidspassagiersveerboot omgebouwd naar waterstof. De veerboot maakt onderdeel uit van de openbaarvervoersvoorziening rond Stavanger, in het zuidwesten van het land. In tegenstelling tot de Franse boot zal de veerboot waterstof opslaan in vloeibare vorm.

Het project zal op een brede basis samenwerken met meerdere partijen om de vereiste veiligheid vergunningen en goedkeuring voor de twee schepen te krijgen. Het demonstatieproject zal 18 maanden duren en heeft als doel de prijs van brandstofcelsystemen voor de scheepvaart aanzienlijk te verlagen. Het consortium omvat tien Europese partners waaronder de twee reders Norled in Noorwegen en Compagnie Fluviale de Transport in Frankrijk. De brandstofceltechnologie wordt geleverd door Ballard Europe, gevestigd in Denemarken. Het hele project zal bijna 7 miljoen Euro kosten en loopt tot eind 2022.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl