• Home Slider01

Balatonmeer bootDe eerste in Hongarije ontwikkelde boot op waterstof is vrijdag gepresenteerd tijdens de Balaton Boat Show in de stad Balatonkenese. Het relatief nieuwe National Hydrogen Technology Platform organiseerde daar een bijeenkomst over de toepassingen van brandstofcellen in de scheepvaart, in auto’s, het vrachtvervoer en treinen. De boot op waterstof lijkt het eerste concrete initiatief met waterstof in Hongarije, een land waar de ontwikkelingen rond H2 nog in de verkenningsfase zitten.

Volgens de informatie van István Lepsényi, voorzitter van de stuurgroep van het National Hydrogen Technology Platform zijn er momenteel minstens 200 elektrisch aangedreven boten op het Balatonmeer. Hij liet de toehoorders weten dat de nieuwe waterstofboot ook een elektrische is, maar dat de elektriciteit in de nieuwe boot niet wordt geleverd door een batterij, maar door een waterstof-brandstofcel. ‘Vaartuigen op batterijen zijn belangrijk, maar een boot op waterstof heeft een aanzienlijk groter bereik en is efficiënter. In het geval van elektrische boten die worden aangedreven door batterijen, gaat de batterij niet erg lang mee - ongeveer een half uur of drie kwartier - wat voldoende is om er het Balatonmeer mee over te steken. Een boot op waterstof heeft echter een bereik van bijna 80 kilometer’, zei hij.

Volgens de informatie van de fabrikant Kontakt-Elektro Kft. in Pécs weegt de in Balatonkenese gepresenteerde boot 950 kilogram, is 6,2 meter lang, 2,1 meter breed en heeft een diepgang van een halve meter. De boot is geschikt voor 8 personen en haalt een maximale snelheid is 22 kilometer per uur. De brandstofcel heeft een vermogen van 15 kilowatt en een levensduur van twintigduizend draaiuren. Het schip slaat 2,88 kilo waterstof op, wat neerkomt op 46 kilowattuur elektriciteit. Op hoge snelheid kan het vaartuig ongeveer 66 kilometer afleggen in 3 uur, maar de actieradius neemt flink toe bij lagere snelheden.

Het Nationaal Platform Waterstoftechnologie in Hongarije is op 27 april opgericht. Van het platform zijn voornamelijk bedrijven, universiteiten, onderzoeksinstituten en achtergrondinstellingen lid die ervan overtuigd zijn dat waterstof- en waterstoftechnologieën belangrijke innovatieve gebieden zijn die speciale aandacht verdienen. Zij verwachten dat waterstof ook een belangrijke rol zal spelen in de duurzame energiesystemen en mobiliteit van de toekomst. Begin augustus 2020 telde het platform meer dan 50 leden. Bijna tweederde komt uit het bedrijfsleven. Het platform is nu bezig met de inventarisatie van waterstofinitiatieven in het land.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl