• Home Slider01

Daf JumboVrachtautofabrikant Daf onderzoekt de mogelijkheden om verbrandingsmotoren die werken op waterstof in te zetten voor zware voertuigen. Het bedrijf is al actief met vrachtauto’s op accu’s in stedelijke gebieden (foto). Maar gezien de actieradius van maximaal 200 km is dit geen oplossing voor langeafstandstransport. ‘En juist dit marktsegment is verantwoordelijk voor tweederde van de CO2-uitstoot van het verkeer’, zegt Ron Borsboom, directeur productontwikkeling bij Daf in de Volkskrant.

Accu’s bij personenauto’s ziet Borsboom nog wel als oplossing. ‘Personenauto’s rijden vaak kort en staan vervolgens lang stil. Met vrachtvervoer op lange afstand is dat juist andersom. De rijtijden zijn lang en de rusttijden kort.’ Daf ziet daarom niets in accu’s die telkens langdurig moeten worden opgeladen.

De nieuwe regelgeving voor trucks vanuit Brussel schept mogelijkheden voor vrachtauto’s op waterstof. Vrachtauto’s mogen langer en zwaarder worden. Door de relatief grote tanks voor waterstof gaat dat straks niet ten koste van het laadvermogen.

Daf vindt de brandstofcel relatief zwaar en kijkt dan ook met veel belangstelling naar de ontwikkeling van een verbrandingsmotor op waterstof. ‘Door waterstof in een verbrandingsmotor te verbranden, zoals nu met diesel, worden veel problemen opgelost. De warmtehuishouding van de verbrandingsmotor is al op orde, als de waterstof een beetje vervuild is, is dat niet erg, en op de lange afstand is de efficiency van een verbrandingsmotor vergelijkbaar met een brandstofcel.’

De redactie van Waterstof Magazine werkt momenteel aan een achtergrondverhaal over verbrandingsmotoren op waterstof. Het verhaal wordt volgende week gepubliceerd.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl