• Home Slider01

Berlijn Mercedes GenH2Mercedes-Benz maakt een stap richting waterstof voor vrachtwagens. Gistermiddag werd in Berlijn de GenH2 gepresenteerd, de eerste waterstoftruck van het merk. Over twee jaar zijn de prototypes klaar om aan testritten op de weg te kunnen beginnen. Als alles volgens plan verloopt volgt de serieproductie in 2025. De GenH2 kan tot 1.000 km rijden op een tank waterstof.

Mercedes-Benz kiest ervoor om vloeibare waterstof te gebruiken in plaats van de gasvariant. De vloeibare variant heeft een veel hogere energiedichtheid dan waterstof in gasvorm, ook onder 350 of 700 bar druk. Het voordeel is dat de tanks lichter zijn en er meer waterstof kan worden getankt. De ruimte die hiermee wordt uitgespaard komt ten gunste van een hoger laadvermogen en een grotere laadruimte. Mercedes spreekt van 25 ton laadvermogen voor een 40 tons combinatie. Tegelijkertijd kan er meer waterstof worden vervoerd, waardoor de actieradius van de trucks aanzienlijk wordt vergroot tot ongeveer 1000 km.

De GenH2 krijgt twee RVS-tanks voor de vloeibare waterstof, ieder met een capaciteit van 40 kg. In de productversie van de GenH2 Truck moet het brandstofcelsysteem 2 x 150 kilowatt leveren en de accu moet 400 kW extra leveren. Met 70 kWh is de opslagcapaciteit van de accu relatief laag. Het voertuig doet een beroep op de accu als de brandstofcel niet kortstondig aan de hoge stroomvraag kan voldoen. Deze vraag ontstaat bij het optrekken of accelereren.

De eerste prototypes krijgen twee elektromotoren, ontworpen voor een totaal van 2 x 230 kW continu vermogen en 2 x 330 kW maximaal vermogen. Het koppel is respectievelijk 2 x 1577 Nm en 2 x 2071 Nm.

Om waterstof in vloeibare vorm te krijgen moet het product worden afgekoeld top -253 graden Celsius. De tanks moeten daarom uitstekend worden geïsoleerd. Het koelproces kost extra energie, Mercedes-Benz zoekt hiervoor nog een oplossing.

De bijeenkomst in Berlijn werd bijgewoond door Andreas Scheuer, de Duitse minister van Transport.  “We hebben emissievrije vrachtwagens nodig op onze wegen. Dit zijn onder andere vrachtwagens op waterstof. Er is een enorm potentieel aan waterstof voor de bescherming van ons milieu en een sterke economie. Daarom financieren we als overheid al meer dan tien jaar waterstof als transportbrandstof.’

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl