• Home Slider01

Siemens DuitslandHet Duitse bedrijf Siemens en het Canadese Ballard Power Systems hebben een overeenkomst getekend voor het ontwikkelen van een nieuwe aandrijving voor treinen. De voertuigen moeten gaan rijden op waterstof en krijgen een nieuwe generatie brandstofcellen met een langere levensduur, grotere vermogensdichtheid en een verbeterde efficiëntie. Samen met de Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen wordt op korte termijn een onderzoeksproject opgestart.

De drie partijen hebben haast, de eerste resultaten moeten volgend jaar gepresenteerd worden. Voor het onderzoek is een flink budget beschikbaar, de landelijke overheid investeert 12 miljoen euro. De treinen van het type Mireo moeten als eerste van brandstofcellen worden voorzien. De nieuwe voertuigen krijgen een actieradius van 600 tot 900 km. 

Siemens AG is een wereldwijd opererend Duits conglomeraat in elektronica en elektrotechniek dat actief is in de sectoren industrie, energie en gezondheidszorg. Het bedrijf opereert wereldwijd in circa 190 landen en heeft zo'n 350.000 medewerkers. Ballard is een beurgenoteerde onderneming uit de Canadese Vancouver en houdt zich wereldwijd bezig met de ontwikkeling van brandstofcellen. Ballard heeft een Europese vestiging in Denemarken.

Het internationale waterstofnieuws wekelijks gratis in uw mailbox? Schrijf u nu in   via deze link

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl