• Home Slider01

Groningen bakfietsOpvallend waterstofnieuws uit Groningen. Waterstofpionier René Wit heeft een bakfiets op waterstof ontwikkeld. Met het voertuig met trap-ondersteuning kan hij tot vijf dagen fietsen met geringe energiekosten. Bovenop de bakfiets staat ‘5000 KM / 1 KgH2’.

Met zijn bedrijf H2Planet is René Wit importeur van brandstofcellen van het merk Horizon voor Nederland. Maar hij steekt ook veel tijd in het uitdenken van nieuwe toepassingen. De ene keer vallen de resultaten tegen, de andere keer met veel succes. Maar ieder project geeft weer nieuwe inzichten.

De ontwikkelaar liet zich inspireren door de verschillende voertuigen die al op waterstof rijden. Het gebruik van waterstof in bussen, treinen, vrachtauto’s en personenauto’s is niet nieuw meer, de waterstoftoepassing bij bakfietsen wel. Het prototype is inmiddels klaar, Wit heeft er inmiddels 1500 km mee gefietst en nog steeds is hij enthousiast. Hij beschouwt zijn vinding als zeer gemakkelijk. “Een reserveaccu meennemen is niet meer nodig, in de tank gaat voor vijf dagen waterstof en batterijen beschouw ik als vies. Waterstof en bakfietsen zijn een ideale combinatie.”

De productontwikkelaar is nog lang niet uitontwikkeld. “Door de hoeveelheid energie die de brandstofcel levert kan het voertuig ook nog eens gemakkelijk een aanhangwagentje trekken. Dit kan zelfs een koelwagentje zijn als producten gekoeld moeten worden vervoerd. Of een warmhoudwagen voor het vervoer van warme maaltijden,” laat hij enthousiast aan Waterstof Magazine weten.

De techneut uit het noorden van Nederland heeft zijn kantoor en werkplaats op het energietransitiecentrum Entrance op de Zernike Campus in Groningen. 18 maanden heeft hij aan de bakfiets op waterstof gewerkt. De fiets zelf is de "beroemde" Deense, Larry vs Harry vrachtfiets. De aandrijving is de Steps 8000 van Shimano. De brandstofcel die de 540 WH lithium ion batterij voedt is een Horizon FCS. De waterstof opslag is metal hydride van H2planet. Daarvoor zijn twee MyH2-slim cartridges van 350 liter gebruikt.

Goedkoop is het voertuig niet, de ombouw alleen al kost 7000 euro. “Maar als het lukt een fabrikant te vinden die in serie gaat produceren zal de prijs zeker dalen.”

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl