• Home Slider01

Toulouse AirbusAirbus heeft zijn plannen bekendgemaakt over vliegen in de toekomst. Over vijftien jaar wil de vliegtuigbouwer vliegen op waterstof. Daarmee krijgt de luchtvaart een flinke impuls. Argumenten tegen vliegen omdat het veel geluidsoverlast veroorzaakt en milieuvervuilend is zijn dan verleden tijd.

Het internationale energieagentschap geeft aan dat het vliegverkeer ongeveer 3% van de wereldwijde CO2-uitstoot veroorzaakt, maar dat neemt niet weg dat de samenleving alternatieven verwacht van de twee grote vliegtuigbouwers Airbus en Boeing. Vandaag denken de fabrikanten al na over hoe het vliegen in de toekomst aanzienlijk schoner en stiller kan. In deze context presenteert het Europese bedrijf nu drie vliegtuigconcepten die in 2035 mogelijk zouden kunnen bestaan. Ze hebben gemeen dat ze allemaal op waterstof vliegen.

Het eerste model dat is gepresenteerd is gebaseerd op een zeer klassiek ontwerp met dubbelstroom turbojets. Het vliegtuig kan tussen de 120 en 200 passagiers vervoeren en meer dan 3700 kilometer afleggen. Daarmee is het vliegtuig geschikt voor intercontinentale vluchten. De waterstof zou worden opgeslagen in tanks aan de achterkant van het vliegtuig.

Het tweede model (afbeelding) heeft ook een gebruikelijke lijn, behalve dat er wordt gekozen voor propellers. Dit vliegtuig is, met 100 zitplaatsen, ontworpen voor korte en middellange vluchten. Gezien de reikwijdte van 1800 km is dit vliegtuig geschikt voor binnenlandse vluchten of een continent als Europa.

Het derde ontwerp lijkt op een vliegende vleugel dankzij een geïntegreerde romp. Dit vliegtuig lijkt op de Boeing X-48 met plaats voor 200 passagiers.

Als onderdeel van het France Relance-plan stelt de regering tussen 2020 en 2022 2,6 miljard euro beschikbaar om de auto- en luchtvaartindustrie te ondersteunen. Daaronder vallen ook de toekomstige generaties vliegtuigen, die zeer energiezuinig moeten zijn en vliegen op waterstof als primaire energiebron. De waterstofuitdaging ligt niet alleen bij Airbus, ook op de (inter)nationale vliegvelden moet een waterstofinfrastructuur worden opgebouwd. De waterstof moet dan wel geproduceerd worden uit duurzame bronnen en 100% groen zijn.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl