• Home Slider01

Osnabruck politieautoDe eerste patrouillewagen op waterstof, sinds maart in gebruik bij de politie van Nedersaksen, voldoet uitstekend. Dat meldt de regionale politie tijdens een bezoek van Minister van Binnenlandse Zaken en Sport Boris Pistorius, in aanwezigheid van politiechef Michael Maßmann. Zij bezochten de politie om een indruk te krijgen van de CO2-vrije vervoersmiddelen die de agenten in en rond Osnabrück dagelijks tijdens hun werk gebruiken.

Nu de agenten een half jaar met de Hyundai Nexo op waterstof hebben gereden ontstaat een aardige eerste indruk. In de testfase is meer dan 13.000 kilometer gereden. De technologie heeft zijn geschiktheid voor alledaags gebruik inmiddels bewezen, zeker gezien de grote actieradius met een tankvulling voor zo'n 600 kilometer. Het voertuig trekt veel aandacht van de burgers, autoriteiten en instellingen. Het merendeel van de bevolking vindt het een goed initiatief dat de politie nieuwe milieuvriendelijke aandrijvingen test. 

De minister Boris Pistorius, liet weten dat de politie met zijn enorme wagenpark, een belangrijke modelfunctie vervult met een grote verantwoordelijkheid. Hij is blij dat de politie in Osnabrück momenteel waterstof als aandrijvingstype test, ook in het belang van de hele politie in Duitsland. Politiechef Michael Maßmann maakte tijdens het bezoek duidelijk dat hij ervanuit gaat dat de mobiliteit bij de politie de komende jaren fundamenteel zal veranderen. Daarom is hij voorstanden van het zoeken naar alternatieve aandrijftechnieken.

De Hyundai Nexo vertoonde duidelijke sterke punten en slechts enkele zwakke punten in dagelijks gebruik. De feedback van de agenten is overwegend positief. Ze melden dat de actieradius veel groter is ten opzichte van elektrische auto's. Met zo'n 600 kilometer kan de auto zelfs de actieradius van conventionele aandrijvingen benaderen. De acceleratie is ook uitstekend, het voertuig accelereert in 9,5 seconden van 0 naar 100 km / u en heeft 163 pk. Het maximale koppel is 395 Nm. Dat zijn uitstekende eigenschappen in stedelijke gebieden. Daarnaast werden de veiligheidsuitrusting, opbouw, zitcomfort en rijgedrag door de agenten als zeer positief beoordeeld. De 360 ​​graden camera die op het display wordt getoond, evenals de bijna geruisloze aandrijving werden zeer goed ontvangen. 

Maar de waterstofauto heeft ook enkele minpunten, zoals de beschikbare ruimte, al is dit niet direct gerelateerd aan de techniek zelf, maar wel aan het ontwerp. De agenten die met het voertuig reden meldden dat er vooral achterin te weinig ruimte is bij het vervoeren van personen of bij het meenemen van de standaarduitrusting in de kofferbak. Bij de eenjarige proef ligt de focus echter in eerste instantie op de vraag of de waterstoftechnologie bij de politie past of niet. Ontwerp-gerelateerde defecten spelen een ondergeschikte rol.

Een andere beperking van waterstof is de ontoereikende infrastructuur van tankstations. Zo zorgde een technisch defect bij het tankstation in Hasbergen-Gaste bij Osnabrück ervoor dat de Nexo enkele weken niet kon worden gebruikt. Alternatieve waterstoftankstations zijn echter alleen te vinden in Münster, op 50 km afstand of in Oldenburg op 100 km. 

Naast Osnabrück loopt ook in Berlijn een proef met waterstofauto’s bij de politie.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl