• Home Slider01

FoodtruckDe Retrofuture Electric Vehicles group, een bedrijf gespecialiseerd in retrofitting van oude voertuigen in Frankrijk, breidt uit met een waterstofafdeling. De start-up ziet waterstof als een schone mobiliteitsoplossing voor de toekomst van oldtimers. Eigenaren van klassiekers kunnen hun voertuigen door het bedrijf laten ombouwen naar elektriciteit, zowel op een accu als op waterstof.

De oprichters spreken van een waterstof-primeur in de oldtimerbranche. Daarvoor wordt meer dan vier miljoen euro geïnvesteerd in research en ontwikkeling en worden 20 gespecialiseerde medewerkers aangetrokken. Het retrofit-bedrijf gaat zich vestigen in de zuidelijke regio Occitanie, waar ook de waterstofbedrijven Green Hydrogen Plan, HyDéo, Occitanie H2 Territories zijn gevestigd. Deze regio heeft zich herhaaldelijk uitgesproken om toonaangevend te willen zijn op het gebied van waterstof. Retrofuture zal eerst werken aan ongeveer tien getransformeerde prototype-voertuigen, variërend van oude voertuigen tot vrachtwagens, inclusief kleinere bedrijfsvoertuigen.

Vanaf eind 2021 wil Retrofuture zijn catalogus van oude, achteraf omgebouwde elektrische auto's verrijken met twee opvallende Citroën cult-modellen die op waterstof kunnen worden omgezet. Dit zijn de Citroën DS, met als bijnaam 'de snoek' en de Citroën HY (foto), de laatste jaren zeer populair als foodtruck. Deze laatste kan met de brandstofcel ook elektriciteit produceren die nodig is bij de voedselproductie. De omgebouwde voertuigen krijgen een actieradius van ongeveer 500 km. De overheid subsidieert de ombouw met bedragen tussen de 2500 en 5000 euro.

De eerste geëlektrificeerde voertuigen moeten eind volgend jaar gaan rijden. In 2023 moeten er al 1000 voertuigen worden omgebouwd.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl