• Home Slider01

USA Hino ToyotaOm aan de snelgroeiende vraag naar elektrische vrachtauto’s in Amerika te voldoen gaan Toyota Motor North America en vrachtwagenfabrikant Hino USA samen een truck op waterstof ontwikkelen. Aan de basis van het voertuig ligt het nieuw ontwikkelde chassis van de Hino XL-serie dat zal worden uitgerust met brandstofceltechnologie van Toyota. Het voertuig moet in de eerste helft van 2021 met de eerste proefritten beginnen.

Geheel nieuw is de samenwerking tussen Toyota en Hino niet, het laatste bedrijf is voor 50,1% in handen van Toyota Motors. In Japan werken de twee bedrijven al samen aan een vrachtwagen van 25 ton op waterstof. ‘Een door brandstofcel aangedreven versie van de Hino XL-serie is een win-win voor zowel onze klanten als de samenleving,’ liet Tak Yokoo, Senior Executive Engineer, Toyota Research and Development vanmorgen vroeg bij bekendmaking van de plannen weten. ‘Het nieuwe voertuig zal stil, soepel en krachtig zijn en alleen water uitstoten. Hierin komt Toyota's twintig jaar ervaring met brandstofceltechnologie samen met Hino's ervaring met zware vrachtwagens. Het eindresultaat zal een innovatief en capabel voertuig opleveren.’

De twee bedrijven maakten geen verdere technische gegevens bekend, maar de verwachting is dat de specificaties niet ver zullen afwijken van het project dat Toyota momenteel uitvoert met het Amerikaanse Kenworth. In de havens van Los Angeles en Long Beach loopt een proef met vijf vrachtauto’s op waterstof. In de voertuigen zitten twee Mirai-brandstrofcellen en een accu van 12 kWh. Dit project heeft door COVID 19 enige vertraging opgelopen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl