• Home Slider01

Japan Toyota treinToyota Motors in Japan gaat zich richten op de ontwikkeling van treinen op waterstof. Daarvoor heeft het bedrijf een samenwerkingsverband gesloten met Japan Railway East en Hitachi. Het ontwerp van de voertuigen met de naam Hybari, wordt een combinatie van spoorweg- en automobieltechniek. De nieuwe treinen worden uitgerust met hybride systemen die brandstofcellen en accu's gebruiken als elektriciteitsbron. 

De bedrijven zien de spoorwegen als een belangrijke sector die de komende decennia zal moeten verduurzamen. Alle drie partners concentreren zich bij dit project op hun eigen specialiteit. Japan Railway East ontwerpt en levert de fabricagetechnologieën voor spoorvoertuigen, Hitachi’s concentreert zich op de hybride aandrijfsysteemtechnologieën voor het spoor en Toyota zet de kennis van de brandstofceltechnologie in die is opgedaan in de Toyota Mirai en de SORA-bus. De brandstofcellen die daarin al enkele jaren worden gebruikt, worden aangepast voor het gebruik in treinen. De bedrijven gaan samen de hybride (brandstofcel) testvoertuigen produceren met als doel meer kennis met grotere vermogens op te doen die nodig is om spoorwegvoertuigen te laten rijden. Deze vermogens zijn aanzienlijk groter dan die van voertuigen op de weg.

Bij de aankondiging van het project zijn ook enkele specificaties van de voertuigen van het type FV-E991 vermeld. De treinen krijgen twee wagons, kunnen een topsnelheid halen van 100 km per uur met een versnelling van 2,3 km per seconde.  De voertuigen krijgen vier elektromotoren van elk 95 kW, vier brandstofcellen van elk 60 kW en twee accu’s met een vermogen van 120 kWh. De actieradius bedraagt 140 km en de waterstof wordt opgeslagen onder 700 bar. Dit laatste is bijzonder te noemen bij zware voertuigen.

Het logo van de Hybari is een leeuwerik. Deze vogel staat in Japan bekend als voorbode van de lente. De initiatiefnemers zien de nieuwe trein als voorbode van een periode met nieuwe energie.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl