• Home Slider01

aberdeen First hydrogen double deck busIn Aberdeen, in het noorden van Schotland, is de eerste dubbeldekker ter wereld officieel onthuld. Met subsidie vanuit de gemeente Aberdeen, de schotse regering en het Europese subsidieprogramma FCH JU is het openbaar vervoersproject mogelijk gemaakt. De totale projectkosten bedragen ruim 9 miljoen euro, per dubbeldekker is er 550-duizend euro medegefinancierd. De komende weken worden de bussen als proefvoertuigen ingezet. Vanaf november is de proef voorbij en worden de bussen in de normale dienstregeling opgenomen.

Aberdeen mag gezien worden als waterstofpionier in het Verenigd Koninkrijk. In 2015 werd er al een waterstoftankstation in gebruik genomen dat moest bijdragen aan het groene transport in de regio. Het door de gemeenteraad geleide project testte de economische en ecologische voordelen van waterstoftransporttechnologieën en heeft tot doel de ontwikkeling van waterstoftechnologieën te stimuleren.

“De uitrol van de nieuwe dubbeldekkers zal bijdragen aan het versterken van de positie van Aberdeen als ondernemende en technologisch leiderschap”, zegt Jenny Laing van de gemeenteraad van Aberdeen in de regionale media. “Aangezien de nieuwe bussen worden geleverd met zeer geavanceerde technologie die bestaande waterstofgrenzen verlegt en ons enorm helpt bij het aanpakken van luchtvervuiling in de stad. We kijken er naar uit om te zien dat de nieuwe dubbeldekkers op waterstof de komende weken in de straten van Aberdeen worden getest voordat ze officieel in gebruik worden genomen."

De bussen zijn vervaardigd door het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde bedrijf Wrightbus en zijn een aanvulling op de bestaande vloot van de stad. Deze bestaat uit een reeks waterstof- en elektrische bestelwagens, veegmachines en auto's via een autodeelprogramma. Jo Bamford, Wrightbus-eigenaar en uitvoerend voorzitter, zei bij de de lancering van de nieuwe dubbeldekker: “We zijn enorm trots dat we 's werelds eerste vloot van dubbeldekkers op waterstof in de straten van Aberdeen kunnen brengen. Deze bussen vertegenwoordigen veel meer dan het streven van Aberdeen naar een schone lucht en een koolstofvrije toekomst. Ze vertegenwoordigen het begin van de waterstofeconomie hier in Schotland die miljoeneninvesteringen vergt en tienduizenden banen gaat opleveren.”

De voertuigen worden gedeeltelijk gefinancierd door het JIVE-project van de Europese Unie, dat tot doel heeft de commercialisering van waterstofbussen te bevorderen door middel van gezamenlijke inkoop. 

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl