• Home Slider01

Bourgogne faurecia hydrogen tank 061020In de Franse plaats Bavans is een nieuw wereldwijd experticecentrum voor waterstoftanks officieel geopend. Het doel van het kenniscentrum in de regio Bourgogne-Franche Comté is om lichtgewicht en concurrerende waterstofopslagsystemen te ontwikkelen om de toepassing van waterstof binnen de mobiliteit te versnellen. Het experticecentrum is onderdeel van Faurecia, een van de grootste leveranciers van auto-onderdelen wereldwijd.

Faurecia heft een bedrag van 25 miljoen euro geïnvesteerd het nieuwe bedrijf. Daar zijn 60 ingenieurs en technici aan het werk om nieuwe waterstof-opslagsystemen te ontwerpen en te testen en industriële processen te versnellen om daarmee kosten te drukken. Op deze wijze denkt Faurecia de inzet van waterstof in de duurzame mobiliteit te kunnen versnellen. De ontwikkelingsteams werken vooral aan nieuwe tanks (350 en 700 bar) uit composietmateriaal in samenwerking met Stelia Aerospace Composite. Dit bedrijf is gespecialiseerd in de lucht- en ruimtevaartindustrie waarvoor het al 30 jaar waterstoftanks op hoge druk ontwikkelt. Het doel is om een efficiënte en lichte H2-opslag te ontwikkelen voor auto’s en vrachtauto’s. Vanaf 2023 moeten in Bavans ook de tanks voor de Xcient, de Europese waterstofvrachtwagen van Hyundai, worden geproduceerd. Deze tanks moeten extreem resistent zijn tegen het reukloze en zeer brandbare waterstofgas.

Faurecia werkt ook aan een nieuwe soort kleppen. Het bedrijf heeft eerder Ad-Venta overgenomen, dat een klep heeft ontwikkeld waarmee waterstof in één stap van 700 bar naar 10 bar kan worden geleid. Daarmee kan de waterstofopslag veiliger worden gemaakt en de toevoer naar de brandstofcel worden verbeterd.

Faurecia participeert in het kenniscentrum voor waterstofopslag via Symbio, een joint venture met Michelin. De bedrijven beginnen met de productie van waterstofopslagsystemen voor zware vrachtwagens en vloten van lichte bedrijfsvoertuigen voor verschillende fabrikanten.

Faurecia is een wereldwijde autoleverancier van Franse origine met hoofdkantoor in Nanterre, in de westelijke buitenwijken van Parijs. In 2018 behoorde het bedrijf tot de top 10 van grootste internationale fabrikanten van auto-onderdelen ter wereld en was het nummer 1 op het gebied van voertuiginterieurs en missiebeheersingstechnologie.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl