• Home Slider01

Hoofddorp ShellGisteren is het eerste waterstoftankstation van Shell in Nederlandgeopend. Het tankstation ligt aan de snelweg A4 van Den Haag naar Amsterdam. De waterstofpomp is geplaatst bij een van de drukste tankstankstations van Nederland bij het brugrestaurant bij Schiphol. Dit is de eerste van acht waterstoftankstations die financiering ontvangen hebben van het CEF H2Benelux-project. Van de acht stations komen er vier in Nederland, drie in België en een in Luxemburg.

Het station Den Ruygenhoek-Oost is het eerste waterstoftankstation waar de waterstoftankdispenser tussen de dispensers voor traditionele brandstoffen staat. “De bouwtijd op locatie heeft ongeveer drie maanden in beslag genomen”, laat Lisa Montanari, hydrogen commercial manager NL bij Shell aan Waterstof Magazine weten. “Maar de meeste tijd kost het vergunningstraject. We zijn nog enorm aan het pionieren en de regelgeving is voor veel overheden nog onduidelijk. We willen graag sneller, maar dat lukt voorlopig nog niet.”

Shell heeft voor de locatie Den Ruygenhoek-Oost gekozen omdat deze vanuit twee richtingen goed bereikbaar is. Automobilisten die komen vanuit noordelijke richting hoeven slechts enkele minuten om te rijden.  De prijs van waterstof bedraagt 12,10 euro per kilo inclusief BTW. “Er zijn collega’s die de waterstofprijs exclusief BTW op de pomp plaatsen”, zegt Lisa Montanari, Manager Waterstof bij Shell Nederland. “De consument moet de prijzen van benzine, diesel en waterstof makkelijk kunnen vergelijken, vandaar dat we kiezen voor alle prijzen inclusief BTW, dat voorkomt verwarring.” Betalen kan bij Shell met de pinpas, creditcard en de brandstofpas Shell Card aan de pomp. Gezien het ruimtebeslag op de locatie wordt de waterstof bij de aanvoer overgepompt in vaste opslagtanks. Per dag kan Shell op Den Ruygenhoek 200 kg waterstof aan de pomp leveren, het systeem is met geringe aanpassingen opschaalbaar.

De waterstof wordt aangevoerd vanuit Rotterdam via tubetrailers en is niet helemaal groen maar vergroend met certificaten. “Dit is een overgangsperiode”, zegt Montanari. “Op de Maasvlakte in Rotterdam willen we over enkele jaren een grote electrolyser plaatsen die gevoed wordt door windmolenparken voor de kust. Als we deze groene waterstof beschikbaar hebben schakelen we over.”

Shell heeft in Nederland nog drie waterstofpompen in ontwikkeling. In Amsterdam west komt een H2-station bij de bestaande tanklocatie aan de Galwin 6 en bij franchisenemer Green Planet bij de afslag Pesse, aan de snelweg van Hoogeveen naar Assen. Op de busremise in Groningen komt een groot tankstation voor 20 bussen die gaan rijden in de provincies Drenthe en Groningen. Dit tankstation is niet openbaar.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl