• Home Slider01

Seoel vorkheftruck HyundaiDrie dochterbedrijven van de Hyundai Motor Company in Zuid-Korea zijn erin geslaagd een vorkheftruck met een brandstofcel te bouwen met een hefcapaciteit van 5 ton. Een eerste prototype staat klaar om aan een praktijktest te worden ontworpen. De tot nu toe bestaande vorkheftrucks op waterstof zijn aanzienlijk kleiner en hebben minder hefvermogen.  

De door Hyundai Mobis, Hyundai Motor Company en Hyundai Construction Equipment ontwikkelde vorkheftruck met een brandstofcel is een middelgrote tot grote vorkheftruck die tot vijf ton lading kan heffen en vijf uur lang continu kan worden gebruikt. Dit de eerste keer dat een middelgrote tot grote vorkheftruck op waterstof-brandstofcellen is ontwikkeld. Het voertuig is uitgerust met een hydro-brandstofcelsysteem dat al in serie wordt geproduceerd door de Hyundai Mobis. Dit dochterbedrijf is erin geslaagd een brandstofcel-powerpack te ontwikkelen dat geoptimaliseerd is voor vorkheftrucks met een groot vermogen. Gezien de energievraag moesten bestaande brandstofcelsystemen flink worden aangepast.

De drie dochterondernemingen van Hyundai werken ook al samen bij de ontwikkeling van een grote graafmachine op waterstof. De komende jaren worden deze voertuigen getest en tegen 2023 op de markt gebracht.

Hyundai Mobis is het bedrijfsonderdeel van Hyundai Motor Company dat de brandstofcelsystemen voor uiteenlopende voertuigen ontwikkeld. Momenteel kunnen er 23-duizend brandstofcellen per jaar worden geproduceerd, dit aantal loopt de komende jaren op tot 40-duizend.   Afbeelding: Hyundai vorkheftruck D-9A met een hefcapaciteit van 5000 kilo op diesel

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl