• Home Slider01

Opinie Adwin Martens: Waterstof voor een duurzaam herstel

Turnhout Adwin Martens 011 kopieDe coronacrisis snijdt diep in de economie van de Lage Landen. In België wordt een inkrimping van de economie met 8 procent voorspeld. In Nederland zijn er scenario’s tot min 14 procent, afhankelijk van hoelang de lockdown nog duurt. De negatieve effecten zijn zwaar, maar gelukkig tijdelijk en hopelijk ook uitzonderlijk. Overheden denken volop na over hoe we ons economisch weefsel opnieuw op de rails zetten na Corona. Inzetten op duurzame innovatieve technologieën zoals waterstoftechnologie is daarbij cruciaal, vindt Adwin Martens, directeur van het Vlaams-Nederlandse WaterstofNet. 

Een gecumuleerd bbp-verlies van zowat 45 miljard euro in België en bijna het dubbele in Nederland. Honderdduizenden banen die sneuvelen. Dat zijn de harde Coronacijfers. Bedrijven krijgen het hoe langer hoe moeilijker. Er wordt uitgesteld, bespaard, geknipt en gerationaliseerd. Deze oefeningen laten zich voelen in werkgelegenheid, investeringen en activiteiten rond onderzoek en ontwikkeling. Dit zijn rationele en logische ingrepen om een crisis te managen, maar we moeten vermijden dat deze denkwijze doorgetrokken wordt ná de Coronacrisis.

Ongetwijfeld zal deze “dalperiode” gevolgd worden door een sterke groei. De vraag is hoe we onze wagon aan deze groei willen hangen. Voor bedrijven is er de veilige keuze van hun business as usual. Maar, in plaats van terug te vallen op oude technologieën met een eindige houdbaarheid, is het juist nu het moment om volop te investeren in technologieën met sterke troeven voor de toekomst. Dit is op maat van de open economieën van Vlaanderen en Nederland die gedragen worden door (hoog)technologische bedrijven (van MKB tot multinational) met een focus op export.

Waterstof is daar een voorbeeld van. Het zal een cruciale rol spelen als duurzame brandstof voor de transportsector, in de opslag en het transport van hernieuwbare energie, als duurzame grondstof voor de industrie en als warmtebron voor onze woningen. Naar schatting werken er vandaag al bijna 500 mensen in Vlaanderen exclusief op waterstof in bedrijven die zich toeleggen op het ontwerpen en produceren van (onderdelen van) elektrolyse, brandstofcellen, tankinfrastructuur of waterstofvoertuigen. In Nederland detecteerde een studie van FME liefst 259 bedrijven met activiteiten in de waterstofketen. Een kabinetsvisie ligt klaar en waterstof zal een belangrijke rol spelen om Nederland ‘van het aardgas af te halen’.

Eurocommissaris Frans Timmermans plaatste de technologie niet zomaar bovenaan de Europese agenda. Hij ziet hierin de hoeksteen voor een koolstofneutraal continent in 2050.  In maart kondigde Europees president Ursula von der Leyen binnen haar ‘industriepolitiek’ de oprichting van de “Clean Hydrogen Alliance” aan. Vlaanderen en Nederland hebben vandaag al een organisch ecosysteem van waterstofspelers die heel de waardeketen afdekken. Er wordt volop aangekondigd, ontwikkeld, getest, gedemonstreerd en we staan op de vooravond van unieke demonstratie- en opschalingsprojecten.

De zaadjes die nu geplant worden, moeten ons in de toekomst een rijke oogst bezorgen. De Lage Landen kunnen koploper worden in Europa op vlak van waterstof. Door samen te werken kunnen ze de slaagkansen nog vergroten. De Noordzee als bron van hernieuwbare energie, onze havens als logistieke en energieke hubs en onze interconnectiviteit via pijpleidingen en snelwegen vormen de perfecte bakermat voor waterstof. WaterstofNet realiseert die samenwerking al in de praktijk door over de grenzen samen te werken in gerichte projecten en het Vlaams-Nederlands-Duitse Green Octopus-verhaal rond waterstof neer te leggen binnen Important Projects of Common European Interest (IPCEI).

Dit broze zaaiproces mag niet het slachtoffer worden van harde economische wetmatigheden of kortetermijnvisies. Onze innovatieve voorsprong afremmen is niet minder dan een hypotheek leggen op de toekomst. Europa en het Westen zijn destijds de oplaadbare batterij vergeten. Nu is die technologie 100% Aziatisch. Deze fout mogen we niet maken voor de waterstoftechnologie. We moeten ons richten op kwalitatieve groei, met een circulaire, duurzame en concurrerende economie. Dat doen we door in te zetten op moderne, schone en efficiënte alternatieven in alle sectoren. Hiermee scheppen we banen en laten we ons bbp veel meer groeien dan op de oude wijze.

Het is aan onze overheden om te midden van het nemen van broodnodige gezondheidsmaatregelen, ingrijpende veiligheidsregelingen en het opstellen van herstelstrategieën ook aandacht te hebben voor onze belangrijkste grondstof: kennis. Het blijven inzetten op het vermarkten hiervan zal een duurzaam herstel van de economie mogelijk maken in postcorona tijden. Dat is precies wat we nodig hebben om de uitdagingen na deze crisis het hoofd te bieden.

Adwin Martens

Directeur WaterstofNet

Meer opinie

  • Angst voor waterstof uit het buitenland 04 maart 2020

    OPINIE  Europese landen die grote stappen willen maken in de energietransitie, kijken niet alleen naar het binnenland. Voor groene waterstof wordt vooral ook over de grens gekeken. In veel rijke landen met een hoge bevolkingsdichtheid en weinig verval van water, is het nagenoeg onmogelijk om zelf voldoende duurzame energie op te wekken. Dat hoeft...

    Lees meer...

  • Dit is toch verschrikkelijk? 16 november 2019

    OPINIE   Het is december 2017 in zomaar een tuin in Nederland. Een flinke sneeuwbui, sneeuw op de takken en een roodborstje kijkt om zich heen. Het ziet er idyllisch en zorgeloos uit. Maar dan nu grote gevaar. Er ligt er een laag sneeuw op de takjes, dus ook op de zonnepanelen. De sneeuw waait niet van de takken, er is geen wind, dus ook de...

    Lees meer...

  • Geef het aardgasnet een tweede kans, juist voor het milieu. 21 december 2018

    Wiebe Boer is technisch adviseur van waterstofmagazine en gespecialiseerd van energietransport Parijs 2015. Met de presentatie van het klimaatakkoord hebben landen afgesproken CO2-uitstoot te beperken om opwarming van de aarde tegen te gaan: hierover zijn we het waarschijnlijk wel eens. Het sterk beperken van het gebruik van fossiele...

    Lees meer...

  • Geweldige kansen voor waterstofrijders in Amsterdam 03 mei 2019

    Breaking News. De autowereld staat op z’n kop. Amsterdam gaat de luchtvervuiling aanpakken door vanaf volgend jaar eisen te stellen aan voertuigen die zich binnen de ring bevinden. Voor dieselauto’s van 15 jaar of ouder wordt dit verboden gebied. Tot 2030 wordt stapsgewijs het hele gebied binnen de ringweg A10 uitstootvrij. De conclusie mag zijn...

    Lees meer...

  • Kneuterig denken bij VPRO's Meet Up in de Zwijger 14 februari 2019

    Waterstof Magazines hoofdredacteur Paul Bombeld was woensdagavond aanwezig bij de Meet Up van VPRO’s Tegenlicht in pakhuis De Zwijger in Amsterdam. Hij verbaast zich over het klein kneuterig denken van enkele sprekers en bezoekers. Zo komt er nooit een Deltaplan Waterstof. Als we werkelijk 95% CO2-reductie willen halen in 2050 zullen we als...

    Lees meer...

  • Opinie Adwin Martens: Waterstof voor een duurzaam herstel 14 mei 2020

    De coronacrisis snijdt diep in de economie van de Lage Landen. In België wordt een inkrimping van de economie met 8 procent voorspeld. In Nederland zijn er scenario’s tot min 14 procent, afhankelijk van hoelang de lockdown nog duurt. De negatieve effecten zijn zwaar, maar gelukkig tijdelijk en hopelijk ook uitzonderlijk. Overheden denken volop na...

    Lees meer...

  • Waterstof én Batterij Elektrisch 11 december 2018

    Het is niet of-of, maar én-én! Als expert elektrisch rijden krijgt Arjan de Putter met enige regelmaat de vraag: ‘wie denk jij dat er gaat winnen: batterij elektrisch of waterstof?’. Volgens de waterstofkenner gaat het er niet om wie of wat er wint.Wij consumenten zijn verwend door de slimme auto-industrie. Met enorme actieradius. Want dat is...

    Lees meer...

  • Waterstof heeft ook vijanden 18 juli 2019

    Nagenoeg dagelijks komen er vragen over waterstof bij de redactie binnen. Over waterstof als thuisverwarming, auto’s op waterstof en waar een actueel overzicht van waterstoftankstations in Europa is te vinden. Natuurlijk krijgen alle vragenstellers keurig een reactie, al is het soms een hele kluif de juiste antwoorden boven tafel te krijgen. Maar...

    Lees meer...

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl