• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Duitsland: 14 nieuwe gelede Solaris waterstofbussen arriveren in Duisburg

Duisburg bus solaris waterstofDe busvloot van Duisburger Verkehrsgesellschaft, het openbaar vervoersbedrijf in de regio Duisburg, schakelt over naar waterstof. De vervoerder heeft de afgelopen weken veertien gelede bussen op waterstof van de Poolse fabrikant Solaris in ontvangst heeft genomen. De voertuigen rijden met een brandstofcel van de Canadese fabrikant Ballard, type 'FC move-HD'.

Alle 14 bussen kunnen – net als hun elf 12 meter lange Solaris Urbino 12 waterstofbussen – zonder beperkingen worden ingezet op het hele DVG-busnetwerk. In tegenstelling tot de drie jaar oude batterij-elektrische gelede bussen van de DVG, hoeven de bussen op H2 tijdens hun dagelijkse dienst niet te worden opgeladen: ze verlaten het depot 's ochtends, rijden de hele dag door de stad en keren aan het eind van de dag terug naar het depot, waarbij ze gemakkelijk een bereik van 600 kilometer afleggen.

Drie van de 14 gelede waterstofbussen zijn voorzien van speciale stickers die niet alleen de aandacht vestigen op het feit dat het waterstofbussen zijn, maar ook op de 'Internationale Tuintentoonstelling Ruhrgebied (IGA)', die in 2027 in Duisburg zal plaatsvinden.

Burgemeester Sören Link van Duisburg is enthousiast bij de presentatie van de gelede bussen op waterstof: "We willen lokaal vervoer voor Duisburg dat betrouwbaar, duurzaam en klimaatvriendelijk is. Waterstof speelt hierin een sleutelrol. De nieuwe gelede bussen op waterstof laten zien hoe innovatie en het dagelijks leven hand in hand gaan."

Andreas Gutschek, Chief Technology Officer bij DVG, voegt hieraan toe: "Met de nieuwe gelede bussen op waterstof blijft DVG de transitie van zijn busvloot stimuleren. De ingebruikname van nog eens 14 waterstofbussen is de volgende belangrijke stap op weg naar volledig emissievrij openbaar vervoer in Duisburg. Als transportbedrijf willen we op deze weg doorgaan. Daarvoor zullen we ook in de toekomst een beroep doen op subsidies. Zonder effectieve steun van de federale en deelstaatregeringen zullen we deze cruciale bijdrage aan de bescherming van het klimaat en de verbetering van de levenskwaliteit in Duisburg niet kunnen leveren."

De Solaris Urbino 18 waterstof is 18 meter lang, 2.55 meter breed en 3.3 meter hoog. De bus kan 140 passagiers vervoeren, van wie er 54 kunnen zitten. Het voertuig wordt aangedreven door een centrale elektromotor met een vermogen van 240 kW (gelijk aan 326 pk). Deze bevindt zich aan de linkerkant aan de achterkant van de bus. De nieuwe bussen van Duisburg zijn driedeursmodellen, maar Solaris biedt zijn Urbino 18 waterstof ook aan als vierdeursmodel.

De brandstofcel heeft een vermogen van 100 kW. De waterstof wordt opgeslagen in acht drukcilinders, vijf grotere en drie kleinere. Volgetankt vervoert de bus 51,2 kilogram waterstof in deze acht cilinders. De cilinders bevinden zich deels op het dak en deels aan de achterkant van de bus – waar een dieselbus zijn motor zou hebben. Er wordt getankt bij een druk van 350 bar.

De elektriciteit die door de brandstofcel wordt opgewekt, wordt eerst ingevoerd in bufferbatterijen, die afkomstig zijn van Solaris zelf en een capaciteit hebben van 60 kWh. Dit zijn lithium titaniumoxide (LTO) accu's van het type 'Solaris High Power' en bevinden zich op het dak van de bus. Dit type batterij kenmerkt zich door zijn lange levensduur. De elektriciteit wordt vervolgens vanuit de accu's naar de elektromotor gevoerd. Het toegestane totaalgewicht van het voertuig is 29.000 kg.

De bestuurder heeft een apart airconditioningsysteem op zijn werkplek, waardoor hij onafhankelijk van de rest van het voertuig de omgevingsomstandigheden kan creëren waarin hij zich prettig voelt. De bestuurdersstoel biedt speciale ondersteuning voor de rug. Er zitten geen conventionele achteruitkijkspiegels op de nieuwe gelede bussen. Het zicht achter het voertuig wordt verzorgd door 'spiegeloogcamera's' en een achteruitkijkcamera. De voertuigen zijn ook uitgerust met dodehoekassistent en remassistent. Videobewaking zorgt voor veiligheid in de bus.

De brandstofcelbussen van Duisburg worden tijdelijk bijgetankt bij een mobiel waterstoftankstation in het depot 'Am Unkelstein', in het Duisburgse havengebied. Een permanent tankstation is in aanbouw en zal naar verwachting in het vierde kwartaal van 2026 in gebruik worden genomen.

Afbeelding: De eerste gelede waterstofbus arriveert per oplegger in Duisburg

Lees ook: verenigde-staten-air-liquide-investeert-50-miljoen-euro-in-waterstof-in-texas

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

1082 MC  |  Amsterdam  |  The Netherlands