• Home Slider01

Nederland: Olympisch roeier strijdt tegen H2-boot in New Energy Regatta

Nederland: Olympisch roeier strijdt tegen H2-boot in New Energy Regatta

Groningen alfa bootEen bijzondere race in het noorden van Nederland. Daar strijden aanstaande vrijdag de Olympisch roeier Melvin Twellaar en de waterstofboot van het Alfa-college in Groningen tegen elkaar. Het wordt een wedstrijd mens tegen machine op de plaatselijke grachten. De jaarlijkse solar boat-race in Groningen is omgedoopt in ‘New Energy Regatta’ en is een inspirerende manier om technische innovaties in energie en maritiem te koppelen aan onderwijs, praktijk en sport. De race op vrijdag 24 september 2021 is voor publiek de hele dag te volgen via livestream, in verband met Corona. Solar-teams uit binnen- en buitenland doen mee aan de race. De New Energy Regatta is een initiatief van Solar Sport One en gemeente in samenwerking met New Energy Coalition.

Voorafgaand aan de race is op donderdag 23 september op het terrein van EnTranCe/Zernike Campus Groningen een voorbeschouwing met botenkeuring en inspiratie-evenement voor deelnemers, bedrijven en race-entourage.

Olympiër Melvin Twellaar gaat tijdens de race-dag een krachtmeting aan met de waterstofboot. Twellaar begon zijn roei-carrière in Groningen, eerst bij KGR De Hunze en later GSR Aegir. Hij werd onder meer Europees kampioen dubbeltwee in 2020 en won met Stef Broenink zilver in de dubbeltwee tijdens de Olympische Spelen deze zomer in Tokio (op 0,2 seconde van de winnaar Frankrijk). In Groningen vindt hij een tegenstander van een heel andere categorie, de waterstof-raceboot. Verder staan op het raceprogramma o.m. de ‘endurance’ -wie komt het verst op de aandrijving, een topspeedrace en slalom. Gevaren wordt vanaf het Eemskanaal en in de diepenring ter hoogte van het Groninger Museum en het boothuis van roeivereniging De Hunze.

Tijdens het tweedaagse evenement krijgen scholieren, studenten, onderzoekers en bedrijven de kans om de techniek van de boten te bekijken, worden belang en mogelijkheden van waterstof toegelicht en gaan de teams met hun boten de strijd met elkaar aan.

De V10 H2c waterstofboot is ontwikkeld door Stichting Solar Sport One en partners en gebouwd door een multidisciplinair team van studenten van ROC Alfa-college in samenwerking met toeleverende bedrijven. Het Alfa-college uit Groningen doet als eerste waterstofteam mee aan het evenement. In de toekomst hoopt de organisatie een volwaardige waterstof-klasse in de race op te nemen.

Meer informatie op www.newenergyregatta.nl   

Nederland: Gasunie voert waterstoftest uit met zoutcavernes in Groningen

Nederland: Gasunie voert waterstoftest uit met zoutcavernes in Groningen

Zuidwending H2 testEen nieuwe stap in het transport van groene waterstof via het bestaande gasleidingnetwerk van Gasunie. De Nederlandse gastransporteur onderzoekt in Groningen of de zoutcavernes bij Zuidwending geschikt zijn voor de opslag van waterstof. De afgelopen weken zijn de eerste praktijktesten uitgevoerd. Ook eventuele milieueffecten en risico’s zijn in kaart gebracht. De zoutcavernes in zuidoost Groningen worden straks een belangrijk onderdeel in het transport en de betrouwbare levering van waterstof naar de vijf energieclusters elders in Nederland.

De proef wordt uitgevoerd in een kleine caverne van zo’n 100 vierkante meter groot, zodat er voor het testen een geringe hoeveelheid waterstof nodig is. Dat gebeurt in twee stappen. Bij de eerste fase is de afgelopen vier weken bekeken of de mantelbuis in het boorgat de druk aan kan en is er gekeken naar het effect van waterstof op de apparatuur, materialen, cement en zoutwand. Ook wil het gasbedrijf weten in welke mate waterstof in de caverne verontreinigd en of de ruimte bij verschillende drukken lekdicht blijft.

Vanaf november wordt de rest van de installatie getest. Als de proef geslaagd is, kan Gasunie de caverne klaar maken voor opslag. Dit is een van de belangrijkste onderdelen van de energietransitie. Het aanbod van duurzame stroom loopt niet altijd parallel met de vraag. Grootschalige tijdelijke waterstofopslag in zoutcavernes is daarbij van essentieel belang. De zoutcavernes worden al meer dan tien jaar gebruikt om grote voorraden aardgas in op te slaan voor momenten met grote vraag. Als de testen positief verlopen wil de Gasunie in eerste instantie vier bestaande cavernes in Zuidwending ombouwen naar opslagbuffer voor waterstof.

Het transportbedrijf voor aardgas denkt 1,5 miljard nodig te hebben voor de ombouw van het aardgastransportsysteem naar waterstof. Bijna 90% van de aardgasleidingen is hiervoor al geschikt. De overige 10% moet worden vervangen, net als de drukstations onderweg. Het eerste deel van het nieuwe waterstofnetwerk moet over enkele jaren klaar zijn Vanaf 2027 is het landelijke netwerk gereed dat in eerste instantie waterstof zal transporteren naar industriële clusters.

Een animatie over de testfase in Zuidwending ziet u via deze link

https://youtu.be/_lcgdHYGSco

Frankrijk: Auxerre van start met openbaar vervoer op waterstof

Frankrijk: Auxerre van start met openbaar vervoer op waterstof

Auxerre bus1In Auxerre in de Franse regio Bourgogne zijn de afgelopen week de eerste twee van een serie van vijf waterstofbussen in gebruik genomen. De bussen rijden op lijn 1 tussen het industrieterrein Clairions in het noorden van de stad, via het centrum, naar  het treinstation in het zuidoosten. Van deze lijn maken jaarlijks 500-duizend passagiers gebruik. De ingebruikname volgt naar een lange periode van "dry run", waarin de voertuigen werden getest onder reële omstandigheden, maar zonder passagiers.

De stad Auxerre, met 40-duizend inwoners, zet daarmee de volgende stap richting schone mobiliteit. De bussen rijden zo'n 200 kilometer per dag en hebben een actieradius van 400 kilometer. De groene waterstof wordt elders in de stad geproduceerd uit hernieuwbare bronnen. De waterstofbus lijkt op de elektrische shuttles die in het centrum van Auxerre rijden, maar zijn iets groter. Er bevinden zich 7 USB-aansluitingen in het voertuig, als service voor de passagiers.

Chauffeur Sarah Silva is een van de eerste bestuurders die het voertuig door de stad mag rijden. Ze is zeer positief. "De bus maakt minder lawaai, rijdt soepel en remt goed op de motor als we bergafwaarts rijden. Ik ben aangenaam verrast en de passagiers niet minder", meldt ze op social media. 

De komende maand rijden er twee waterstofbussen in Auxerre, op 13 oktober komen er nog drie bij. Auxerre voegt zich daarmee in het rijtje van Franse steden als Versailles, Houdain, Le Mans, Pau en La Rochelle waar openbaar vervoer al deels is overgeschakeld op waterstof.

De officiële inhuldiging van het waterstofstation in Auxerre vindt medio oktober plaats. De site moet 400 kg groene waterstof per dag produceren, genoeg om de vijf Auxerrois-bussen volledig op te laden. Deze capaciteit van moet de komende jaren toenemen om toekomstige waterstoftreinen in de regio te kunnen bevoorraden, maar vanaf volgend jaar ook openbare en particuliere voertuigen.

België / Nederland: vacature projectontwikkelaar bij WaterstofNet

België / Nederland: vacature projectontwikkelaar bij WaterstofNet

Vacature WaterstofNetWaterstofNet is een kennis- en samenwerkingsplatform dat bijdraagt aan een koolstofneutrale samenleving door het ondersteunen en realiseren van waterstofprojecten in Vlaanderen en Nederland. Samen met de industrie en overheden zorgt het platform voor concrete realisaties op het terrein van waterstof en leggen we de basis voor verdere samenwerking.


WaterstofNet coördineert het ‘Waterstof Industrie Cluster” (WIC), een netwerk van meer dan 100 bedrijven dat de basis vormt voor projectontwikkeling. Met de juiste technische kennis en goede contacten met de verschillende spelers, adviseren we deze bedrijven in de groeiende wereld van waterstof. Omdat de belangstelling voor waterstof als onderdeel van de energietransitie enorm stijgt zoekt WaterstofNet een projectontwikkelaar.

Interesse? Kijk op de site van WaterstofNet of klik op deze link

Nederland: opbrengst kilometerheffing besteden aan waterstof-trucks

Nederland: opbrengst kilometerheffing besteden aan waterstof-trucks

Snelweg NederlandVrachtauto’s op de Nederlandse wegen krijgen naar verwachting rond 2026 te maken met een kilometerheffing. De overheid heeft laten uitrekenen dat dat jaarlijks netto 250 miljoen gaat opleveren. Dat bedrag moet worden overgeheveld naar schoon zwaar transport. De waterstofsector kan hier flink van profiteren.

De wegvervoerders krijgen niet alleen te maken met extra kosten. Andere kosten voor vervoerders worden lager na de invoering van de vrachtwagenheffing. Zo verdwijnt het Eurovignet en gaat de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens naar het Europese minimumniveau.

De kilometerheffing gaat aanzienlijk meer geld opleveren dan uiteindelijk richting schoon transport zal worden verschoven. Het opstarten van het nivelleringssysteem zou in eerste instantie 200 miljoen gaan kosten, maar dit bedrag is inmiddels gestegen naar 400 miljoen. Die verdubbeling komt volgens het ministerie onder meer omdat een deel van de ICT-kosten nu onder de eenmalige uitgaven valt en niet onder de structurele uitgaven. Ook vallen bepaalde kostenposten, die bijvoorbeeld betrekking hebben op administratie, hoger uit.

Het wetsvoorstel lag al enige tijd klaar, maar is woensdag naar de Tweede Kamer gestuurd. Het parlement moet de plannen uiteindelijk goedkeuren.

Verenigde Staten: innovatief vliegtuig op waterstof  stijgt verticaal op

Verenigde Staten: innovatief vliegtuig op waterstof stijgt verticaal op

Texas luchttaxiParagon Aerospace verwacht tegen het eerste kwartaal van 2022 de tweede versie van een waterstof aangedreven VTOL-vliegtuig te presenteren. Het bedrijf uit Texas in de Verenigde Staten werkt aan een machine die verticaal kan opstijgen en -afhankelijk van het aantal passagiers- tot ruim 1500 km kan vliegen. In grote steden moet een netwerk van vertiports komen, vliegvelden waar verticaal opgestegen kan worden.

Het nieuwe vliegtuig met de naam Soar, heeft een capaciteit van negen passagiers en een piloot. In plaats van koolstofvezel gaat het casco bestaan ​​uit een goedkopere, duurzamere gepatenteerde composiet. Het eerste prototype zal vliegen met een geïmproviseerde hybride combinatie van een waterstof-aangedreven motor en batterijen. Waterstof wordt in vloeibare vorm meegenomen en in een verbrandingsmotor omgezet in energie. Het ontwerp is voorzien van acht geleide ventilatoren, waarvan zes in het lichaam van de romp en twee kantelbare ventilatoren aan de achterkant van het casco. Voor de verdere ontwikkeling is ruim 1 miljard euro nodig.

Dit is de tweede keer dat Paragon Aerospace een vliegmachine op waterstof presenteert. Al in 2018 kwam het bedrijf met de T21 Raptor met als doel deze in 2020 te laten vliegen. Dit ging uiteindelijk niet door omdat er te veel geluidsoverlast zou ontstaan. Daarnaast kwam de start-up erachter dat de meeste kant-en-klare onderdelen die werden gebruikt niet geschikt waren voor vliegtuigen.

Zuid-Korea: nieuwe generatie brandstofcel, kleiner, krachtiger en stapelbaar

Zuid-Korea: nieuwe generatie brandstofcel, kleiner, krachtiger en stapelbaar

Seoel brandstofcel HyundaiHyundai ontwikkelt in hoog tempo een nieuw soort brandstofcel. De kern van het waterstofsysteem wordt de komende jaren kleiner en tegelijk krachtiger. De nieuwe brandstofcellen werden tijdens de digitale beurs Hydrogen Wave gepresenteerd. In 2023 moeten de eerste exemplaren leverbaar zijn.

De brandstofcel van de derde generatie, die momenteel nog in ontwikkeling is, zal de huidige stack van NEXO opvolgen. Hyundai toonde twee vermogensversies van de derde generatie: 100 kW en 200 kW. De stapel van 100 kW is maar liefst 30 procent kleiner geworden waardoor hij gemakkelijker kan worden toegepast in verschillende voertuigtypen. De 200 kW-versie is ontworpen voor toepassingen in bedrijfsvoertuigen, is net zo groot als het huidige NEXO-systeem. Het uitgangsvermogen is verdubbeld.

Voor de brandstofcelstack van de tweede generatie die in 2018 werd gelanceerd, behaalde 5.000 bedrijfsuren en 160.000 gebruikskilometers. Bij de ontwikkeling van brandstofcellen van de derde generatie is het doel om dit met 50 tot 100 procent te verbeteren. Voor bedrijfsvoertuigen betekent dit dat de brandstofcellen 500.000 kilometer meegaan. Bovendien zal de prijs van de brandstofcelstack van de derde generatie flink worden verlaagd, Hyundai denkt daarbij aan 50%. Daarmee komt de waterstofauto rond het jaar 2030 op gelijk niveau met de batterij-elektrische variant.

De brandstofcellen kunnen dan ook modulair geschakeld worden. Door het stapelen kunnen vermogens verkregen worden van 500 kW tot 1 MW. Daarmee kunnen zeer zware voertuigen en grote schepen van energie worden voorzien.

Als bijzonderheid presenteerden de Koreanen het 'Full-Flat System' met een brandstofcel met een stapelhoogte tot 25 cm. Bussen en trams kunnen daardoor de brandstofcel aan de boven- of onderkant van het voertuig monteren.

Verenigd Koninkrijk: nieuw investeringsfonds richt zich op waterstof

Verenigd Koninkrijk: nieuw investeringsfonds richt zich op waterstof

Jo BamfordJo Bamford, erfgenaam van het JCB-imperium voor bouwmachines, heeft een op waterstof gericht investeringsfonds gelanceerd.  Het fonds met de naam “HYCAP” zal naar verwachting een miljard pond ophalen om de productie en levering van waterstofoplossingen te stimuleren. JCB is een Britse fabrikant van bouw-, industriële en landbouwmachines en is een van de grootste bedrijven ter wereld op dit gebied. Een deel van het familiekapitaal wordt nu gestoken in waterstof.

Geheel verrassend is dat niet. Bamford is ook eigenaar van busfabrikant Wrightbus, en schakelt ook hier om van fossiele brandstoffen naar waterstof.  

De focus van het nieuwe investeringsfonds moet liggen op het bevorderen van een duurzame waterstofindustrie in het Verenigd Koninkrijk. Het fonds wordt beheerd in het VK, maar is gevestigd in Luxemburg en heeft een beheerd vermogen van bijna 1,2 miljard euro. In een eerste financieringsronde is al ruim 200 miljoen euro opgehaald, de helft daarvan kwam van het investeringsbedrijf.

“Het fonds is echt bedoeld om het Britse waterstofecosysteem van begin tot eind te helpen ontwikkelen”, zegt Bamford. “Veel mensen zijn geïnteresseerd om in waterstof te investeren en zien de toekomst van deze industrie, maar weten niet precies waar ze hun geld het beste kunnen investeren. HYCAP biedt hiervoor een goede mogelijkheid.”

Bamford is ook voorzitter en eigenaar van Wrightbus, de Noord-Ierse busfabrikant die  eind 2019 op de rand van het faillissement stond en vervolgens werd gered door de erfgenaam van JCB. Jo Bamford stapte een jaar na de oprichting van zijn groene waterstofbedrijf Ryze Hydrogen in de busindustrie. Tegenwoordig is Wrightbus de eerste fabrikant van dubbeldekkerbussen met brandstofcellen, met een recente levering in Londen voor 20 voertuigen. Begin 2021 werd een vloot in Aberdeen in gebruik genomen. Een jaar geleden zei hij te hebben plannen voor de uitrol van 3.000 waterstofbussen in het VK tegen 2024, allemaal gebouwd in de stad Ballymena in Noord-Ierland

Nederland: openbaar waterstoftankstation in Breda in november open

Nederland: openbaar waterstoftankstation in Breda in november open

Breda tankstationAan het Minervum 7001 in het oosten van Breda is de bouw van een compleet multi-fuel-tankstation bijna voltooid, meldt TotalEnergies in Nederland. Total realiseert het project in samenwerking met Berkman en Tigchelaar van MobilityHUB Breda. Naar verwachting gaat het waterstoftankstation in november 2021 open. De tanklokatie biedt niet alleen fossiele brandstoffen voor conventionele auto’s, maar ook waterstof. Voor batterij-elektrische voertuigen zijn er ook snelladers met een maximaal laadvermogen van 175 kW.

Het waterstoftankstation levert straks waterstof op zowel 700 als 350 bar vuldruk. De eerste vaste klanten zijn twee vuilniswagens van de gemeente Breda die sinds een jaar in de stad rijden. Op dit moment maken deze voertuigen nog gebruik van een tijdelijk mobiel tankstation (foto). Het tankstation is onderdeel van het Interreg Vl/Nl project ‘Waterstofregio 2.0’ dat wordt gecoördineerd door WaterstofNet.

In het kader van duurzame stadslogistiek is de eerste waterstoftankbeurt voor twee vuilniswagens van de Gemeente Breda. Deze vuilniswagens zijn onderdeel van het subsidieproject Revive. Daarbij is een oude vuilnisauto van batterij-electrisch omgebouwd naar waterstof-electrisch. Op batterijen kon het voertuig maximaal zes uur achter elkaar worden ingezet, op waterstof is dat twee dagen.  

Geert Houbrechts, directeur Retail bij TotalEnergies in Nederland, benadrukt dat het nieuwe multi-fuel-tankstation een stap is voor de realisatie van de ambities uit het klimaatakkoord. “Nederland heeft hoge ambities op gebied van duurzaamheid. De juiste tank- en laadinfrastructuur zal de overstap naar schoner en duurzamer vervoer gemakkelijker maken. Als TotalEnergies in Nederland zijn we zeer tevreden dat we hieraan kunnen bijdragen door betaalbare en schone energie voor vervoer breed beschikbaar te maken.”

Het nieuwe waterstoftankstation bevindt zich dicht bij de autosnelweg A27, direct bij afslag 15, aan de oostkant van Breda.

Nederland: Waterstof Tiny House op reis langs zes Drentse gemeenten

Nederland: Waterstof Tiny House op reis langs zes Drentse gemeenten

Hoogeveen Tiny22In de Nederlandse stad Hoogeveen hebben studenten van het Alfa-college de bouw van een waterstofhuis afgerond. Het project, waarbij optimaal gebruik is gemaakt van duurzame materialen en waterstof een energiebron is, gaat vanaf vandaag op reis langs zes gemeenten in de regio Zuid- en Oost-Drenthe. In het Waterstof Tiny House wordt gedemonstreerd hoe waterstof als brandstof in woningen kan worden gebruikt en het toont hoe circulair bouwen in de praktijk werkt. In totaal is 10 maanden aan de woning gewerkt.

Het Waterstof Tiny House gaat de komende maanden langs de zes gemeenten in de regio die aangesloten zijn bij de Regio Deal Zuid- en Oost-Drenthe: Hoogeveen, Borger-Odoorn, Emmen, Aa en Hunze, Hardenberg en Coevorden. Lokale partners van het project organiseren een gevarieerd programma rondom waterstof, circulair bouwen en techniekonderwijs. Het tiny house moet jongeren inspireren om techniekonderwijs te gaan volgen.

In de compacte woning worden twee verschillende waterstofsystemen gedemonstreerd: een waterstof cv-installatie en een zelfvoorzienende installatie die waterstof maakt met de elektriciteit van de zonnepanelen op het dak. Het project draagt bij aan de landelijke opgave van de energietransitie en kan laten zien dat waterstof in de gebouwde omgeving een volwaardig alternatief is voor fossiele energie. De lessen die gedurende het project zijn geleerd over circulair bouwen en waterstof worden gedeeld tijdens de tour. Er wordt een lespakket ontwikkeld voor verschillende onderwijsniveaus.

Het Waterstof Tiny House is gefinancierd vanuit de Regio Deal Zuid- en Oost-Drenthe.

Nederland: Battolyser Systems ontwikkelt waterstofbatterij voor energie-opslag

Nederland: Battolyser Systems ontwikkelt waterstofbatterij voor energie-opslag

Delft BattolyserBattolyser Systems, een spin-off van batterij-opslag en waterstof van de Technische Universiteit in  Delft, is klaar om zijn gepatenteerde technologie voor massaproductie te commercialiseren. De nieuw aangestelde CEO Mattijs Slee wil het technisch team op korte termijn uitbreiden om de groei te versnellen. Slee (links op de foto) stapte vlak voor de zomer over van Shell waar hij 15 jaar heeft gewerkt in verschillende functies over de hele wereld, de laatste jaren was hij verantwoordelijk voor de commerciële activiteiten van Shell op het gebied van schone waterstof in Europa met betrekking tot distributie- en mobiliteitstoepassingen.

“De Battolyser-technologie is klaar, klanten hebben zich al aangemeld en de financiering is rond. Dus na jaren van onderzoek en ontwikkeling zijn we klaar om niet alleen de markt voor groene waterstof te betreden, maar ook te ontsluiten", aldus Slee.

Battolyser Systems heeft een baanbrekend product ontwikkeld dat elektriciteit kan opslaan en groene waterstof kan produceren uit hernieuwbare energie om de maatschappelijke vraag en het aanbod in evenwicht te brengen. Een Battolyser kan direct heen en weer schakelen tussen het opladen van de batterij, gevolgd door waterstofproductie wanneer deze volledig is opgeladen, en het ontladen van de batterij. Daarom kan het waterstof produceren wanneer de elektriciteitsprijzen laag zijn en elektriciteit verkopen wanneer de prijzen hoog zijn. "Een Battolyser staat nooit stil en is altijd voor je aan het werk", zegt Slee.

Battolyser-uitvinder Fokko Mulder (rechts), hoogleraar bij de afdeling Chemical Engineering van de Technische Universiteit Delft: “De uitdaging was om een ​​robuust systeem te ontwikkelen dat jarenlang dag in dag uit kan functioneren. Een systeem dat flexibel is, elektriciteitsverliezen minimaliseert, kosteneffectief is en gebruik maakt van overvloedige en conflictvrije materialen.”

“Battolyser Systems wordt onder leiding van Mattijs een grote kracht achter de energietransitie”, zegt Kees Koolen, CEO van Koolen Industries en investeerder in Battolyser Systems. “Mattijs heeft technische, risicovolle en zakelijke expertise als voormalig commercieel hoofd Europa bij Shell Hydrogen. Hij wordt gedreven door een sterk gevoel van doelgerichtheid en kan geweldige teams bouwen om het bedrijf op te schalen voor onze ambitieuze plannen”. Koolen Industries werd in 2020 aandeelhouder via een initiële investering en wijst nu aanzienlijke aanvullende financiering toe om de volgende groeifase van Battolyser Systems veilig te stellen.

De wereldwijde vraag naar energie zal naar verwachting in de tweede helft van deze eeuw verdubbelen. Voldoende duurzame energie op het juiste moment aanleveren is daarbij een van de belangrijkste uitdagingen. Batterijen zijn het meest efficiënt voor opslag op korte termijn, terwijl groene waterstof een cruciale rol zal spelen bij het balanceren van het aanbod van hernieuwbare elektriciteit op lange termijn.

Zuid-Korea: Hyundai presenteert containertransport-trekker op H2

Zuid-Korea: Hyundai presenteert containertransport-trekker op H2

Seoel Hyundai e bogieAutofabrikant Hyundai heeft de afgelopen week op het onlineforum Hydrogen Wave een nieuw voertuig op waterstof gepresenteerd. Het Trailer Drone-concept is een op waterstof aangedreven containertransportsysteem dat volledig autonoom kan werken. Door zeer slim met de ruimte voor de waterstoftanks om te gaan kunnen veel kilo’s H2 meegenomen worden en kan het voertuig 1000 kilometer rijden op één lading. Dat is vergelijkbaar met soortgelijke voertuigen op fossiele brandstoffen.

Voor de containertrekkers is een compleet nieuw brandstofcelsysteem en onderstel ontworpen. Hyundai noemt het nieuwe systeem 'Fuel Cell e-Bogie'. Daarbij is scherp gekeken naar de spoorindustrie, waar gelijke wielonderstellen onder iedere treinwagon zitten. De Fuel Cell e-Bogie zit net als een railbogie onder de container en is een volledig gesloten systeem met brandstofcelaandrijving en volledig onafhankelijke vierwielbesturing. Het Trailer Drone-concept vereist twee e-Bogies met brandstofcellen, waardoor het een ongekende manoeuvreerbaarheid heeft door zijwaartse bewegingen. De Trailer Drone kan autonoom bewegen door in havengebieden en krappe stedelijke omgevingen. De efficiëntie wordt verder verhoogd door de 'Cluster Mode' waarmee meerdere Trailer Drones samen kunnen reizen in een bijna treinachtige configuratie.

Hyundai denkt deze techniek in de toekomst ook in te kunnen zetten in sectoren als grondverzet, constructie, brandbestrijding en rampenbestrijding. 
Beelden van dit bijzondere voertuig ziet u via deze link

Nederland: Waterschap Vechtstromen maait met trekker op waterstof

Nederland: Waterschap Vechtstromen maait met trekker op waterstof

Vecht rtvoostWaterschap Vechtstromen heeft een primeur en is daar oprecht trots op. Vechtstromen is het eerste waterschap dat het land laat maaien met een trekker die loopt op waterstof. De afgelopen week werd het voertuig aan de pers gepresenteerd, volop in actie bij het maaien van bermen in het natuurgebied Amerveen, iets ten noorden van Hardenberg.

Het is niet de eerste trekker op waterstof. Deze werd eerder in gebruik genomen door aannemingsbedrijf Jos Scholman in Nieuwegein. Waterschap Vechtstromen is wel het eerste waterschap in Nederland. Inmiddels rijden er in Nederland vijf rond. Het zijn hybride voertuigen die op waterstof rijden dat is opgeslagen in tanks boven de cabine. Als de energievraag extra groot is wordt extra diesel gebruikt. Maar het grootste deel van de werkzaamheden vindt plaats op waterstof.

De trekker op waterstof is eigendom van aannemersbedrijf Fuhler in Emmen. Dit bedrijf krijgt in toenemende mate te maken met opdrachtgevers die er op aandringen de werkzaamheden uit te gevoeren. De opties batterij-elektrisch en waterstof-elektrisch blijven dan over. Bij zware werkzaamheden is waterstof vaak de beste oplossing.

Aannemersbedrijf Fuhler denkt dat in 2035 zeker 60% van het wagenpark van het bedrijf duurzaam zal zijn. Voorlopig is waterstof nog flink duurder dan traditionele voertuigen op diesel. Maar omdat meer bedrijven de komende jaren zullen overschakelen worden de voertuigen op termijn goedkoper. Voorlopig legt het bedrijf dan ook geld toe.

Zweden: Scania ontwikkelt nieuwe vuilnisauto op waterstof voor Göteborg

Zweden: Scania ontwikkelt nieuwe vuilnisauto op waterstof voor Göteborg

GÖteborg ScaniaOndanks eerdere berichten dat vrachtwagenfabrikant Scania zou stoppen met de ontwikkeling van zware voertuigen op waterstof, blijkt het in praktijk anders te lopen. Deze zomer presenteerde Scania een nieuwe vuilnisauto op waterstof die wordt ingezet in de stad Göteborg. Er is 18 maanden aan de ontwikkeling gewerkt door een consortium bestaande uit Scania, carrosseriebouwer JOAB, brandstofcelontwikkelaar Powercell Sweden en het afval- en recyclingbedrijf Renova, dat eigendom is van tien gemeenten in het westen van Zweden.

Australië: H2X Global komt nog dit jaar met eerste waterstofvoertuig

Australië: H2X Global komt nog dit jaar met eerste waterstofvoertuig

Australie WarregoAutofabrikant H2X Global heeft grote plannen om in november in Australië een voertuig op waterstof te lanceren. De Warrego Ute zal een aantal maanden worden getest om in april 2022 definitief aan klanten te worden geleverd. Inmiddels neemt het bedrijf al bestellingen aan.

De meest opvallende waterstofauto wordt de Warrego Ute, met een actieradius van 500 km en een snelle tanktijd van 3-5 minuten. Daarmee moet het voertuig gaan concurreren met de bestaande concurrenten op fossiele brandstoffen. De Warrego Ute is de eerste in het totale aanbod van brandstofcelvoertuigen van het bedrijf die in de komende 24 maanden op de markt moeten worden geïntroduceerd.

Voor H2X-oprichter en CEO Brendan Norman is logisch dat H2X zich richt op voertuigen die intensief worden gebruikt voor commerciële doeleinden en deeldoeleinden waarbij de beschikbaarheid van het voertuig van cruciaal belang is. “Waterstof leent zich uitstekend voor professionele voertuigen die het zich niet kunnen veroorloven om lange tijd stil te staan, zoals nodig is bij het opladen van elektrische voertuigen op batterijen (BEV's). Batterijen hebben nadelen vanwege de beperkte verwachte levensduur en problemen met de ontmantelen van lithiumbatterijen.”

Het autobedrijf H2X Global bereidt zich ook voor op een notering op een grote wereldwijde beurs, eind dit jaar of begin volgend jaar. Het bedrijf voert momenteel een kapitaalverhoging door om zichzelf te positioneren als een fabrikant van hoogwaardige waterstofvoertuigen. Het is een goedgekozen moment, aangezien de markt voor brandstofcellen naar verwachting de komende vijf jaar zal verdubbelen.

Wereld: vijf sterren voor zeer veilige Toyota Mirai op waterstof

Wereld: vijf sterren voor zeer veilige Toyota Mirai op waterstof

Mirai veiligheidstestGoed nieuws voor eigenaren van de waterstofauto Toyota Mirai. Het onlangs geheel vernieuwde model heeft de hoogste veiligheidscijfers behaald bij de nieuwste crashtests en evaluaties van het vermijden van botsingen. Het voertuig heeft zonder middenairbag toch een vijfsterrenresultaat gekregen van de Euro NCAP. Het mooie resultaat komt door de grotere afstand tussen de inzittenden voorin en een stevige constructie van de carrosserie.

Naast een uitstekende bescherming van de inzittenden bij een crash, heeft de Toyota Mirai de op één na hoogste score in de geschiedenis behaalde op het gebied van voetgangers- en fietsersbescherming. De Mirai is uitgerust met een 'actieve' motorkap om voetgangers beter te beschermen. De auto beschikt standaard ook over multi-collision-remming waardoor het voertuig na een aanrijding automatisch remt om secundaire aanrijdingen te voorkomen. De veiligheidsinstantie onderzocht ook eventuele onvoorziene naschokken van het waterstofsysteem na een reeks crashtests. Dat het voertuig op waterstof rijdt en waterstof meeneemt onder zeer hoge druk heeft op geen enkele wijze effect op de veiligheid van de auto.

De testinstantie komt tot de conclusie dat waterstof geen nadelig effect heeft op de veiligheid van de Mirai. Dit helpt om het vertrouwen van de consument op te winnen voor milieuvriendelijke voertuigen op waterstof.

Ook de Hyundai NEXO is al eerder als zeer veilige auto bestempeld.  

Frankrijk: Lhyfe produceert eerste groene waterstof uit windenergie

Frankrijk: Lhyfe produceert eerste groene waterstof uit windenergie

Bouin LhyfeGrote vreugde bij de medewerkers van Lhyfe. Het Franse energiebedrijf is na jaren voorbereiding begonnen met de productie van groene waterstof op haar nieuwe bedrijfslocatie in de regio Vendee. De fabriek staat bij het Franse plaatsje Bouin en is rechtstreeks aangesloten op het naastgelegen windmolenpark aan de Frans Atlantische kust. Drie van de acht windmolens gaan aan de waterstoffabriek energie leveren.

Deze maand is het precies een jaar geleden dat de eerste steen voor de waterstoffabriek is gelegd. Het project vertegenwoordigd een investering van 6 miljoen euro. Daarvoor is een bedrijfshal van 700m2 gebouwd aangevuld met kantoren en een R&D-centrum. Volgens Lhyfe is deze industriële productie-installatie "een unieke technische prestatie en de eerste in zijn soort in de wereld."

Het Franse bedrijf maakt bekend dat inmiddels 627 kilogram waterstof is geproduceerd, dat moet de komende weken oplopen naar ongeveer 300 kilo per dag. Op termijn moet de fabriek 1000 kilo per dag kunnen leveren. De eerste klant is het waterstoftankstation La Roche-sur-Yon waar de eerste bussen op waterstof gaan rijden. Diverse gemeente in de regio hebben aangegeven voertuigen op waterstof te laten rijden, waaronder vuilniswagens.

In de fabriek van Lhyfe staat momenteel een electrolyser van 1 MW. Om een productie van 1000 kilo waterstof per dag te kunnen produceren komen daar de komende maanden nog twee electrolysers van 1 MW bij.

Zuid-Korea: alle bedrijfswagens van Hyundai te koop met brandstofcel

Zuid-Korea: alle bedrijfswagens van Hyundai te koop met brandstofcel

Seoel Hyundai prijsDe Hyundai Motor Group is van plan om over zeven jaar van al zijn bedrijfswagenmodellen ook een uitvoering op waterstof op de markt te brengen. Daarnaast komt het bedrijf al over twee jaar met een brandstofcelsysteem van de volgende generatie. Dat heeft de autogigant uit Azië bekendgemaakt.

Op een persconferentie meldde Hyundai dat het doel is om tegen 2030 een prijsniveau voor brandstofcelvoertuigen te bereiken dat vergelijkbaar is met dat van een elektrisch voertuig op batterijen. Deze ambitie geldt voor zowel personenauto's als bedrijfswagens.

De groep met hoofdkantoor in Seoul heeft tientallen jaren ervaring in de waterstofsector en ontwikkelde in 1998 zijn eerste elektrische voertuig met brandstofcel. Vorig jaar lanceerde het bedrijf de XCIENT Fuel Cell, een zware vrachtwagen op waterstof. Deze wagens worden momenteel getest op de Zwitserse markt. Inmiddels rijden daar 48 trucks op waterstof, eind dit jaar moeten dat er 200 zijn.  Over de hele wereld verkoopt Hyundai de NEXO. Deze SUV met een brandstofcel werd gelanceerd in 2018.

Op het gebied van brandstofcellen meldt Hyundai dat het systeem van de volgende generatie in versies van 100 kilowatt en 200 kilowatt op de markt komt, waarbij de kosten met meer dan 50% worden verlaagd, het totale pakketvolume met 30% zou worden verminderd en het vermogen verdubbeld.

Foto: vrachtauto’s op waterstof van het type Hyundai XCIENT verlaten de fabriek in Zuid-Korea en zijn bestemd voor Zwitserland

België: test in Brussel met waterstofbus deze maand van start

België: test in Brussel met waterstofbus deze maand van start

Brussel waterstofbus MIVBDe Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB neemt deze maand de eerste bus op waterstof in gebruik. Sinds juli rijdt het voertuig al op proef in de stad om chauffeurs kennis te laten opdoen met innovatieve waterstoftechnologie. Vanaf deze maand gaat de bus daadwerkelijk meedraaien in de dienstregeling. Officieel wordt de bus twee jaar lang getest waarna de prestaties worden geëvalueerd.

Het voertuig wordt in die periode gehuurd van de Belgische busfabrikant Van Hool, die dan tegelijkertijd profiteert van de data die de MIVB aanlevert tijdens deze testfase. De bus rijdt zoals een klassieke elektrische bus, maar heeft een groter bereik van 300 tot 500 km. Waterstof wordt voorlopig getankt nabij het vliegveld Zaventem. Volgend jaar moet bij de busremise in Marly een mobiel waterstofstation worden geïnstalleerd door Eoly-Energy. “De test zal ons in staat stellen om meer te leren over het voertuig, het tanksysteem en het dagelijks beheer. Zo kunnen we bepalen of waterstof een optie is voor de bussen van de toekomst”, meldt CEO Brieuc de Meeûs van het vervoersbedrijf.

De nieuwe bus is een hybride voertuig met een lengte van twaalf meter van het type Van Hool A330. De bus telt 25 zit- en 48 staanplaatsen. Er is ook plaats voor een rolstoelgebruiker en een kinderwagen.

Het Belgische Van Hool bouwt als sinds 2005 waterstofbussen voor de Amerikaanse markt en sinds 2007 ook voor de Europese markt. Sindsdien heeft Van Hool 162 waterstofbussen verkocht, 21 in Noord-Amerika en 141 in Europa. In Nederland heeft vervoerder Qbuzz in de regio Groningen twintig waterstofbussen van Van Hool rondrijden.

Nederland: groot waterstoftankstation in Groningen opent in november

Nederland: groot waterstoftankstation in Groningen opent in november

Groningen WaterstoftankstationIn de stad Groningen wordt volop gewerkt aan de realisatie van een nieuw groot waterstoftankstation. Aan de Bornholmstraat, tegenover het pand van Roossien Hoogwatertechniek, zijn de civiele werkzaamheden momenteel in volle gang. De kabels en leidingen zijn inmiddels gelegd en de fundering is gereed. Maandag zijn de buffers en compressoren van het tankstation geleverd. Resato uit Assen bouwt het tankstation dat in november operationeel moet zijn. Een deel van de groene waterstof wordt geproduceerd uit stroom van het nabijgelegen zonnepark Woltjespoor met 43-duizen panelen.

Het waterstoftankstation wordt gerealiseerd door Energy Points, dat onderdeel is van Holthausen Clean Technology en is een initiatief van waterstofpionier Holthausen Clean Technology uit Hoogezand en de Century autogroep, met tientallen vestigingen in de provincies Groningen en Drenthe.

Volgens directeur Carl Holthausen is het een van de eerste grote, publieke en groene waterstoftankstations van het land, én de eerste waar je kunt snelladen: in 2,5 minuut een volle tank. Holthausen schat in dat er in Groningen en omgeving op dit moment zo’n 60 personenauto’s, en zo’n veertig bestelwagens en vrachtwagens op waterstof rondrijden. Zij konden tot dusver alleen groene waterstof tanken bij het mini-tankstation van Holthausen aan de Duinkerkenstraat, waar de vultijd soms opliep tot een uur. Bij het nieuwe station kunnen voertuigen binnen drie minuten tanken.

Holthausen denkt dat in de toekomst zo’n 40% van de personenauto’s op waterstof gaan rijden, bij vrachtwagens ligt dat percentage aanzienlijk hoger. Het publieke waterstoftankstation zal 24 uur per dag en 7 dagen in de week geopend zijn.

In Nederland komen er in hoog tempo waterstoftankstations bij. Voor het einde van het jaar in Groningen, Breda en Doetinchem, volgend jaar in Alkmaar en Emmen.

Nederland: Uniper bouwt grote groene waterstoffabriek op de Maasvlakte

Nederland: Uniper bouwt grote groene waterstoffabriek op de Maasvlakte

Rotterdam Haven Foto Danny CornelissenHavenbedrijf Rotterdam en de Duitse energieleverancier Uniper hebben bekendgemaakt dat er een grote fabriek voor de productie van groene waterstof in de Rotterdamse haven komt. De waterstof die wordt geproduceerd is bestemd voor productieprocessen van grote bedrijven. Door CO2-vrije waterstof te gebruiken kunnen deze bedrijven in het havengebied de schadelijke uitstoot sterk verminderen.

Groene waterstof wordt geproduceerd door het splitsen van water in waterstof en zuurstof met behulp van hernieuwbare energie. Dit proces wordt elektrolyse genoemd. Bij dit proces is veel stroom nodig dat geleverd wordt door windmolens op de Noordzee. De waterstoffabriek wordt gebouwd op de Maasvlakte en moet in 2025 operationeel zijn. Financiële details rond het project werden niet gemeld.

De waterstoffabriek van Uniper moet worden aangesloten op een van de huidige waterstofpijpleidingen in de haven. Daarmee krijgt de fabriek ook een verbinding met de nationale waterstofinfrastructuur. Daarnaast moet duurzame waterstof geleverd gaan worden aan de chemie-industrie in het Noord-Brabantse Moerdijk, het Limburgse Chemelot en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen.

Volgens topman Allard Castelein van het Havenbedrijf ontwikkelt Rotterdam zich als een internationaal knooppunt voor de productie, import en doorvoer van waterstof richting andere landen in Noordwest-Europa.

De huidige Uniper Energy Hub op de Maasvlakte speelt in Nederland een belangrijke rol bij de energievoorziening. Het bedrijf produceert er tot 7% van de totale elektriciteitsvraag, waaronder groene stroom voor een half miljoen huishoudens en veel grote bedrijven. Foto: Havenbedrijf Rotterdam / Danny Cornelissen

Nederland: gemeente Rotterdam heeft primeur met kolkenzuiger op H2

Nederland: gemeente Rotterdam heeft primeur met kolkenzuiger op H2

Rotterdam kolkenzuigerEen wereldprimeur in de Nederlandse havenstad Rotterdam. Daar heeft de gemeente de eerste kolkenzuiger op waterstof in gebruik genomen. Het voertuig is gebouwd door Hyzon, het eerste Europese bedrijf dat waterstoftrucks seriematig bouwt.

Een kolkenzuiger is een vrachtwagen met een grote tank en een zuigarm. Kolkenzuigers worden hoofdzakelijk ingezet bij het reinigen van riolen. Kolken functioneren als buffer tussen de straat en het riool. Ze vangen vuil op en laten regenwater goed naar het riool doorstromen. Het tijdig ledigen van kolken is daarom van groot belang. In Rotterdam gebeurt dat nu emissievrij.

Binnen het project werkten Vervoer & Materieel Rotterdam, Holthausen Clean Technology, BekkerLaGram en Truckland samen. Het chassis is voorzien van o.a. een elektromotor, accupakket en waterstofmodule.

De waterstof wordt gemaakt door middel van een elektrolyse uit water. Door hierbij gebruik te maken van duurzaam opgewekte stroom uit natuurlijke energiebronnen zoals windenergie of zonnecellen, is er sprake van een volledig CO2 vrije aandrijving.
De opbouw is o.a. voorzien van een krachtige vacuümpomp, HD-installatie en een banaantank voor een goede gewichtsverdeling. Verder levert deze ECO-uitvoering een lager geluidsniveau en energieverbruik, door middel van sensoren en modules, laat Hans Wijnmaalen van Truckland weten.

Nederland: eerste bezorg-bakfiets op waterstof rijdt in Arnhem

Nederland: eerste bezorg-bakfiets op waterstof rijdt in Arnhem

Arnhem bakfiets op waterstofVanmorgen is in Arnhem de eerste bakfiets die rijdt op waterstof gepresenteerd. Een van oorsprong batterij-electrische bakfiets van fabrikant Urban Arrow is in Arnhem voorzien van een waterstof ranche-extender. Het milieuvriendelijke voertuig voor stadsdistributie kan vooraan moeiteloos een lange werkdag worden ingezet. De laadtijd gaan van enkele uren naar enkele minuten.

Het project rond de waterstofbakfiets wordt gecoördineerd door ‘Alles over Waterstof’ een bedrijf dat is gevestigd op het Industriepark Kleefse Waard in Arnhem. Het afgelopen half jaar is samen met afstudeerders van de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) gewerkt aan de ombouw. Daarmee is de actieradius van de het voertuig verdubbeld. De waterstoftechnologie neemt een minimale ruimte in, zodat er voldoende laadruimte is voor het vervoer van pakketten. Bovendien is de fiets voorzien van alle benodigde sensoren en veiligheidsmaatregelen, zodat het voertuig veilig de weg op kan. De schone bezorgfiets op waterstof kan in alle milieuzones worden ingezet.

De Arnhemse stadsdistributeur 'De Groene Rijders' gaat na vandaag de bakfiets uitgebreid testen in het heuvelachtige Arnhem. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door de provincie Gelderland, de HAN, Urban Arrow, IPKW en Lindegas.

Frankrijk: waterstofboot ‘The new Era’ op ontdekkingstocht langs Côte d'Azur

Frankrijk: waterstofboot ‘The new Era’ op ontdekkingstocht langs Côte d'Azur

Nice waterstofbootDe eerste boot op waterstof van de Franse startup Hynova is de afgelopen maanden op verschillende plekken langs de Zuid Franse kust gespot. Dit is het eerste prototype van een boot die vaart zonder uitstoot van schadelijke emissies. Eigenaresse Chloé Zaied is zeer tevreden met de prestaties van het voertuig dat werkt met Open Source- technologieën. Andere bootontwerpers kunnen gebruik maken van de technische ervaring die met dit schip is opgedaan.

Het waterstofproject begon drie jaar geleden en anderhalf jaar later begon de bouw van de boot. In het begin ging het moeizaam vanwege de hoge kosten, maar uiteindelijk vaart er dan toch een zeer innovatief schip. Een van de belangrijkste pluspunten is het comfort. “Botenbezitters willen wel emissievrij varen en de natuur ontzien, maar uiteindelijk moet varen natuurlijk wel comfortabel zijn”, vertelt de blonde eigenaresse aan de regionale media. “Deze boot voldoet aan beide wensen. Maar er ligt ook nog wel een uitdaging. De Franse havens zijn niet uitgerust met een waterstoftankstation. Tot die tijd moet en tankauto waterstof komen brengen. Als waterstof in de scheepvaart wil doorbreken, zal er eerst een betrouwbare tankvoorziening moeten zijn.”

Met een topsnelheid van bijna 48 km per uur, een capaciteit van 12 passagiers en een vaartijd van 10-12 uur laat de boot goede prestaties zien. Onder de motorkap bevinden zich drie grote waterstoftanks en een brandstofcel ontworpen door EODev, een start-up, ontstaan vanuit de beroemde Energy Observer. In 25 minuten zijn de tanks weer vol.

Het gemeentebestuur van Nice, waar de boot deze zomer aan wal lag (foto) onderzoekt waar in de stad een fabriek voor de productie van groene waterstof kan komen. Hier kunnen dan boten en bussen waterstof tanken.

Verenigde Staten: San Francisco krijgt eerste veerboot op waterstof

Verenigde Staten: San Francisco krijgt eerste veerboot op waterstof

San Francisco veerbootIn de Verenigde Staten krijgt de veerboot Sea Change steeds meer vorm. De ferry op waterstof moet gaan varen in de baai van San Francisco en is het eerste schip van een toekomstige vloot van emissievrije vaartuigen op waterstof. De catamaran heeft een capaciteit van 75 personen.

De veerboot genaamd "Sea Change" heeft een lengte van 21 meter en zal het vlaggenschip zijn voor een geplande toekomstige brandstofcel-aangedreven vloot. Het project is bedoeld om de potentiële commercialisering van door brandstofcel aangedreven zeeschepen in de wereldwijde maritieme industrie te demonstreren en te testen.

De Sea Change wordt aangedreven door de 360 ​​kW-brandstofcel van Cummins, waarmee het een snelheid tot 22 knopen (40 km/h) bereikt. De brandstofcellen zijn in een ruimte achter in de hoofdcabine geplaatst, terwijl de waterstofopslagtanks boven op het bovendek staan (zie foto). De Sea Change bevindt zich nu in de laatste bouwfase, de werf meldt dat de boot voor 98% gereed is.

De Sea Change zal ongeveer 246 kg gasvormige waterstof kunnen tanken dat is samengeperst tot 250 bar in tanks op het bovendek. De grote PEM-brandstofcel levert 360 kW en een lithiumbatterijpakket zal 100 kWh bufferenergie bieden die kan worden gebruikt om de veerboot, indien nodig, op volle snelheid te brengen. Die 246 kg waterstof vertegenwoordigt ongeveer 8,3 megawattuur opgeslagen energie. Dat is het voldoende om de Sea Change twee volle dagen van energie te voorzien.

Het schip op waterstof is eigendom van SWITCH Maritieme, een Noord-Amerikaanse investeringsmaatschappij die werkt aan het creëren van Amerika's eerste vloot van emissievrije zeeschepen. Het is het eerste schip met een brandstofcel in de Verenigde Staten dat wordt ingezet in de commerciële scheepvaart. In het derde kwartaal van dit jaar zal de boot in gebruik worden genomen. Door een beter ferry-verkeer in de baai van San Francisco moeten de verkeersbewegingen op land verminderen.

Frankrijk: ‘4 roues sous 1 parapluie’ wil historische 2CV’s op waterstof

Frankrijk: ‘4 roues sous 1 parapluie’ wil historische 2CV’s op waterstof

Parijs 2CVHet autobedrijf in Parijs dat historische 2CV’s verhuurt voor rondritten door de stad onderzoekt of de voertuigen ook op waterstof kunnen rijden. Het verhuurbedrijf met de naam ‘4 roues sous 1 parapluie’ (vertaald: vier wielen onder één paraplu) is onlangs overgenomen door de ondernemers Emmanuel Mounier en Romain Jouhaud. Ze willen met emissievrije voertuigen de komende jaren uitbreiden naar andere delen van Frankrijk.

‘4 roues sous 1 parapluie’ bestaat sinds 2003 en heeft twee medewerkers in dienst. In 2019 werd een omzet van 1,5 miljoen euro behaalt. In eerste instantie worden de ritten met de 2CV uitgebreid naar de regio’s Baskenland, Lyon en Aix-en-Provence. Vanaf 2025 moeten de eerste auto’s op waterstof rijden. ‘Een waterstof 2CV zou het mogelijk maken om de autonomie te vergroten tot 250 kilometer, terwijl het elektrische model beperkt is tot 110 kilometer. Dat is een prima actieradius voor toeristische tochten, maar te weinig voor bedrijfsbijeenkomsten”, zeggen de nieuwe eigenaren.

Als de eerste 2CV worden omgebouwd naar waterstof, is dat niet het eerste exemplaar ter wereld. In Nederland rijdt al enkele jaren een 2CV op waterstof. Dit voertuig is omgebouwd door Holthausen in Hoogezand op verzoek van een regionale komiek.

In afwachting van de ontwikkeling van dit prototype zijn de kopers al van plan om enkele van de 45 voertuigen die deel uitmaken van hun vloot in Parijs en Bordeaux om te bouwen naar elektriciteit.

Verenigd Koninkrijk: Birmingham presenteert vol trots de eerste waterstofbus

Verenigd Koninkrijk: Birmingham presenteert vol trots de eerste waterstofbus

Birmingham VKDe gemeente Birmingham heeft de eerste van zijn 20 nieuwe waterstofbussen onthuld, die later dit jaar in gebruik worden genomen. De nieuwe bussen zijn een onderdeel van de Clean Air Hydrogen Bus Pilot van de stad, die de eerste vloot voertuigen met een brandstofcel ziet als opstart richting schoon vervoer. Het doel is de slechte luchtkwaliteit in de stad te verbeteren op weg naar een emissievrije gemeente. De aankoop van deze bussen is mede gefinancierd door de Joint Undertaking Fuel Cells and Hydrogen als onderdeel van het JIVE-project.

Bij de feestelijkheden op Centenary Square, waar de eerste bus vandaag aan genodigden werd gepresenteerd, zei het kabinetslid voor Transport en Milieu van Birmingham City Council, wethouder Waseem Zaffar: "Brandstofcelbussen bieden een praktische oplossing voor steden om het openbaar vervoer koolstofarm te maken en de luchtkwaliteit onmiddellijk te verbeteren. De bussen worden in Birmingham geëxploiteerd door openbaarvervoersbedrijf National Express. 

Verenigde Staten: Hyperion showt exclusieve waterstof-car voor de jetset

Verenigde Staten: Hyperion showt exclusieve waterstof-car voor de jetset

Hyperion XP 1In de maand augustus geeft de redactie van Waterstof Magazine een overzicht van langlopende waterstofprojecten die momenteel in ontwikkeling zijn. Vanaf september zijn we weer terug met dagelijks actueel nieuws.

In de wereld van hypercars blijft de waterstofauto XP-1 de aandacht trekken. Een paar maanden geleden doken spectaculaire beelden op van de Hyperion XP-1 op de Las Vegas Strip en in de Nevada woestijn. En nu zijn er nieuwe beelden geplaatst van de waterstofauto op de Hollywood Boulevard in het noorden van Los Angeles.

Met zijn zeer bijzondere vormgeving trekt het voertuig ook in Amerika alle aandacht. De fabrikant claimt dat op 1 tankbeurt het voertuig 1600 km kan afleggen. Zoals Waterstof Magazine eerder meldde is het daarmee het voertuig met de grootste actieradius in de branche. Bijna de hele auto is gebouwd met koolstofvezels en met titanium versterkte composietkunststof. De auto is een echte hybride en maakt gebruik van de zonnepanelen op het voertuig. Een batterij slaat de zonne-energie, waaraan geen gebrek is in het westen van de VS, op.

Met een gewicht van 1.032 kilo trekt het voertuig in 2,2 seconden naar een snelheid van bijna 100 km per uur. De auto met vierwielaandrijving haalt een topsnelheid van 355 kilometer per uur.

De fabrikant belooft de auto begin 2022 op de markt te brengen voor een nog onbekende prijs. Naar verwachting is deze extreem hoog, maar dat mag verwacht worden van dit zeer exclusieve product.

Spanje: grote elektrolyser voor waterstofproject op Mallorca

Spanje: grote elektrolyser voor waterstofproject op Mallorca

Mallorca CemexxIn de maand augustus geeft de redactie van Waterstof Magazine een overzicht van langlopende waterstofprojecten die momenteel in ontwikkeling zijn. Vanaf september zijn we weer terug met dagelijks actueel nieuws.

Een belangrijke stap voor de ontwikkeling van waterstof op de eilandengroep Ballearen. Het bedrijf Enagás, eigenaar van de landelijke gasinfrastructuur in Spanje en Acciona, een multinational die zich toelegt op de ontwikkeling en het beheer van infrastructuur en hernieuwbare energie, investeren fors in waterstof. Binnen het project Power to Green Hydrogen Mallorca is een elektrolyser aangeschaft die grootschalig uit groene stroom waterstof moet gaan maken. De waterstoffabriek komt op het terrein van een voormalige cementfabriek van Cemex (foto).

De elektrolyser wordt geleverd door Hydrogenics, onderdeel van motorenfabrikant Cummins. De waterstoffabriek heeft een productiecapaciteit van 330 ton waterstof per jaar. De groene waterstof wordt primair ingezet als directe energiebron en, waar dit niet mogelijk is, geïnjecteerd in het aardgasnet om de uitstoot van CO2 te verminderen. De initiatiefnemers hanteren een ambitieus tijdschema, de waterstoffabriek zal dit jaar al in gebruik worden genomen. Rond deze tijd worden de vergunningen verwacht voor de waterstoffabriek, twee grote velden met zonnepanelen in de plaatsen Petra en Lloseta en een waterstoftankstation in de hoofdstad Palma de Mallorca. De bouw begint in de zomer van 2021.

Waterstof uit de productielocatie zal in eerste instantie worden gebruikt voor de mobiliteit. Bussen en huurauto’s moeten op waterstof gaan rijden. In de havengebieden moet waterstof beschikbaar komen voor de energievraag van activiteiten op de kade en van de veerboten.

Dit industriële project vormt de kern van Green Hysland, een project waaraan de Gemeenschappelijke Onderneming Brandstofcellen en Waterstof (FCH JU) van de Europese Unie (EU) 10 miljoen euro subsidie heeft toegezegd. Het project maakt ook deel uit van de "Hydrogen Roadmap: een verbintenis tot hernieuwbare waterstof", in oktober 2020 aangenomen door de Spaanse regering met als doel Spanje als grote waterstofproducent te presenteren. Over tien jaar moet het land beschikken over 4 GW aan productiecapaciteit, dit vraagt een investering van 8,9 miljard euro.

Frankrijk: Symbio bouwt nieuwe fabriek voor brandstofcellen bij Lyon

Frankrijk: Symbio bouwt nieuwe fabriek voor brandstofcellen bij Lyon

Saint Fons Symbio LyonIn de maand augustus geeft de redactie van Waterstof Magazine een overzicht van langlopende waterstofprojecten die momenteel in ontwikkeling zijn. Vanaf september zijn we weer terug met dagelijks actueel nieuws.

Het Franse waterstofbedrijf Symbio gaat een nieuwe fabriek bouwen bij Lyon. Hier moeten grootschalig brandstofcellen worden geproduceerd voor onder andere de mobiliteit. Symbio is een joint venture van bandenproducent Michelin en Faurecia, toeleverancier van de auto-industrie.

De nieuwe Symbio-fabriek voor brandstofcellen, komt op het grondgebied van de gemeente Saint-Fons, ten zuiden van Lyon. Hier, in het hart van de Vallée de la Chimie, verrijst een nieuw activiteitencentrum gewijd aan nieuwe energiebronnen. Symbio topman Philippe Rosier heeft eind vorige week het koopcontract voor de grond getekend. Naast de fabriek voor brandstofcellen is er ruimte voor een R & D-centrum, een opleidingscentrum en het toekomstige hoofdkantoor van Symbio. Eind 2021 zal de bouw starten, de oplevering staat gepland voor 2023. Het bedrijf heeft de ambitie uitgesproken om rond 2030 een van de leiders te willen zijn binnen de productie van brandstofcellen. De fabriek bij Lyon moet er dan jaarlijks 200.000 produceren. Topman Rosier ziet grootschalige productie als enige mogelijkheid om de kostprijs snel naar beneden te krijgen.

Symbio heeft inmiddels warme contacten met de Groupe PSA, die heeft aangegeven eind dit jaar met de eerste waterstofauto’s op de markt te komen.  Groupe PSA, afgekort PSA, is een Franse autoconcern die de automerken Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall en DS Automobiles omvat. In 2019 produceerde PSA zo'n 3,5 miljoen voertuigen en behaalde het een omzet van 75 miljard euro.

Canada: Canadian Pacific en Ballard ontwikkelen locomotief op waterstof

Canada: Canadian Pacific en Ballard ontwikkelen locomotief op waterstof

Canada Railway CPRIn de maand augustus geeft de redactie van Waterstof Magazine een overzicht van langlopende waterstofprojecten die momenteel in ontwikkeling zijn. Vanaf september zijn we weer terug met dagelijks actueel nieuws.

Het spoorbedrijf Canadian Pacific Railway en Ballard, fabrikant van brandstofcellen, hebben aangekondigd een zware locomotief te gaan ontwikkelen op waterstof. De locomotief wordt ingezet in Canada, voor het vervoer van goederen van de kust naar het binnenland. Een bestaand voertuig zal worden omgebouwd naar waterstof, Ballard gaat daar zes modules voor leveren van 200 kilowatt per stuk, zodat er 1,2 megawatt elektriciteit beschikbaar is, naast een extra buffer in de accu’s.

“Canadian Pacific is er trots op om bij te dragen aan de ontwikkeling van emissievrije locomotieven”, zegt president en CEO Keith Creel van CP. "Hoe we onze treinen aandrijven is van belang voor onze klanten, werknemers, aandeelhouders en voor de gebieden waarin we actief zijn. Deze technologie biedt de mogelijkheid om de uitstoot van goederentreinen, die nu al de meest efficiënte methode zijn om goederen over land te verplaatsen, verder te elimineren." Nog dit jaar zal de ombouw van de locomotief in een werkplaats van CP beginnen, Ballard zal het project begeleiden.

Voor brandstofcelleverancier Ballard is de inzet van waterstoftreinen niet nieuw, in Europa zitten al brandstofcellen van de Canadese fabrikant in forensentreinen en in China in stadstrams.

Canadian Pacific is een transcontinentale spoorweg in Canada en de Verenigde Staten met directe verbindingen naar grote havens aan de west- en oostkust. 

Frankrijk: waterstof vervangt dieseltreinen in regio Auvergne-Rhône-Alpes

Frankrijk: waterstof vervangt dieseltreinen in regio Auvergne-Rhône-Alpes

Auverne Alstom treinIn de maand augustus geeft de redactie van Waterstof Magazine een overzicht van langlopende waterstofprojecten die momenteel in ontwikkeling zijn. Vanaf september zijn we weer terug met dagelijks actueel nieuws.

De eerste treinen op waterstof in Frankrijk gaan rijden in 2023 meldt de regio Auvergne-Rhône-Alpes, een gebied in het midden en oosten van het land. De regio heeft drie treinen besteld die gaan peddelen tussen de plaatsen Clermond-Ferrand in het midden en Lyon in het oosten. Een strategische keuze, op dit tracé kan worden getest hoe de trein presteert in heuvelachtig en bergachtig gebied.

De regio Auvergne-Rhône-Alpes trekt in totaal 52 miljoen euro uit voor dit waterstofproject. De treinen worden geleverd door de Franse fabrikant Alstom. In totaal zal Alstom in 2023 vier Franse regio’s van waterstoftreinen voorzien. Het gebied Auvergne-Rhône-Alpes is de eerste. De drie bestelde treinen die gaan rijden tussen Clermont-Ferrand en Lyon betekenen een aanzienlijke verbetering van kwaliteit van de oost-westverbinding van het regionale grondgebied.

“We bevestigen onze wens om dit experiment met de Clermont-Lyon-lijn te starten, omdat het voor mij een zeer sterk symbool is dat het de twee delen van onze regio verenigt”, zegt regiopresident Laurent Wauquiez.  “Ik zal erop letten dat de Auvergne niet wordt vergeten.”

Volgens het landelijke spoorbedrijf SNCF maakt de komst van waterstoftreinen deel uit van groter plan gericht op de vergroening van de spoorwegen en CO2-neutraliteit in 2050. De nieuwe regionale waterstoftreinen worden gekocht om dieselvoertuigen te vervangen door voertuigen zonder CO2-uitstoot. De nieuwe treinen op waterstof halen een topsnelheid van 160 km per uur, hebben een capaciteit van 220 passagiers en een actieradius van 400 tot 600 km.

Californië: 70 waterstoftrucks voor schoon transport in haven Los Angeles

Californië: 70 waterstoftrucks voor schoon transport in haven Los Angeles

Los Angeles TTSI truckssIn de maand augustus geeft de redactie van Waterstof Magazine een overzicht van langlopende waterstofprojecten die momenteel in ontwikkeling zijn. Vanaf september zijn we weer terug met dagelijks actueel nieuws.

Vrachtautoproducent Nikola, gespecialiseerd in voertuigen op waterstof, heeft een intentieverklaring ondertekend met het Californische havenvervoerbedrijf Total Transportation Services (TTSI), dat werkt aan een emissievrije vloot. Het bedrijf zal twee vrachtauto’s op waterstof en twee op batterijen leveren aan TTSI. Als de proef slaagt zal het havenvervoerbedrijf 70 vrachtauto’s met een brandstofcel gaan aanschaffen. De voertuigen moeten vanaf 2022 worden geleverd. De Nikola Tre op batterijen zal voornamelijk worden gebruikt voor opdrachten op korte en middellange afstand, terwijl de waterstoftruck langere afstanden tot 800 km gaat afleggen en snel kan tanken.

Volgens TTSI doen maandelijks 13.000-14.000 vrachtwagens de haven van Los Angeles / Long Beach aan. De trucks stoten gezamenlijk ongeveer 2.600 ton stikstofoxide per jaar uit. "De Nikola Tre-trucks zijn precies het type emissievrije oplossing dat we in de haven nodig hebben", zegt TTSI-president Vic La Rosa in de aankondiging van de samenwerking. “Onze vrachtwagens zijn 18 tot 20 uur per dag operationeel, waardoor de voordelen van het Nikola-portfolio perfect aansluiten op onze behoeften. Vrachtauto’s met een brandstofcel zijn zeer geschikt voor intensief en langdurig gebruik."

TTSI maakt al bijna 10 jaar gebruik van vrachtwagens met brandstofcellen en heeft de voor- en nadelen van deze technologie uit de eerste hand ervaren. Om brandstofcellen op grotere schaal in te kunnen zetten moeten de hoge kosten- en de tankinfrastructuur nog wel worden opgelost.

Duitsland: zes nieuwe treinen op waterstof voor deelstaat Brandenburg

Duitsland: zes nieuwe treinen op waterstof voor deelstaat Brandenburg

Brandenburg treinIn de maand augustus geeft de redactie van Waterstof Magazine een overzicht van langlopende waterstofprojecten die momenteel in ontwikkeling zijn. Vanaf september zijn we weer terug met dagelijks actueel nieuws.

Een gebied ten noorden van Berlijn wordt de volgende regio waar Duitsland treinen op waterstof laat rijden. Het ministerie van Transport investeert 25 miljoen euro in het regionale groene waterstofproject in de deelstaat Brandenburg. Vanaf 2024 worden er zes nieuwe treinen met een brandstofcel in gebruik genomen bij de Niederbarnimer Eisenbahn. Drie partijen werken bij het innovatieve treinenproject samen; dat zijn het spoorbedrijf Niederbarnimer Eisenbahn, energieproducent Enertrag AG en de regio Barnim.

De groene waterstof wordt voor 100% geproduceerd uit duurzame elektriciteit in de regio. In de wijk Oberhavel in Wensickendorf wordt een zogenaamde Power-to-Gas-installatie gebouwd, die zal worden geëxploiteerd door de energieproducent Enertrag. In deze waterstoffabriek wordt H2 geproduceerd uit wind- en zonne-energie. Het is het eerste project van deze soort in de deelstaat Brandenburg waarin milieuvriendelijke brandstof wordt geproduceerd uit hernieuwbare energiebronnen, benadrukt Brandenburgse minister van economie Jörg Steinbach: "We hebben dit soort projecten nodig waarbij waterstof regionaal geproduceerd en gebruikt wordt, zodat inwoners het hele schone proces kunnen overzien.” Het district Barnim zal zorgen voor de bouw van een waterstoftankstation langs het spoor.

Het groene waterstofproject kost ongeveer 100 miljoen euro waarvan 25 miljoen gaat naar de aanschaf van de treinen. De waterstoffabriek kan een subsidie van 13 miljoen euro tegemoet zien en het H2-tankstation 2,5 miljoen.

Als alles volgens planning verloopt zal de Niederbarnimer Eisenbahn zes nieuwe waterstoftreinen vanaf 15 december 2024, bij het wijzigen van de dienstregeling, gaan inzetten. De treinen met een brandstofcel gaan rijden op de regionale spoorlijn RB27 tussen Berlijn-Wilhelmsruh en Groß Schönebeck. Deze oude spoorlijn wordt nu opgeknapt en opnieuw in gebruik genomen.

Frankrijk: EODev presenteert varend waterstoftankstation voor pleziervaart

Frankrijk: EODev presenteert varend waterstoftankstation voor pleziervaart

Saint Malo tankstationIn de maand augustus geeft de redactie van Waterstof Magazine een overzicht van langlopende waterstofprojecten die momenteel in ontwikkeling zijn. Vanaf september zijn we weer terug met dagelijks actueel nieuws.

De Franse startup EODev, fabrikant van stroomoplossingen op waterstof, presenteert een drijvend waterstoftankstation voor de scheepvaart. Daarmee reageert het bedrijf op ontwikkelingen in de maritieme sector. Verschillende fabrikanten van pleziervaartuigen hebben aangekondigd boten op waterstof te gaan ontwikkelen. EODev start daarom met de ontwikkeling van een maritieme tankvoorziening.

Het waterstoftankstation van EODev heeft twee elektromotoren van 50kW die het vaartuig voortstuwen. Per dag kan het tankstation zelf 129 tot 250 kg waterstof produceren, daarvoor is een 380 volt driefase aansluiting nodig die komt vanaf de kade. Op het schip is ruimte voor 90 tot 250 kg waterstof-opslag. Twee dispensers kunnen H2 leveren onder 400 bar. Deze druk wijkt af van de gebruikelijke 350 bar waarmee in de mobiliteit volop wordt gewerkt. 

EODev zie commerciële kansen voor drijvende waterstoftankstations bij commerciële havens, in het rivierengebied en bij jachthavens. Schepen kunnen er tanken, maar als het H2-station via de kade ook bereikbaar is voor zwaar transport, bussen of personenauto’s, levert tanken geen problemen op.

De Franse startup EODev uit de havenstad Saint-Malo aan het Kanaal is opgericht in maart 2019. In april heeft Toyota een belang in het bedrijf genomen dat ook stroomgeneratoren levert aan de scheepvaart. De Franse catamaranbouwer Fountaine Pajot en Hynova Yachts maken op hun waterstofschepen inmiddels gebruik van de H2-generatoren van EODev.

Italië: Zes nieuwe treinen op waterstof gaan rijden langs het Iseomeer

Italië: Zes nieuwe treinen op waterstof gaan rijden langs het Iseomeer

Iseo trenordIn de maand augustus geeft de redactie van Waterstof Magazine een overzicht van langlopende waterstofprojecten die momenteel in ontwikkeling zijn. Vanaf september zijn we weer terug met dagelijks actueel nieuws.

Italië krijgt de eerste treinen op waterstof. Trenord, een spoorwegmaatschappij in de regio Lombardije in het noorden van Italië, gaat met de voertuigen rijden op de lijn Brésica – Edolo over een afstand van ongeveer 100 km. De huidige, dertig jaar oude dieselvoertuigen verdwijnen en maken plaats voor zes treinen op waterstof. Over drie jaar moeten de schone en stille treinen gaan rijden.

De initiatiefnemers FNM Italia en Trenord spreken bij de aankondiging van een ‘Hydrogen Valley’ in de regio sebino en Valamonica langs het toeristische Iseomeer. Binnen het project ‘H2IseO’ moeten zes treinen gaan rijden die een eigen waterstoftankstation gaan krijgen in de plaats Iseo. Daar zal ook de blauwe waterstof worden geproduceerd via stoomreforming. In totaal zal er 160 miljoen Euro in het waterstofproject worden geïnvesteerd. De treinen worden geleased. FNM Italia en Trenord hebben ook nog eens een optie op acht extra waterstoftreinen genomen.

De treinen worden geleverd door treinfabrikant Alstom. In Europa heeft Alstom de betrouwbaarheid van zijn emissievrije treinen al bewezen. In Duitsland heeft de iLint-trein, 's werelds eerste waterstoftrein, sinds september 2018 al meer dan 250.000 km afgelegd in passagiersvervoer in de noordelijke deelstaat Nedersaksen. De nieuwe waterstof-aangedreven treinen die in Italië gaan rijden, zijn ontwikkeld op dezelfde basis en zijn grotendeels identiek aan de Donizetti-treinen die al voor Trenord rijden. Hierdoor kunnen levertijden worden verkort en mogelijke synergievoordelen op onderhoudsgebied worden gerealiseerd.

Het openbaarvervoersbedrijf wil in 2025 de waterstoftoepassingen uitbreiden met de aanschaf van 40 bussen op regionale lijnen.

ACTUEEL: schrijf u nu in voor de Waterstof Magazine Nieuwsbrief

ACTUEEL: schrijf u nu in voor de Waterstof Magazine Nieuwsbrief

Banner nieuwsbrief2Duizenden waterstofprofessionals op vijf continenten ontvangen één keer per week de Waterstof Magazine Nieuwsbrief. Ieder weekend, geheel gratis, de actuele waterstof-ontwikkelingen in uw mailbox.

Schrijf u direct in via deze link.
Nederland: Hydrozine wordt gemakkelijke CO2-vrije stroombron op bouwplaats

Nederland: Hydrozine wordt gemakkelijke CO2-vrije stroombron op bouwplaats

Helmond DensOp de Automotive Campus in Helmond werkt DENS (Dutch Energy Solutions) aan een oplossing om grote hoeveelheden waterstof te verplaatsen zonder hoge druk of exotische temperaturen. DENS zoekt de oplossing in Hydrozine, ook wel bekend als mierenzuur, een vloeistof waar een grote hoeveelheid waterstof in zit. Op de bouwplaats wordt deze vloeistof gescheiden in waterstof en CO2. Er blijft geen restproduct achter.

Hydrozine is een vloeibare waterstofdrager. Als Waterstof Magazine een kijkje neemt bij DENS in Helmond staan er enkele grote vaten achter het bedrijfspand. Buitenstaanders zouden kunnen denken dat er gewoon water in de vaten zit. Zware compressoren en hogedruktanks zijn voor het aanvoeren en opslaan van waterstof niet meer nodig.

“Het geheim van DENS is de omzetting van Hydrozine naar waterstof”, zegt Max Aerts, een van de oprichters van het bedrijf. “Hydrozine bevat 53 gram waterstof per liter. Het door DENS ontwikkelde apparaat reformt de vloeistof in waterstof en CO2. Toch is het proces CO2-neutraal, omdat de CO2 er bij het productieproces is ingestopt. De waterstof die vrijkomt wordt vervolgens omgezet in stroom in een generator die werkt op waterstof.”

Bouwbedrijf Heijmans heeft inmiddels de schone stroomvoorziening getest op een bouwterrein bij de Technische Universiteit Eindhoven. Een grootschaligere test vindt plaats op een bouwplaats van de snelweg A16 met een ander bouwbedrijf. Daar worden met de schone stroomgenerator een midigraver, een ankerboormachine, een machine voor hogesnelheidspalen en een shovel van 20 ton opgeladen. 

Het tanken van Hydrozine is eenvoudig. Mierenzuur is een vloeibare brandstof die gewoon in plastic tanks op de bouwplaats aankomt. Je hoeft hem alleen maar in de tank van 6000 liter te pompen, die in de 10 voets container zit waar ook de generator in zit. Het apparaat van DENS levert een nominaal vermogen van 20kW en heeft een 60 kWh accu. Door de grote tank heeft het aggregaat een capaciteit van 3.2MWh waarmee je ongeveer 60 Tesla’s kunt opladen.  

Omdat Hydrozine slecht een vijfde van de energiedichtheid van diesel heeft, zijn er heel wat liters van nodig. Elke minuut gaat er bijna een liter mierenzuur doorheen. Van de uitstoot van stikstof, zwaveloxide en fijnstof is geen sprake. Het reformingssproces en de stroomgenerator met een brandstofcel zijn fluisterstil. Een beperking is nog wel. De systemen van DENS kunnen nu 4 kg waterstof per uur produceren en dit moet nog fors omhoog om aan de totale energievraag van de bouwplaats te kunnen voldoen.

Voor de mobiliteit onderzoekt DENS of zware voertuigen ook direct met een Hydrozine-systeem kunnen worden ingericht. Het grote gemak is dat ze dan op traditionele wijze kunnen tanken.

Nederland: zuivelgigant heeft wereldprimeur met tankauto op waterstof

Nederland: zuivelgigant heeft wereldprimeur met tankauto op waterstof

Groningen Friesland CampinaZuivelcoöperatie FrieslandCampina haalt in de provincie Groningen melk op bij boerenbedrijven met een vrachtauto op waterstof. Een wereldprimeur die te danken is aan Transport Groep Noordwolde, een van de transporteurs die voor de coöperatie werkt. De trekker is gekocht bij Hyzon Europe die in de regio de eerste Europese fabriek voor waterstoftrucks exploiteert. De bedrijven hebben besloten voor Groningen te kiezen omdat daar een tankvoorziening voor waterstof aanwezig is, maar de zuivelgigant wil het emissievrije transport uitbreiden naar andere regio’s als daar de tankvoorziening gegarandeerd is.

De melkwagens van FrieslandCampina worden steeds duurzamer. Zo heeft het zuivelbedrijf de CO2-uitstoot per kilometer van het transport tussen boerderijen en productielocaties het afgelopen decennium al met 18,1 procent verlaagd. Gisteren is een volgende belangrijke stap gezet in de verdere verduurzaming van het melktransport, door de eerste 50-tons melkwagen rijdend op waterstof in gebruik te nemen.  Hans Wieleman, Manager Milk Logistics bij FrieslandCampina: “We blijven onszelf uitdagen en verbeteren, stap voor stap. Ruim vijf jaar geleden is FrieslandCampina gestart met het gebruik van liquid natural gas (LNG) als schonere brandstof voor de melkwagens en hebben we pompstations in heel Nederland – met succes - gestimuleerd om deze brandstof te leveren. Nu proberen we hetzelfde met waterstof mogelijk te maken in nauwe samenwerking met producent Hyzon en vervoerder Transport Groep Noord. Transport is en blijft belangrijk voor de verdere verduurzaming bij FrieslandCampina. Samen met deze betrokken partijen willen we de klimaatimpact van onze melkwagens tot een minimum beperken.”

Het zuivelbedrijf laat met de aanschaf van de waterstoftruck zien dat het bedrijf daadwerkelijk stappen durft te nemen in de verduurzaming, ondanks dat de prijs van een H2-truk nog aanzienlijk hoger is dan de prijs van een vergelijkbare wagen op diesel. FrieslandCampina adviseert andere transportbedrijven om deze mogelijkheid voor CO2-neutraal transport snel uit te breiden en daarmee samen het gebruik van waterstof in het transport te versnellen en daarmee de klimaatverandering tegen te gaan.

Nederland: ombouw woningen van aardgas naar waterstof is geen probleem

Nederland: ombouw woningen van aardgas naar waterstof is geen probleem

Uithoorn Stedin rapportNetbeheerder Stedin heeft eind vorig jaar in Uithoorn 14 bestaande woningen succesvol omgezet van aardgas naar waterstof. Uit de test moest blijken of de theoretische berekingingen ook in praktijk realiteit zijn. Stedin voerde dit project samen uit met energie-expert DNV, gemeente Uithoorn, woningbouwvereniging Eigen Haard, installateur Feenstra en ketelleveranciers Nefit-Bosch en Remeha. Vrij snel na de proefperiode kwamen er al positieve reacties naar buiten. Nu ligt er een officieel rapport met de titel ‘Technisch eindrapport ombouwproject Uithoorn’. Waterstofmagazine zet de belangrijkste conclusies op een rij.

De praktijktest kwam tot stand omdat uit diverse studies is gebleken dat het huidige aardgasnetwerk geschikt is om waterstof in te transporteren. Lopende projecten als ‘Rozenburg’, ‘The Green Planet’ en de test in het Schotse Leeds worden uitgevoerd met nieuwe netwerken. Netbeheerder Stedin, met 2 miljoen aansluitingen in het westen van Nederland, wil juist weten wat de mogelijkheden met een bestaand netwerk in huizen van voor de eeuwwisseling zijn. Vandaar dat de test is uitgevoerd in woningen die rijp zijn voor de sloop, aan de Prinses Christinalaan in Uithoorn. De bewoners hebben de woningen voor aanvang van de test verlaten.

Het doel van het project is inzicht te krijgen in de wijze waarop straks miljoenen woningen in Nederland moeten worden omgebouwd van aardgas naar waterstof met zo min mogelijk aanpassingen. Binnen de scope viel het 8 bar druk-reduceerstation, het 100 mbar distributienetwerk en de gasleidingen binnen de woningen. Onderdeel van de proef was het testen van de dichtheid van leidingen met stikstof. Het project moet inzage geven in de ombouwwerkzaamheden per woning in tijd, geld, mensen en middelen.

Tijdens de proef is duidelijk geworden dat alle gebruikte materialen op het gebied van functionaliteit en lekdichtheid geschikt zijn voor waterstof. Vrijwel alle koppelingen, op drie na, waren lekdicht voor aardgas, stikstof, helium en waterstof. De drie koppelingen die lekten zijn nagetrokken en bleven daarna lekdicht. De twee geteste cv-ketels op waterstof van Nefit-Bosch en Remeha functioneerden uitstekend en hebben niet gehaperd.

Het hele gasleidingsysteem is geschikt voor waterstof, slechts de knelkoppelingen vragen aandacht. De ombouwwerkzaamheden wijken nauwelijks af van de aardgaswerkzaamheden die nu al in woningen worden uitgevoerd. Op het gebied van veiligheid zijn er geen onoverkomelijke uitdagingen. Gedurende de hele testperiode heeft zich geen enkele onveilige situatie voorgedaan.

De praktijktest laat zien hoeveel tijd het kost om een woning om te bouwen van aardgas naar waterstof. Gemiddeld is dat één dag. Omdat de ombouw maatwerk is, is het niet te verwachten dat dit -als er meer ervaring is opgedaan- sneller kan. Tijdwinst is nog wel te behalen als niet de totale ketel wordt vervangen, maar alleen het gasblok, de brander en de warmtewisselaar.

In een rapport dat Stedin heeft uitgebracht staat de conclusie dat de ombouw van woningen op aardgas naar woningen op waterstof technisch mogelijk is. Er zijn geen onoverkomelijke technische uitdagingen. De test was echter te kleinschalig, om definitieve conclusies te kunnen trekken zijn aanvullende, grootschalige pilotprojecten nodig. De wet- en regelgeving moet ook worden aangepast.

Voordat de proef in Uithoorn van start ging zijn de omwonenden uitvoerig geïnformeerd. Er zijn dan ook geen negatieve signalen uit de omgeving binnengekomen.

Het hele rapport kunt u hier downloaden:
https://www.stedin.net/-/media/project/online/files/duurzaamheid-en-innovatie/technisch-eindrapport-uithoorn.pdf

 

Nederland: HyDelta versnelt onderzoek naar waterstof-toepassingen

Nederland: HyDelta versnelt onderzoek naar waterstof-toepassingen

Waterstoftank9Deze week is HyDelta, een Nederlands onderzoeksprogramma gericht op het veilig inpassen van waterstof in de bestaande infrastructuur voor gastransport en distributie, officieel van start gegaan. De verschillende partners willen barrières voor innovatieve waterstofprojecten wegnemen. Het project loopt tot januari 2022 met een eventuele uitloop naar april. Innovaties die het dichtst bij markintroductie zijn worden als eerste aangepakt.

Veel partijen lopen bij de ontwikkeling in praktijk aan tegen obstakels op het terrein van vergunningen, infrastructuur of veiligheidsvoorschriften. Hierdoor komen innovatieve projecten niet van de grond of er treedt vertraging op. Het HyDelta-programma wil deze obstakels inventariseren en bezwaren wegnemen door vraagstukken te onderzoeken. De verschillende partijen binnen HyDelta richten zich op de financiering, het onderzoek en de uitvoering. De financiering wordt geregeld door de Gasunie, Netbeheer NL en TKI Nieuw Gas. Voor onderzoek en uitvoering zijn DNV GL, Kiwa, TNO en de New Energy Coalition aangesloten. Deze laatste partij zal ook als coördinator optreden.

Geselecteerde onderwerpen zijn: technische aanpassingen in het aardgasnetwerk, veiligheid bij gebruik, metering van waterstof, geur en zichtbaarheid, standaardisering/normering, ontwikkelen van educatietrajecten, de werking van bijmengverplichtingen en de economie van de waterstofwaardeketen. Voor al deze onderwerpen wordt zoveel mogelijk aangesloten bij, of voortgeborduurd op, lopende en geplande internationale onderzoeken en initiatieven.

‘Dit programma is de wegbereider naar de daadwerkelijke toepassing van groene waterstof in de praktijk. Deze stap is noodzakelijk en dringend, om de vele innovaties die zich nu ontwikkelen, te kunnen versnellen en verder te brengen,’ aldus Jörg Gigler van TKI Nieuw Gas, onderdeel van de Topsector Energie.

Ondanks de vele initiatieven bevindt de ontwikkeling van een waterstofeconomie zich nog in een beginfase. Zo staan nog talloze vragen open, variërend van technische vragen rond de productie en de inpasbaarheid van waterstof in het transport- en opslagsysteem, tot vragen rond de economische en juridische aspecten ervan. HyDelta wil deze vraagstukken oplossen.

Gesprekken in Brussel over Portugees-Nederlandse waterstoffabriek

Gesprekken in Brussel over Portugees-Nederlandse waterstoffabriek

sines foto initiatiefnemersIn Brussel hebben politieke leiders en hoge ambtenaren uit Portugal en Nederland verder gesproken over de realisatie van een enorme waterstoffabriek in Sines. Nabij deze Portugese havenplaats moeten grote zonnevelden komen met miljoenen zonnepanelen voor de productie van groene waterstof. Onder andere de Nederlandse Waterstofgezant Noé van Hulst en Bart Biebuyck, executive director van Fuel Cells and Hydrogen joint undertaking, zitten aan de overlegtafel. ‘We doen echter geen mededelingen over welke bedrijven bij dit initiatief betrokken zijn, dat laten we aan de bedrijven zelf over,’ meldt Van Hulst aan Waterstof Magazine

‘Het doel van de gesprekken in Brussel was om te praten over de vervolgstappen en de wijze waarop dit plan zou kunnen passen binnen de regels van de Europese Unie. Maar het is op dit moment te vroeg om daarover meer te zeggen,' aldus Van Hulst, die daar nog wel aan toevoegt dat een groep bedrijven in Portugal en Nederland al geruime tijd samengewerkt aan het creëren van een waardeketen en handelsroute. De beide regeringen hebben het initiatief verwelkomd.

‘Nederland beschouwt groene waterstof als een noodzakelijke aanvulling op elektrificatie en energie-efficiëntie met het oog op het bereiken van de afgesproken klimaatdoelen voor 2050,’ zegt van Hulst. ‘Onze berekeningen tonen echter aan dat we enorme hoeveelheden waterstof nodig hebben om te verduurzamen. En dan hebben we het over hoeveelheden die onze eigen binnenlandse productiecapaciteit de komende 10 jaar zullen overtreffen, vandaar onze belangstelling voor import,’ laat Van Hulst aan onze redactie weten. De Portugese Minister van Milieu João Matos Fernandes zegt in de media in Portugal dat het plan voor de waterstoffabriek in Sines in april zal worden ingediend. Hij garandeert dat het Portugese bedrijven het project zullen ontwerpen en bouwen.

Na afloop van de gesprekken in Brussel plaatste de Portugese staatssecretaris van Energie João Galamba de bovenstaande foto op social media. Hij staat voor de banier, met rechts naast hem Noé van Hulst en links Bart Biebuyck.

 

Feestelijke opening van de eerste waterstofwoning van Nederland

Feestelijke opening van de eerste waterstofwoning van Nederland

Stad 6Onder grote belangstelling is woensdagmorgen in Stad aan ’t Haringvliet de eerste waterstofwoning van Nederland officieel geopend. Het hart van het waterstofsysteem is een Solenco Powerbox met een Italiaans design die is opgesteld in de garage. In de Powerbox zit een brandstofcel gecombineerd met een elektrolyser. Deze wordt gebruikt om van stroom -uit de 30 zonnepanelen op het dak- waterstof te maken en op een later tijdstip van dit waterstof weer stroom. De waterstofopslag bevindt zich in de tuin. In een grijze metalen kast ligt in 24 cilinders onder 30 bar maximaal 1200 liter waterstof opgeslagen. Waterstof Magazine was ter plaatse. Meer informatie over dit innovatieve project vindt u hier.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl