Het investeren in een mobiliteitsketen op waterstof gaat in hoog tempo door. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft 40 miljoen euro toegekend aan Nederlandse transportbedrijven en exploitanten van waterstof tankstations via de Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWiM). Met de subsidie kunnen transporteurs een waterstof truck aanschaffen voor gelijke prijzen als andere emissievrije voertuigen. Daarmee kan de logistiek verduurzamen door een techniek-onafhankelijke keuze te maken tussen waterstof en batterij-electrisch, die past bij de operatie van het bedrijf. De interesse van de sector voor waterstofmobiliteit wordt primair gedreven vanuit het gegeven dat waterstof meer range, trekkracht en laadvermogen biedt, een korte laadtijden en efficiënter gebruik van assets. Waterstof zorgt er ook nog eens voor dat de netcongestie verminderd door minder voertuigen aan te sluiten op het overvolle Nederlandse electriciteitsnet.
In 2024 werd het initiële budget van 22 miljoen euro overschreven tot 40 miljoen euro. Dit jaar is de regeling wederom flink overtekend met maar liefst 55 miljoen euro in aanvragen tegenover een oorspronkelijk budget van 40 miljoen euro.
Netcongestie is een groot probleem in Nederland. Het gevolg is dat veel bedrijven in Nederland wél willen verduurzamen, maar dit elektrisch niet kunnen omdat zij geen passende aansluiting krijgen. In de logistieke operatie kunnen deze bedrijven met waterstof tóch al beginnen met verduurzamen.
Tankstationketen Fountain Fuel is één van de partijen die deelnam aan het subsidietraject. De door hen opgezette samenwerking 'Waterstof Cluster Duurzame Mobiliteit' met inmiddels ruim 60 (logistieke) bedrijven en meerdere voertuigfabrikanten ontvangt dit jaar gezamenlijk ruim 15 miljoen euro. In 2024 ontving ditzelfde samenwerkingsverband (dat dit jaar fors is uitgebreid) al 8.2 miljoen euro aan subsidie.
Stephan Bredewold, directeur van Fountain Fuel, is enthousiast over de steun van de overheid: "Via onze stations Amersfoort, Rotterdam The Hague Airport en Nijmegen bieden wij nu al mogelijkheden voor e-laden en waterstof tanken. Dankzij de toekenning van deze subsidie kunnen wij het netwerk verder uitbreiden met de bouw of uitbreiding van meerdere locaties. Voor de transportsector is het van belang om het aantal tanklocaties uit te breiden. Dat doen wij door te bouwen aan een netwerk in Nederland en Europa bij steden met zero-emissie zones, langs TEN-T corridors en bij logistieke hotspots.
Waterstof in mobiliteit heeft goed werkende stations nodig in de nabijheid van relevante klanten. Pas dan overweegt men om de stap naar waterstof te maken. Wij noemen dat “Connecting the Dots”. De vergelijking met uitrol van mobiele telefonie in de jaren ‘90 dringt zich op. Vooral rondom zendmasten groeide de vraag naar mobieltjes exponentieel omdat de technologie in de regio’s beschikbaar kwam. Met waterstof zal dat niet anders zijn.” Met de nijpende netcongestie is het volgens Bredewold hard nodig dat er meer opties zijn dan alleen 'de stekker'."
Lees ook: usa-metrolink-lanceert-eerste-passagierstrein-op-waterstof-in-san-bernadino-californie