• Home Slider01

Internationaal actueel

Onderzoek naar verbrandingsmotor op waterstof

Keyou kantoorHet rijden op waterstof met een brandstofcel. Voor velen zijn deze twee onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar het kan ook anders. De Nederlandse vrachtwagenfabrikant DAF liet de afgelopen week weten serieus te kijken naar het gebruik van waterstof in een verbrandingsmotor. En vanuit Beieren in het zuiden van Duitsland probeert de start-up Keyou hetzelfde. Zijn verbrandingsmotoren een betere oplossing dan brandstofcellen?

Door Paul Bombeld , hoofdredacteur van Waterstof Magazine 


Voor Keyou is het een tijd van veranderingen. De afgelopen jaren werkte de waterstof start-up vanuit Unterschleißheim, een provinciestadje iets ten noorden van München met zo’n 26-duizend inwoners. Unterschleißheim ligt aan de snelweg en heeft zelfs een waterstoftankstation van Linde Gaz. Maar Keyou staat op het punt te verhuizen naar München, het economisch hart van het zuiden. Momenteel werken er 40 mensen, dat aantal moet de komende jaren flink groeien.

Keyou werd ruim vijf jaar geleden opgericht door Thomas Korn, samen met twee PortugeseKeyou motorblok partners Alvaro Sousa en Ivo Pimentel. Alle drie zijn ingenieurs en werkten voorheen jarenlang voor BMW op het gebied van waterstofaandrijving. Het drietal stortte zich op de toepassing van waterstof in traditionele verbrandingsmotoren. Het ontwerp van het voertuig blijft daarmee grotendeels gelijk, maar de brandstof is plotseling emissievrij. Gecombineerd met een grote actieradius en een korte tanktijd is het een zeer efficiënte oplossing.

Ook bij vrachtautofabrikant DAF in Nederland wordt met grote belangstelling gekeken naar de ontwikkeling van verbrandingsmotoren op waterstof. Maar DAF ziet op korte termijn een gevaarlijke ontwikkeling. Directeur productontwikkeling Ron Borsboom ziet in Europa verschillende landen pleiten voor de afschaffing van de verbrandingsmotor. Een gevaarlijk voorstel omdat volgens hem een verbrandingsmotor op waterstof een grote toekomst kan hebben. ‘De brandstofcel heeft onze warme belangstelling. Maar ook die heeft nadelen: deze technologie is zwaar,’ laat hij weten aan de Volkskrant. ‘Ook de distributie van waterstof is een probleem, net als koeling van de aandrijving. Daarom kijken we naar gebruik van waterstof in een verbrandingsmotor. Door waterstof te verbranden, zoals je nu diesel verbrandt, worden veel problemen opgelost. De warmtehuishouding van de verbrandingsmotor is al op orde, als de waterstof een beetje vervuild is, is dat niet erg, en op de lange afstand is de efficiency van een verbrandingsmotor vergelijkbaar met een brandstofcel. En vergeet niet: in Europa bestaat veel kennis over verbrandingsmotoren. Het onderhoud is geen probleem en deze motoren zijn enorm betrouwbaar. Daar willen we als DAF groot op inzetten.’

Keyou busKeyou uit Duitsland beschouwt de waterstofverbrandingsmotor duidelijk als superieur aan een elektrische brandstofcelaandrijving in termen van robuustheid, levensduur, productiekosten, een hogere specifieke vermogensdichtheid en minder inspanning bij het koelen. Het bedrijf is niet van plan zelf verbrandingsmotoren te gaan bouwen. Bestaande motoren wordt omgebouwd naar waterstof.

Daarbij moet een waterstof-ontstekingssysteem, een brandstof- Keyou vrachtautosysteem en een systeem voor nabehandeling van uitlaatgassen worden geïntegreerd. De bestaande kleppen uit de verbrandingsmotor moet worden vervangen. Tenslotte moet het turbocompressiesysteem, de uitlaatgascirculatie, de compressieverhoudingen, de verbrandingsunit en de motorregeleenheid worden geoptimaliseerd. Een normaal motorconcept kan niet zomaar op waterstof worden omgezet. Keyou koopt de motoren in bij gespecialiseerde motorfabrikanten en schrijft de specificaties nauwkeurig voor. De motoren kunnen een rendement halen tot 45%

De start-up werkt nauw samen met de motorenfabrikant Deutz. Hun 7,8 liter motor past in een stadsbus van twaalf meter en tegelijkertijd in een vrachtwagen van 18 ton: twee voertuigen waarmee Keyou grote kansen ziet om de markt te betreden. 

Keyoy daf waterstofDAF wil ook snel innoveren (foto links), maar vrachtauto’s zijn complexe voertuigen. De ontwikkeling van een nieuwe truck duurt zes jaar. Dus over ongeveer twee jaar moet de vrachtautofabrikant bepalen met welke technologie verder wordt gegaan. Dat kan dus zomaar een verbrandingsmotor zijn, maar dan niet op diesel. Voor DAF zijn verbrandingsmotoren op waterstof absoluut kanshebber, maar of deze technologie het uiteindelijk gaat redden moet nog blijken. Vele factoren spelen daarbij een rol. Een DAF-vrachtauto moet lang meegaan, goed te onderhouden zijn, altijd werken, in elk klimaat, van ijskoud Alaska tot de hitte van Zuid-Spanje. Straks moet een groot deel emissievrij zijn. Het vergt nog wat onderzoek om te kijken wat werkt. Maar DAF schrijft de verbrandingsmotor op waterstof zeker nog niet af.

Keyou is het verst met de eerdergenoemde motor van Deutz. Deze staat momenteel op de testbank en is, voor zover het bekend is de meest efficiënte waterstofmotor ter wereld. Voorlopig is er nog geen sprake serieproductie, dit duurt nog minstens twee jaar. Keyou moet nog bewijzen dat de prototypemotor ook daadwerkelijk in praktijk werkt. Tot die tijd is het afhankelijk van investeerders. De eerste kopers hebben zich inmiddels ook aan de deur gemeld. Maar daar willen de oprichters nog niets van weten. Ze beschouwen het bedrijf nu nog als een baby met een grote toekomst. De baby moet eerst een kind worden en daarna een puber. Pas dan zijn kopers welkom om het bedrijf verder te kunnen laten groeien.
Foto hieronder: De blauwe onderdelen zijn de specifieke waterstofonderdelen op een normale verbrandingsmotor. Afbeelding: Keyou

Meer informatie over het Keyou-systeem via deze link  

Keyou motorsysteem

Meer achtergrondverhalen

  • Onderzoek naar verbrandingsmotor op waterstof 17 september 2020

    Het rijden op waterstof met een brandstofcel. Voor velen zijn deze twee onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar het kan ook anders. De Nederlandse vrachtwagenfabrikant DAF liet de afgelopen week weten serieus te kijken naar het gebruik van waterstof in een verbrandingsmotor. En vanuit Beieren in het zuiden van Duitsland probeert de start-up...

    Lees meer...

  • Grootste waterstof-project ter wereld in logistiek van start 27 augustus 2020

    In Zwitserland gaat Europa’s grootste waterstofproject in de logistieke sector in september van start. De eerste tien vrachtauto’s op waterstof zijn inmiddels aan Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) geleverd. HHM is een in Zwitserland gevestigde joint venture tussen de Hyundai Motor Company en het Zwitserse H2 Energy. Het doel van de organisatie is...

    Lees meer...

  • Vijf veelbelovende waterstof start-ups wereldwijd 15 juli 2020

    De innovatieanalisten van StartUs Insights hebben bedrijven die actief zijn in de nieuwe waterstofeconomie op verschillende punten beoordeeld. En daarbij komt een lijstje naar voren van vijf start-ups in de waterstoftechnologie die een grote kans maken een belangrijke rol te gaan spelen. Emotie speelde bij de beoordeling geen rol, er is zeer...

    Lees meer...

  • Hydrospider lanceert nieuw waterstof-transportsysteem in Zwitserland 23 juni 2020

    In Zwitserland is het nieuwe transportsysteem voor waterstof gepresenteerd. In containers wordt de brandstof voor vrachtauto’s en personenauto’s van de waterstoffabriek in Niedergösgen naar tankstations in het hele land vervoerd. De eerste vracht werd begin deze maand afgeleverd bij het Avia waterstof-tankstation in aanbouw in Sankt Gallen (foto...

    Lees meer...

  • Oostenrijk: groot innovatief waterstofproject bij supermarktketen MPreis 08 mei 2020

    Supermarktketens zijn de eerste bedrijven die,  zonder al te veel moeite, kunnen overschakelen naar vrachtauto’s op waterstof. De vrachtwagens vragen grote vermogens, maken veel kilometers, zijn dagelijks onderweg en keren aan het einde van de werkdag weer terug bij het distrubitiecentrum. Als daar het waterstoftankstation staat is een enorme...

    Lees meer...

  • De gasleiding is onze grootste vriend voor minder CO2-uitstoot 04 april 2020

    Al bijna zijn hele leven werkt hij in de energiewereld. Bij een internationale fabrikant die ervoor zorgt dat miljoenen gezinnen er het hele jaar behaaglijk bijzitten. En dan komt er een energietransitie, we moeten naar minder CO2-uitstoot.Marco Bijkerk kent de cijfers en begrijpt dat de boodschap die politici en media over ons uitstrooien vaak...

    Lees meer...

  • Hyundai vrachtauto’s op waterstof denderen Europa binnen 02 april 2020

    De traditionele Europese vrachtwagenfabrikanten dreigen de aansluiting richting een CO2-vrije toekomst te missen. De waterstofvrachtauto van Hyundai, dendert Europa binnen. Nadat een jaar geleden 1000 vrachtauto’s op waterstof werden aangekondigd voor Zwitserland, werd in mei bekend dat er ook tientallen voertuigen gaan rijden in Oostenrijk. Nu...

    Lees meer...

  • Alliander: onderzoek naar veiligheid van waterstof 18 maart 2020

    Uit diverse onderzoeken blijkt waterstof prima getransporteerd te kunnen worden door het aardgasnetwerk van Nederland. Slechts een klein deel, minder dan 10% van het net, moet daadwerkelijk vervangen worden. Bij drukstations onderweg en bij de meters bij de verbruikers thuis zijn ook aanpassingen nodig. Maar deze zijn voor de netbeheerders te...

    Lees meer...

  • Nederland: Eerste Nationale Waterstofdag een groot succes 06 februari 2020

    De eerste Nationale Waterstofdag die donderdag 6 februari 2020 in Lelystad werd gehouden was een groot succes. Met ruim driehonderd bezoekers, een zeer professionele organisatie en een keur aan interessante sprekers was het een boeiende dag. Tussen de lezingen door was er voldoende ruimte om met bezoekers en exposanten van gedachten te wisselen....

    Lees meer...

  • VS: 60 miljoen subsidie voor efficiëntere productie van groene waterstof 03 februari 2020

    Er komt nieuw onderzoek om de kostprijs van groene waterstof flink naar beneden te krijgen. Het ministerie van Energie in de Verenigde Staten trekt hier bijna 60 miljoen Euro voor uit. Het eindproduct, groene waterstof, moet goedkoper worden door efficiëntere elektrolysers en brandstofcellen. Aan de basis van het proces staat het optimaal...

    Lees meer...

  • De wereldwijde Waterstof Top 10 11 december 2019

    Door Paul Bombeld Overal in de wereld broeit het. Miljarden worden er geïnvesteerd in schone energie. En als alle landen de klimaatafspraken in Parijs serieus nemen is het binnen een paar decennia afgelopen met aardolie, steenkool en aardgas. Iedereen is overal opzoek naar nieuwe koolstofarme energiebronnen. Soms is het gemakkelijk, zoals op...

    Lees meer...

  • Chinese kolenhoofdstad verandert razendsnel in waterstof-hub 28 oktober 2019

    Nu de Chinese overheid volop inzet op de nieuwe waterstof-economie, buitelen de nieuwe waterstofbedrijven over elkaar heen. Deels door hun natuurlijke volgzaamheid, maar ook om te profiteren van de miljarden aan subsidies waarmee wordt gestrooid. En dan is het lastig concurreren tegen die Chinezen. Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof...

    Lees meer...

  • Waterstof, het beste alternatief voor oude Europese dieseltreinen 16 oktober 2019

      ACHTERGRONDEN Wereldwijd worden treinen beschouwd als het minst vervuilende openbaar vervoersmiddel, maar in verschillende landen in Europa wordt toch gekeken naar een schoner alternatief. En dan vooral in landen waar nog veel dieseltreinen rijden en een groot deel van het spoorwegnet niet geëlektrificeerd is. Met Duitsland, Frankrijk en het...

    Lees meer...

  • Eerste waterstofwoning van Nederland geopend 09 september 2019

    ACHTERGRONDEN  Het eerste waterstofhuis van Nederland is op 11 september officieel geopend. In het dorpje Stad aan ’t Haringvliet staat het Innovathuis dat met groene energie uit zonnepanelen een jaar lang alle seizoenen kan overbruggen. De hele installatie bestaande uit een elektrolyser, brandstofcel en een speciale boiler, passen in een flinke...

    Lees meer...

  • Wat is beter: een bus op waterstof of liever een accu? 25 juli 2019

    ACHTERGRONDENOveral op de wereld schakelen landen over naar bussen op waterstof voor openbaar vervoer. Dit biedt direct voordelen: geen CO2-uitstoot en aanzienlijk minder fijnstof. Maar deze voordelen bieden bussen op een accu toch ook? Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof Magazine heeft zich verdiept in de voor- en nadelen van accu’s...

    Lees meer...

  • Hoe werd een klein openbaar vervoersbedrijf groot in waterstof? 28 mei 2019

    In de staat Ohio in de Verenigde Staten zorgt Stark Area Regional Transit Authority (SARTA) voor het openbaar vervoer. Het busbedrijf stelt qua omvang niet veel voor en verzorgt 24 vaste busroutes in plaatsen als Alliance, Cleveland, Louisville en Uniontown. Allen gelegen in het noordoosten van Ohio. De lijnen verbinden de inwoners van Stark...

    Lees meer...

  • Tussen Texas en Louisiana ligt het grootste waterstofnetwerk ter wereld 23 april 2019

    Achtergronden. In het zuiden van de Verenigde Staten exploiteert gasproducent en gasleverancier Air Products het grootste pijpleidingnetwerk voor waterstof ter wereld. Een netwerk van bijna 1000 km verbindt 22 petrochemische fabrieken met elkaar in de staten Louisiana en Texas. Beide staten hadden al een eigen waterstofnetwerk, maar om de...

    Lees meer...

  • Negens in Europa draait de waterstof-economie beter dan op Orkney 08 april 2019

    Het lijkt in eerste instantie niet het meest aantrekkelijke gebied om naar toe te gaan. Maar voor wie de echte wereld van waterstof wil ontdekken is een tripje naar Orkney misschien niet zo’n slecht idee. De eilandengroep ten noorden van het Verenigd Koninkrijk en behorend bij Schotland heeft van de nood een deugd gemaakt. ‘We hebben hier geen...

    Lees meer...

  • Waterstofpionier Mark Pecqueur: ‘Er is helemaal geen energieprobleem.’ 03 april 2019

    Voor Mark Pecqueur uit Antwerpen is de benaming waterstof-pionier absoluut op z’n plaats. Hij werkt al 20 jaar aan toepassingen van waterstof en heeft daarvoor al twee bedrijven opgericht. ‘Eigenlijk was ik veel te vroeg, maar het heeft mij wel heel erg veel ervaring opgeleverd’. En een opvallende uitspraak: ‘Wat anderen ook beweren, er is...

    Lees meer...

  • Bleu Move in Scandinavië: 10 X een frisse kijk op waterstof 07 maart 2019

    Hoe moeten we ervoor zorgen dat waterstof sneller kan expanderen in de mobiliteit? Binnen het project Blue Move in Scandinavië is een checklist gemaakt met soms verrassende en verfrissende inzichten. Waterstof Magazine zet ze op een rij.1 Creëer corridors, maar vooral ook regionale cluster  De EU-richtlijn alternatieve brandstoffen richt zich sterk...

    Lees meer...

  • Riversimple ontwikkelt de nieuwe Rasa Hydrogen-car 28 februari 2019

    Autoproducent Riversimple uit Wales heeft 1,4 miljoen Euro ontvangen voor de verdere ontwikkeling van de Rasa. De eerste exemplaren van deze totaal nieuwe waterstofauto moeten later dit jaar van de band rollen in de autofabriek in Abergavenny. Wie is Riversimple en wat is de Rasa? Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstofmagazine ging op...

    Lees meer...

  • Gigantisch H21 project in Leeds, van aardgas naar waterstof 21 februari 2019

    De kreet ‘we moeten van het gas af’ kan vanuit steeds meer hoeken op flinke kritiek rekenen. Dat Nederland afscheid moet nemen van het aardgas uit de Groningse bodem wil er bij velen nog wel in, maar een verbod op aardgas uit velden onder de zee of uit Rusland gaat velen te ver. En als we dan toch van het aardgas af moeten, is de ondergrondse...

    Lees meer...

  • Verslag: De week van de Meet Ups over Deltaplan Waterstof 16 februari 2019

    De Meet Up die pakhuis de Zwijger en de VPRO woensdagavond organiseerden in Amsterdam trok veel belangstellenden uit heel Nederland. De 350 zitplaatsen in de Grote Zaal waren allemaal bezet. Het publiek: voornamelijk mannen van middelbare leeftijd en ouder. Zwaar ondervertegenwoordigd: vrouwen, jeugd en nieuwe Nederlanders. Toch was het een...

    Lees meer...

  • Toyota’s waterstofonderzoeker Hirose ziet weinig toekomst in batterij-auto’s 30 januari 2019

    Het Amerikaanse The Move publiceerde deze week een exclusief interview met professor Katsuhiko Hirose (foto) hij heeft de leiding over Toyota’s waterstofproject. En om maar direct met de deur in huis te vallen: ‘De negatieve uitlatingen van Tesla’s Elon Musk die de waterstofauto’s af doet als ‘verbijsterend stom’ en ‘ongelofelijk dom’ zijn een...

    Lees meer...

  • Internationale waterstofeconomie van start  23 januari 2019

    ‘Het is een bijzonder project. In Australië wordt van zeer vervuilende bruinkool super schone waterstof geproduceerd en in vloeibare vorm geëxporteerd naar Japan. Door de grootschaligheid van dit project kan gesproken worden over de start van de internationale waterstofeconomie. Waterstof Magazine’s hoofdredacteur Paul Bombeld licht dit...

    Lees meer...

  • Arjan de Putter, waterstof-pionier uit Deventer 03 januari 2019

    Vele mensen praten erover, maar er zijn ook die het gewoon doen. En dat betekent dat Arjan de Putter al lang in een waterstofauto rijdt. Ondanks dat er in en rond zijn woonplaats in Deventer geen waterstoftankstation te vinden is. ‘Een kwestie van organiseren’ zegt de waterstofpionier uit het oosten. Met zijn website E-xpeditie.nl is hij aanjager van...

    Lees meer...

  • Vestenskov - het eerste waterstofdorp ter wereld 27 december 2018

    Tien jaar geleden begon in het dorpje Vestenskov in Denemarken een bijzonder project. Acht Deense energiebedrijven bouwen Vestenskov om tot het allereerste waterstofdorp ter wereld. Paul Bombeld , hoofdredacteur van Waterstof Magazine, blikt terug op een lange periode van pionieren en een onverwachte uitkomst. Wat wilde het samenwerkingsverband...

    Lees meer...

  • De zuinigste waterstofauto van Europa komt uit oost Nederland 17 december 2018

    Onder de rook van de Universiteit Twente werkt een team van 21 studenten dagelijks aan de Aurora One, met als doel zuinigste waterstofauto van Europa te bouwen. Een keer per jaar worden de resultaten zichtbaar tijdens de Shell Eco-marathon. Dit jaar in de zomer van 2019 in Londen. De resultaten waren de laatste jaren niet onverdienstelijk, Green...

    Lees meer...

  • Nieuw katalysatormateriaal brengt kostprijs waterstof fors omlaag 07 december 2018

    Onder leiding van Anthony O'Mullane, professor aan de Technische Universiteit van Queensland in Australië en promovendus Ummul Sultana hebben onderzoekers goedkopere en efficiëntere materialen ontdekt voor de productie van waterstof. In plaats van zeldzame katalysatoren in de elektrolyse zijn goedkopere alternatieven gevonden met een gelijk...

    Lees meer...

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl