• Home Slider01

Internationaal actueel

Verenigd Koninkrijk: snelle innovatie zorgt voor groei bij ITM Power

ITM Power topmanHet gaat goed met ITM Power. De Britse producent van elektrolysers opende in augustus 2021 een nieuwe fabriek in Sheffield voor elektrolysers die werken op basis van gepatenteerde protonenuitwisselingsmembraan (PEM) -technologie. Klanten bevinden zich over de hele wereld en zijn actief binnen het hele industriële spectrum, waaronder olie en gas, raffinaderijen, transport en mobiliteit. Waterstof Magazine sprak exclusief met Graham Cooley, CEO van ITM Power (foto).



Hoe is ITM Power ontstaan?

“ITM Power werd opgericht in 2001 en produceerde oorspronkelijk brandstofcellen ter grootte van een koel-vriescombinatie, voordat het bedrijf de overstap maakte naar elektrolyse-technologie. Het doel van ITM Power om de wereld te helpen koolstofvrij te maken, is echter niet veranderd. We groeien flink.”

Wat betekent dat voor het personeelsbestand?

“In het afgelopen jaar hebben we ons personeelsbestand aanzienlijk uitgebreid tot meer dan 390 werknemers. Onlangs hebben we aangekondigd een tweede gigafactory te gaan openen en dat betekent dat we nog veel meer vakmensen nodig hebben. De groene waterstof-economie groeit zeer snel, ITM Power groeit net zo snel, of nog liever sneller, mee.

Wat is de grootste elektrolyser tot nu toe en voor wie is deze gebouwd? TM Power Rheinland

“De grootste die tot nu toe is gebouwd is de 10 MW elektrolyser van het REFHYNE-project. Deze staat in het Shell Energy and Chemicals Park Rhineland in Duitsland (foto)en kost 16 miljoen euro. Het doel van het project is om de grijze waterstof, die momenteel nog wordt gebruikt in het raffinageproces, te vervangen door emissievrije groene waterstof.

Maar we zijn alweer toe aan de volgende stap. In oktober 2021 heeft het REFHYNE II-consortium, waarvan wij deel uitmaken, een subsidie van 32,4 miljoen euro ontvangen van het Europees Uitvoerend Agentschap voor klimaat, infrastructuur en milieu voor de ontwikkeling van een elektrolyser van 100 MW die ook zal worden geplaatst bij Shell Rhineland bij Keulen. De elektrolysers worden door ons bedrijf gebouwd, terwijl de site wordt ontwikkeld door onze joint venture partner Linde.”

Internationaal draait alles om de laagste prijs voor een kilo waterstof. Hoe gaat ITM Power hieraan bijdragen?

“Er is een tweeledige aanpak nodig. Door te blijven innoveren en de prijs van onze PEM-elektrolysers te verlagen gaat de kostprijs ITM Binnen2omlaag. Maar ook de verlaging van de kosten voor het produceren van hernieuwbare energie speelt een belangrijke rol. Samen zal dit resulteren in een lagere prijs voor een kilo groene waterstof. We blijven in een ongelofelijk hoog tempo innoveren in ontwerp, ontwikkeling en productie, door efficiëntere en compactere elektrolysers te creëren. Het steeds grootschaliger produceren van elektrolysers zorgt ook nog eens voor een lagere prijs.”






Wat moet er nog gebeuren voordat waterstof op grote schaal kan worden ingezet in bedrijfsprocessen?

“Het grootste probleem waar de groene waterstofmarkt momenteel mee te maken heeft, zijn investeringen. Kapitaal is nodig om de CO2-uitstoot bij industriële processen en in de logistiek fundamenteel te transformeren. Het tij keert echter. De kosten van de productie van groene waterstof liggen bijna op gelijk niveau met die van grijze waterstof. Met dank aan de pieken in de aardgasprijzen. Kosteneffectief en economisch levensvatbaar zijn is niet genoeg. Investeringen zijn nodig om de vereiste groene waterstofproductiesystemen aanzienlijk op te schalen en in te zetten. We moeten niet alleen de nationale doelstellingen te halen, maar deze ook nog eens overtreffen om de overstap naar een wereldwijde groene economie te kunnen maken.” 

Hoe ziet u de toekomst van waterstof in de mobiliteit?

“De grootste impact die groene waterstof kan hebben op transport en mobiliteit is met grotere voertuigen - d.w.z. schepen, treinen en bussen. De overgang naar groene waterstof – of groene brandstoffen geproduceerd met groene waterstof – kan de logistieke en mobiliteitsindustrie voor een belangrijk deel koolstofvrij maken. ITM Power containerDe toekomst hangt af van samenwerking in de hele keten. Dat begint bij producenten van voertuigen, een dekkend netwerk van waterstoftankstations en een aanbod van voldoende groene waterstof voor een scherpe prijs. Groene waterstof zal samen met batterijtechnologie zorgen voor emissievrij vervoer in ieder segment.”

Bij welke toekomstige groene waterstof-projecten is ITM Power nog meer betrokken?

“Naast het REFHYNE II-project en onze tweede UK Gigafactory die ik al heb aangestipt, zijn we betrokken bij veel ontwikkelingen binnen de groene waterstof- en hernieuwbare  energie. In oktober werd de fase 2 van het vlaggenschip groene waterstof Gigastack-project afgerond. Samen met de projectpartners Ørsted, Phillips 66 en Element Energy, willen we aantonen dat het potentieel voor groene waterstof uit offshore wind enorm groot is. Nu de tweede fase is afgerond, moet nu een definitieve investeringsbeslissing worden genomen. In 2025 moet de commerciële exploitatie beginnen van een elektrolysersysteem op een schaal van 100 MW, aangedreven door offshore wind.

Als partner binnen Green Hydrogen for Scotland gaan we een 10 MW elektrolyser leveren die wordt gekoppeld aan een windpark met een vermogen van 20 MW in Schotland.”

Bij de presentatie van de halfjaarcijfers kondigde ITM Power aan een tweede fabriek te willen bouwen in Sheffield. Dat is binnen het eerste jaar na de opening van de nieuwe fabriek.

ITM Buiten“We breiden exponentieel uit. Om die groei mogelijk te maken, hebben we in oktober met succes een fondsenwervingsronde van 300 miljoen euro afgesloten waaruit de nieuwe geautomatiseerde fabriek wordt gefinancierd. De plant krijgt een capaciteit van 1,5 GW per jaar en zal naar verwachting eind 2023 volledig operationeel zijn. Dit is de volgende stap richting een geautomatiseerde PEM-elektrolyser-productiefaciliteit. Op termijn moet dit systeem internationaal worden uitgerold.”


Beleggers kunnen tevreden zijn, twee jaar geleden stond de beurskoers van ITM rond de 60 pond, tegenwoordig ruim boven de 400.

“Het afgelopen jaar is onze aandelenkoers met 66% gestegen. Dit weerspiegelt niet alleen de prestaties van het bedrijf, maar toont ook de interesse en vraag naar groene waterstof. We zijn actief binnen een interessante groeimarkt.”

Meer achtergrondverhalen

  • Verenigd Koninkrijk: snelle innovatie zorgt voor groei bij ITM Power 30 november 2021

    Het gaat goed met ITM Power. De Britse producent van elektrolysers opende in augustus 2021 een nieuwe fabriek in Sheffield voor elektrolysers die werken op basis van gepatenteerde protonenuitwisselingsmembraan (PEM) -technologie. Klanten bevinden zich over de hele wereld en zijn actief binnen het hele industriële spectrum, waaronder olie en gas,...

    Lees meer...

  • Wereld: Hoe u zelf zoekt naar waterstofinnovaties in octrooidatabases 11 november 2021

    De ontwikkelingen op het gebied van waterstof volgen elkaar snel op. Misschien staat u zelf wel aan de wieg van een belangrijke uitvinding op het gebied van waterstof. Een uitvinding waar u uiteindelijk een octrooiaanvraag voor indient. Sla dan in de ontwikkelingsfase vooral de stap van het searchen in octrooidatabases niet over. Het geeft u in...

    Lees meer...

  • Nederland: ombouw van aardgasnetwerk naar waterstof van start 01 juli 2021

    De Nederlandse regering heeft de Gasunie gevraagd om een nieuwe nationale waterstofinfrastructuur te ontwikkelen. De wet wordt aangepast zodat Gasunie in de toekomst naast aardgas ook waterstof mag transporteren. Gasunie heeft de afgelopen jaren meerdere keren laten weten dat de landelijke aardgasinfrastructuur tegen geringe kosten geschikt kan...

    Lees meer...

  • 3 tips om intellectueel eigendom te verdelen binnen een waterstofconsortium 20 juni 2021

    In Nederland zijn tal van waterstofprojecten geïnitieerd die moeten bijdragen aan een groene economie. Veel van die projecten zijn consortia met daarin een of meer bedrijven en een of meer overheids- of semi-overheidspartijen. Dit soort samenwerkingen zijn waardevol omdat ze de benodigde expertise uit verschillende takken van sport samenbrengen. Op het...

    Lees meer...

  • Europa: treinen op waterstof vervangen in hoog tempo vervuilende diesels 14 juni 2021

    Steeds meer landen binnen Europa kiezen voor treinen op waterstof als de huidige dieseltreinen zijn afgeschreven. Dat blijkt uit cijfers gepubliceerd door verschillende treinfabrikanten uit Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. De Franse treinfabrikant Alstom begon drie jaar geleden met de eerste waterstoftreinen in het...

    Lees meer...

  • Europa: waterstofbusproject JIVE zorgt voor 300 bussen in 22 landen 07 juni 2021

    Met Europese subsidie worden er in heel Europa in hoog tempo bussen op waterstof in het openbaar vervoer in gebruik genomen. 300 bussen moeten binnen enkele jaren rijden in 22 steden in Europa. Aan de basis van dit project staat Joint Initiative for hydrogen Vehicles across Europe, kortweg JIVE. De uitrol van deze schone bussen is niet het...

    Lees meer...

  • Oostenrijk: groot innovatief waterstofproject bij supermarktketen MPreis 24 mei 2021

    Supermarktketens zijn de eerste bedrijven die,  zonder al te veel moeite, kunnen overschakelen naar vrachtauto’s op waterstof. De vrachtwagens vragen grote vermogens, maken veel kilometers, zijn dagelijks onderweg en keren aan het einde van de werkdag weer terug bij het distributiecentrum. Als daar het waterstoftankstation staat is een enorme...

    Lees meer...

  • Verenigde Staten: een unieke waterstof-pionier met eigen ‘Hydrogen House’ 21 april 2021

    Aan het einde van een doodlopend deel van de Snydertown Road bij het dorpje Hopewell staat een bijzonder huis. Hier in het oosten van de Verenigde Staten, zo’n 50 km ten zuidoosten van New York, is waterstofpionier Mike Strizki al vele jaren aan het werk met zijn Hydrogen House Project. Duizenden kilometers verwijderd van de Californië, waar de...

    Lees meer...

  • Octrooirecht: waar liggen de grootste kansen voor nieuwe waterstofinnovaties? (blog) 06 april 2021

    Dat innovaties op het gebied van waterstof heel waardevol kunnen zijn, kon u eerder al lezen, maar welk soort innovaties hebben de grootste kans op succes? Dat zochten Anne de Blécourt & Walter Hart, werkzaam voor octrooibureau EP&C, voor de lezers van Waterstof Magazine uit in Patbase, een internationale octrooidatabase. Waterstof is zo’n veelomvattend...

    Lees meer...

  • Energietransitie veel goedkoper met waterstof door de aardgasleiding 24 februari 2021

    Op steeds meer plekken in Europa wordt nagedacht over het hergebruik van het landelijke aardgasnet. Het afdanken van tienduizenden kilometers kwalitatief hoogwaardige aardgasleiding is allesbehalve duurzaam. De in veel landen uitstekende gasinfrastructuur kan veel betekenen voor de toekomstige distributie van waterstof. En het maakt de...

    Lees meer...

  • Test: de nieuwe Toyota Mirai is klaar voor de toekomst 16 februari 2021

    De nieuwe Toyota Mirai, die vanaf dit vroege voorjaar in Europa te koop is, lijkt bijna niet op zijn voorganger. Toyota spreek van een nieuwe generatie, stijlvol ontworpen met grimmige led-verlichting en een coupéachtige achterkant. Het lijkt erop dat alleen de naam is gehandhaafd bij deze totaal nieuwe waterstofauto uit Japan. Van de eerste...

    Lees meer...

  • Bescherm uw waterstofinnovatie met een octrooi (blog) 05 januari 2021

    Grote kansen voor intellectueel eigendom op waterstofinnovaties Hoewel we het in ons dagelijks leven nog weinig zien of gebruiken, is er een enorme groei aan innovaties op het gebied van waterstof. Dit alternatief voor fossiele brandstoffen is een van de belangrijke middelen om de energietransitie te realiseren. Al die innovaties zijn dus goed voor de...

    Lees meer...

  • Verenigde Staten: vanuit Honeoye Falls verovert Hyzon Motors de wereld 07 december 2020

    Honeoye Falls is een klein dorpje in de staat New York. Niets wijst op de dynamiek van de stad New York, 400 km verderop. Er wonen 2.674 mensen, bij de laatste telling in 2010. Het hoogtepunt is een kleine waterval in de Honeoye Creek, die door het dorp stroomt en naamgever is. Maar er is een opvallend bedrijf gevestigd. Hyzon Motors, een...

    Lees meer...

  • De wereldwijde miljardendans rond waterstof 04 november 2020

    Om de klimaatdoelstellingen van Parijs te halen moeten landen over de hele wereld miljarden investeren voor de omschakeling van fossiel naar klimaatneutraal. Alleen al in Europa zijn jaarlijks honderden miljarden euro’s nodig. Groene energie is booming, hernieuwbare energiebronnen zijn de snelst groeiende energiebronnen van dit moment en...

    Lees meer...

  • Onderzoek naar verbrandingsmotor op waterstof 17 september 2020

    Het rijden op waterstof met een brandstofcel. Voor velen zijn deze twee onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar het kan ook anders. De Nederlandse vrachtwagenfabrikant DAF liet de afgelopen week weten serieus te kijken naar het gebruik van waterstof in een verbrandingsmotor. En vanuit Beieren in het zuiden van Duitsland probeert de start-up...

    Lees meer...

  • Grootste waterstof-project ter wereld in logistiek van start 27 augustus 2020

    In Zwitserland gaat Europa’s grootste waterstofproject in de logistieke sector in september van start. De eerste tien vrachtauto’s op waterstof zijn inmiddels aan Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) geleverd. HHM is een in Zwitserland gevestigde joint venture tussen de Hyundai Motor Company en het Zwitserse H2 Energy. Het doel van de organisatie is...

    Lees meer...

  • Hydrospider lanceert nieuw waterstof-transportsysteem in Zwitserland 23 juni 2020

    In Zwitserland is het nieuwe transportsysteem voor waterstof gepresenteerd. In containers wordt de brandstof voor vrachtauto’s en personenauto’s van de waterstoffabriek in Niedergösgen naar tankstations in het hele land vervoerd. De eerste vracht werd begin deze maand afgeleverd bij het Avia waterstof-tankstation in aanbouw in Sankt Gallen (foto...

    Lees meer...

  • De gasleiding is onze grootste vriend voor minder CO2-uitstoot 04 april 2020

    Al bijna zijn hele leven werkt hij in de energiewereld. Bij een internationale fabrikant die ervoor zorgt dat miljoenen gezinnen er het hele jaar behaaglijk bijzitten. En dan komt er een energietransitie, we moeten naar minder CO2-uitstoot.Marco Bijkerk kent de cijfers en begrijpt dat de boodschap die politici en media over ons uitstrooien vaak...

    Lees meer...

  • Hyundai vrachtauto’s op waterstof denderen Europa binnen 02 april 2020

    De traditionele Europese vrachtwagenfabrikanten dreigen de aansluiting richting een CO2-vrije toekomst te missen. De waterstofvrachtauto van Hyundai, dendert Europa binnen. Nadat een jaar geleden 1000 vrachtauto’s op waterstof werden aangekondigd voor Zwitserland, werd in mei bekend dat er ook tientallen voertuigen gaan rijden in Oostenrijk. Nu...

    Lees meer...

  • Alliander: onderzoek naar veiligheid van waterstof 18 maart 2020

    Uit diverse onderzoeken blijkt waterstof prima getransporteerd te kunnen worden door het aardgasnetwerk van Nederland. Slechts een klein deel, minder dan 10% van het net, moet daadwerkelijk vervangen worden. Bij drukstations onderweg en bij de meters bij de verbruikers thuis zijn ook aanpassingen nodig. Maar deze zijn voor de netbeheerders te...

    Lees meer...

  • Nederland: Eerste Nationale Waterstofdag een groot succes 06 februari 2020

    De eerste Nationale Waterstofdag die donderdag 6 februari 2020 in Lelystad werd gehouden was een groot succes. Met ruim driehonderd bezoekers, een zeer professionele organisatie en een keur aan interessante sprekers was het een boeiende dag. Tussen de lezingen door was er voldoende ruimte om met bezoekers en exposanten van gedachten te wisselen....

    Lees meer...

  • VS: 60 miljoen subsidie voor efficiëntere productie van groene waterstof 03 februari 2020

    Er komt nieuw onderzoek om de kostprijs van groene waterstof flink naar beneden te krijgen. Het ministerie van Energie in de Verenigde Staten trekt hier bijna 60 miljoen Euro voor uit. Het eindproduct, groene waterstof, moet goedkoper worden door efficiëntere elektrolysers en brandstofcellen. Aan de basis van het proces staat het optimaal...

    Lees meer...

  • De wereldwijde Waterstof Top 10 11 december 2019

    Door Paul Bombeld Overal in de wereld broeit het. Miljarden worden er geïnvesteerd in schone energie. En als alle landen de klimaatafspraken in Parijs serieus nemen is het binnen een paar decennia afgelopen met aardolie, steenkool en aardgas. Iedereen is overal opzoek naar nieuwe koolstofarme energiebronnen. Soms is het gemakkelijk, zoals op...

    Lees meer...

  • Chinese kolenhoofdstad verandert razendsnel in waterstof-hub 28 oktober 2019

    Nu de Chinese overheid volop inzet op de nieuwe waterstof-economie, buitelen de nieuwe waterstofbedrijven over elkaar heen. Deels door hun natuurlijke volgzaamheid, maar ook om te profiteren van de miljarden aan subsidies waarmee wordt gestrooid. En dan is het lastig concurreren tegen die Chinezen. Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof...

    Lees meer...

  • Waterstof, het beste alternatief voor oude Europese dieseltreinen 16 oktober 2019

      ACHTERGRONDEN Wereldwijd worden treinen beschouwd als het minst vervuilende openbaar vervoersmiddel, maar in verschillende landen in Europa wordt toch gekeken naar een schoner alternatief. En dan vooral in landen waar nog veel dieseltreinen rijden en een groot deel van het spoorwegnet niet geëlektrificeerd is. Met Duitsland, Frankrijk en het...

    Lees meer...

  • Eerste waterstofwoning van Nederland geopend 09 september 2019

    ACHTERGRONDEN  Het eerste waterstofhuis van Nederland is op 11 september officieel geopend. In het dorpje Stad aan ’t Haringvliet staat het Innovathuis dat met groene energie uit zonnepanelen een jaar lang alle seizoenen kan overbruggen. De hele installatie bestaande uit een elektrolyser, brandstofcel en een speciale boiler, passen in een flinke...

    Lees meer...

  • Wat is beter: een bus op waterstof of liever een accu? 25 juli 2019

    ACHTERGRONDENOveral op de wereld schakelen landen over naar bussen op waterstof voor openbaar vervoer. Dit biedt direct voordelen: geen CO2-uitstoot en aanzienlijk minder fijnstof. Maar deze voordelen bieden bussen op een accu toch ook? Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof Magazine heeft zich verdiept in de voor- en nadelen van accu’s...

    Lees meer...

  • Hoe werd een klein openbaar vervoersbedrijf groot in waterstof? 28 mei 2019

    In de staat Ohio in de Verenigde Staten zorgt Stark Area Regional Transit Authority (SARTA) voor het openbaar vervoer. Het busbedrijf stelt qua omvang niet veel voor en verzorgt 24 vaste busroutes in plaatsen als Alliance, Cleveland, Louisville en Uniontown. Allen gelegen in het noordoosten van Ohio. De lijnen verbinden de inwoners van Stark...

    Lees meer...

  • Tussen Texas en Louisiana ligt het grootste waterstofnetwerk ter wereld 23 april 2019

    Achtergronden. In het zuiden van de Verenigde Staten exploiteert gasproducent en gasleverancier Air Products het grootste pijpleidingnetwerk voor waterstof ter wereld. Een netwerk van bijna 1000 km verbindt 22 petrochemische fabrieken met elkaar in de staten Louisiana en Texas. Beide staten hadden al een eigen waterstofnetwerk, maar om de...

    Lees meer...

  • Negens in Europa draait de waterstof-economie beter dan op Orkney 08 april 2019

    Het lijkt in eerste instantie niet het meest aantrekkelijke gebied om naar toe te gaan. Maar voor wie de echte wereld van waterstof wil ontdekken is een tripje naar Orkney misschien niet zo’n slecht idee. De eilandengroep ten noorden van het Verenigd Koninkrijk en behorend bij Schotland heeft van de nood een deugd gemaakt. ‘We hebben hier geen...

    Lees meer...

  • Waterstofpionier Mark Pecqueur: ‘Er is helemaal geen energieprobleem.’ 03 april 2019

    Voor Mark Pecqueur uit Antwerpen is de benaming waterstof-pionier absoluut op z’n plaats. Hij werkt al 20 jaar aan toepassingen van waterstof en heeft daarvoor al twee bedrijven opgericht. ‘Eigenlijk was ik veel te vroeg, maar het heeft mij wel heel erg veel ervaring opgeleverd’. En een opvallende uitspraak: ‘Wat anderen ook beweren, er is...

    Lees meer...

  • Bleu Move in Scandinavië: 10 X een frisse kijk op waterstof 07 maart 2019

    Hoe moeten we ervoor zorgen dat waterstof sneller kan expanderen in de mobiliteit? Binnen het project Blue Move in Scandinavië is een checklist gemaakt met soms verrassende en verfrissende inzichten. Waterstof Magazine zet ze op een rij.1 Creëer corridors, maar vooral ook regionale cluster  De EU-richtlijn alternatieve brandstoffen richt zich sterk...

    Lees meer...

  • Riversimple ontwikkelt de nieuwe Rasa Hydrogen-car 28 februari 2019

    Autoproducent Riversimple uit Wales heeft 1,4 miljoen Euro ontvangen voor de verdere ontwikkeling van de Rasa. De eerste exemplaren van deze totaal nieuwe waterstofauto moeten later dit jaar van de band rollen in de autofabriek in Abergavenny. Wie is Riversimple en wat is de Rasa? Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstofmagazine ging op...

    Lees meer...

  • Gigantisch H21 project in Leeds, van aardgas naar waterstof 21 februari 2019

    De kreet ‘we moeten van het gas af’ kan vanuit steeds meer hoeken op flinke kritiek rekenen. Dat Nederland afscheid moet nemen van het aardgas uit de Groningse bodem wil er bij velen nog wel in, maar een verbod op aardgas uit velden onder de zee of uit Rusland gaat velen te ver. En als we dan toch van het aardgas af moeten, is de ondergrondse...

    Lees meer...

  • Verslag: De week van de Meet Ups over Deltaplan Waterstof 16 februari 2019

    De Meet Up die pakhuis de Zwijger en de VPRO woensdagavond organiseerden in Amsterdam trok veel belangstellenden uit heel Nederland. De 350 zitplaatsen in de Grote Zaal waren allemaal bezet. Het publiek: voornamelijk mannen van middelbare leeftijd en ouder. Zwaar ondervertegenwoordigd: vrouwen, jeugd en nieuwe Nederlanders. Toch was het een...

    Lees meer...

  • Toyota’s waterstofonderzoeker Hirose ziet weinig toekomst in batterij-auto’s 30 januari 2019

    Het Amerikaanse The Move publiceerde deze week een exclusief interview met professor Katsuhiko Hirose (foto) hij heeft de leiding over Toyota’s waterstofproject. En om maar direct met de deur in huis te vallen: ‘De negatieve uitlatingen van Tesla’s Elon Musk die de waterstofauto’s af doet als ‘verbijsterend stom’ en ‘ongelofelijk dom’ zijn een...

    Lees meer...

  • Internationale waterstofeconomie van start  23 januari 2019

    ‘Het is een bijzonder project. In Australië wordt van zeer vervuilende bruinkool super schone waterstof geproduceerd en in vloeibare vorm geëxporteerd naar Japan. Door de grootschaligheid van dit project kan gesproken worden over de start van de internationale waterstofeconomie. Waterstof Magazine’s hoofdredacteur Paul Bombeld licht dit...

    Lees meer...

  • Arjan de Putter, waterstof-pionier uit Deventer 03 januari 2019

    Vele mensen praten erover, maar er zijn ook die het gewoon doen. En dat betekent dat Arjan de Putter al lang in een waterstofauto rijdt. Ondanks dat er in en rond zijn woonplaats in Deventer geen waterstoftankstation te vinden is. ‘Een kwestie van organiseren’ zegt de waterstofpionier uit het oosten. Met zijn website E-xpeditie.nl is hij aanjager van...

    Lees meer...

  • Vestenskov - het eerste waterstofdorp ter wereld 27 december 2018

    Tien jaar geleden begon in het dorpje Vestenskov in Denemarken een bijzonder project. Acht Deense energiebedrijven bouwen Vestenskov om tot het allereerste waterstofdorp ter wereld. Paul Bombeld , hoofdredacteur van Waterstof Magazine, blikt terug op een lange periode van pionieren en een onverwachte uitkomst. Wat wilde het samenwerkingsverband...

    Lees meer...

  • De zuinigste waterstofauto van Europa komt uit oost Nederland 17 december 2018

    Onder de rook van de Universiteit Twente werkt een team van 21 studenten dagelijks aan de Aurora One, met als doel zuinigste waterstofauto van Europa te bouwen. Een keer per jaar worden de resultaten zichtbaar tijdens de Shell Eco-marathon. Dit jaar in de zomer van 2019 in Londen. De resultaten waren de laatste jaren niet onverdienstelijk, Green...

    Lees meer...

  • Nieuw katalysatormateriaal brengt kostprijs waterstof fors omlaag 07 december 2018

    Onder leiding van Anthony O'Mullane, professor aan de Technische Universiteit van Queensland in Australië en promovendus Ummul Sultana hebben onderzoekers goedkopere en efficiëntere materialen ontdekt voor de productie van waterstof. In plaats van zeldzame katalysatoren in de elektrolyse zijn goedkopere alternatieven gevonden met een gelijk...

    Lees meer...

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl