• Home Slider01

Europa: hoe gaan we de toekomstige transportketen van waterstof inrichten?

Transport schipDe energiewereld staat voor grote uitdagingen. Nu de uitstoot van CO2 flink naar beneden moet, komt er een einde aan het tijdperk van olie, aardgas en steenkool. De Europese Commissie kondigde in 2020 de Europese Waterstofstrategie aan en de komende jaren worden begonnen met het inrichten van internationale waterstof-transport systemen. Het traject start bij de productie van waterstof in Europa of elders op de wereld. Direct daarop volgt de ontwikkeling van een uiterst efficiënt transportsysteem, schrijft Paul Bombeld, hoofdredacteur van Waterstof Magazine.

Volgens het rapport ‘Waterstoftransport’ van managementadviesbureau Roland Berger wordt de meeste waterstof in Europa op verbruikslokaties geproduceerd, om kosten- en logistieke redenen. Als er niet voldoende schone waterstof ter plaatse kan worden gemaakt - of als de productiekosten hoger zijn dan 4 EURO per kg - zou de aanvoer van waterstof de voorkeur kunnen hebben. En wat zijn de transportopties?

Waterstof voor industrieel verbruik wordt momenteel Transport Rotterdamvoor een belangrijk deel via pijpleidingen aangevoerd. Vanuit Antwerpen ligt er een industriële pijpleiding naar de haven van Rotterdam en Noord-Frankrijk. Daarnaast liggen er al vele jaren waterstofpijpleidingen in het Rotterdamse havengebied en het Duitse Ruhrgebied. In de Nederlandse provincie Zeeland heeft de Gasunie een voormalige aardgaspijpleiding zonder problemen omgebouwd naar waterstofleiding.
Maar waterstof komt ook binnen via grote havens, via schepen in gasvormige of vloeibare vorm. Het verdere transport vindt plaats via tubetrailers over de weg, binnenvaartschepen of het spoor, in vloeibare of gasvormige vorm. Het rapport meldt verder dat het concurrentievermogen van de verschillende transportopties zal afhangen van de afstand, van de schaal en het eindgebruik. Als waterstof naar het buitenland moet worden verscheept, wordt het in het meestal vloeibaar worden gemaakt of getransporteerd als Transport Lindeammoniak of gebonden met vloeibare organische waterstofdragers (LOHC's). Voor afstanden onder de 1.500 km is het transporteren van waterstof als gas via pijpleidingen in het algemeen de goedkoopste leveringsoptie. Om een ​​waterstofecosysteem tot volwassenheid te ontwikkelen, zal het transport de komende decennia moeten opschalen en tegelijkertijd nieuwe oplossingen moeten omarmen. 

Aardgaspijpleidingen worden aangeprezen als een oplossing. Door gebruik te maken van bestaande infrastructuur, kunnen de initiële opstartkosten van een waterstofpijpleidingnetwerk worden verlaagd. Door de moleculaire grootte van waterstof ten opzichte van aardgas en het feit dat waterstof 11x lichter is dan lucht, wordt lekkage in leidingen echter aangemerkt als een potentieel risico voor de waterstofeconomie. Verschillende Nederlandse onderzoeken hebben deze vrees de afgelopen jaren ontkracht. Een veiligheidsbeoordeling uitgevoerd in het VK, als onderdeel van het door de overheid gesteunde Hy4Heat, laat zien dat met enkele relatief kleine aanpassingen deze gasleidingen kunnen worden gebruikt om waterstof via het gasnet naar een eindgebruiker te transporteren. Waterstoftransport is dan net zo veilig als het op aardgas gebaseerde systeem die we al decennialang gebruiken.

Een oplossing die naar voren is gekomen als een steeds levensvatbare transportoptie, is het gebruik van nieuwe waterstofdragers, die waterstof in een andere chemische verbinding opslaan alvorens het wordt getransporteerd. Metaalhydriden, koolstof, natriumboorhydride of andere nanostructuren en omkeerbare koolwaterstoffen of andere vloeistoffen zijn allemaal aangemerkt als potentiële dragers. Deze oplossingen bevinden zich  nog allemaal in de vroege stadia van onderzoek. 

Van al deze potentiële dragers zijn het omkeerbare Transport treinkoolwaterstoffen die waarschijnlijk de sleutel vormen tot het ontsluiten van wijdverbreid transport. Van die omkeerbare koolwaterstoffen heeft ammoniak zich bewezen als een koolstofvrije en duurzame kandidaat voor groen waterstoftransport, aldus de Europese Commissie. H2 kan worden omgezet in ammoniak, getransporteerd en bij levering weer omgezet in waterstof. Ammoniak is gemakkelijk vloeibaar te maken en heeft een hoge volumetrische waterstofdichtheid van 10,7 kg H2/100L. Bovendien wordt het al over de hele wereld vervoerd via spoor, weg en pijpleiding. Net als het aardgasnet kan deze bestaande infrastructuur worden gebruikt om groene waterstof te transporteren en zo het productie- en gebruikspunt te scheiden. 

Na de afronding van een haalbaarheidsstudie eerder dit jaar, start het Project TANGO nu met conceptuele studies over productie- en logistieke capaciteit om de groene waterstofcorridor van Chili naar Europa te ontwikkelen. Partijen als Linde en de haven van Rotterdam (exploitant van de grootste energiehaven van Europa) participeren in het onderzoek. Het doel is om massaal groene waterstof te transporteren door deze om te zetten in groene ammoniak. Een eerste levering van 172.000 ton per jaar staat gepland voor 2027, waarna kan worden opgeschaald naar 430.000 ton per jaar. 

Transport PesseOp dit moment worden elektrolyse installaties gebouwd op plekken waar waterstof nodig is, zoals bij een raffinaderij of een ammoniakfabriek. Met een robuust transportnetwerk kunnen elektrolyse-installaties echter ook worden gebouwd in gebieden met voldoende hernieuwbare bronnen en kan waterstof vervolgens worden getransporteerd naar de plaats waar het nodig zijn. 

Wil de wereld vanaf 2025 een volwaardig waterstofecosysteem realiseren, dan moet er binnen enkele jaren een wijdverbreid en betrouwbaar transportnetwerk worden gerealiseerd. Door gebruik te maken van de bestaande infrastructuur gaat dit een stuk sneller.

Lees meer achtergrondverhalenduitsland-vergelijkingstest-waterstofauto-s-toyota-mirai-en-hyundai-nexo

Meer achtergrondverhalen

  • Nederland: pionieren in Wolfheze met een slim energie-systeem en waterstof 31 juli 2025

    Op de redactie van Waterstof Magazine worden we vaak gebeld. “Kunnen we van overtollige zonne-energie geen waterstof maken en later weer gebruiken?” Technisch gezien kan het wel, maar het is gecompliceerd. Dat weten ze inmiddels ook in Wolfheze bij Arnhem. Daar draait al ruim een jaar een proef. Zoals Waterstof Magazine eerder schreef zijn in de...

    Lees meer...

  • Van aardgasnet naar waterstofnet, niet ingewikkeld, wel uitdagend 26 mei 2025

    De Nederlandse Gasunie is volop bezig met de voorbereidingen om een landelijke ringleiding voor aardgas geschikt te maken voor het toekomstige transport van waterstof. Daarbij wordt gekeken naar de kwaliteit van de buizen, de afsluiters en aftakkingen, maar ook of het voldoende klimaatwinst oplevert en bovenal of het veilig is. De technisch...

    Lees meer...

  • Witte waterstof: een revolutie in hernieuwbare energie 25 april 2025

    In een tijd waarin de wereld worstelt met de uitdagingen van klimaatverandering en de noodzaak van duurzame energiebronnen, komt witte waterstof naar voren als een veelbelovende oplossing. Witte waterstof, ook wel bekend als 'natuurlijke waterstof', is waterstof in gasvorm die op natuurlijke wijze wordt geproduceerd en in de aardkorst kan worden...

    Lees meer...

  • Nederland: XINTC presenteert unieke schaalbare electrolyser zonder kostbare metalen 19 december 2024

    In Kootwijkerbroek, in het Midden van Nederland, werd begin december een wereldwijd unieke elektrolyser gepresenteerd. De ontwikkelaars noemen het geen PEM- of alkaline elektrolyser, voor de stacks zijn geen kostbare metalen nodig en het systeem is in kleine stappen modulair opgebouwd. Stuk voor stuk unieke eigenschappen. Hoofdredacteur Paul...

    Lees meer...

  • Nederland: wereldrecord, bouw van nieuw werkschip op waterstof duurt slechts een half jaar 12 september 2024

    Een nieuw werkschip van de Nederlandse provincie Overijssel vaart sinds september 2024 op waterstof. Het batterij-elektrische schip wordt gebruikt bij het onderhoud van de vaarwegen in de Kop van Overijssel in verschillende Natura 2000 gebieden. Een range-extender aan boord zorgt ervoor dat de batterij niet na een werkdag al leeg is, maar dat tot...

    Lees meer...

  • USA: Busbedrijf Foothill heeft al jarenlange ervaring met waterstof en batterijen 25 maart 2024

    Overal in Europa wordt getwijfeld tussen bussen op waterstof of batterij-elektrisch. Voertuigen op batterijen verbruiken de minste energie, maar busbedrijven hebben er wel meerdere van nodig binnen de dagelijkse operatie. Want ook tijdens winterdagen moet het voertuig niet halverwege de route met een lege accu stil komen te staan. Waterstof geeft een...

    Lees meer...

  • Nederland: primeur, bouwplaats in Bergen op Zoom draait op 100% groene waterstof 11 maart 2024

    Een duurzame grondboring onder een spoorlijn over een afstand van meer dan 700 meter. Begin januari was dit de realiteit op een bouwplaats van TenneT in Bergen op Zoom. De netbeheerder vroeg aannemer A.Hak deze klus emissievrij uit te voeren. De aanloop ging met horten en stoten, maar uiteindelijk was het een groot succes. “Dit is absoluut...

    Lees meer...

  • Wereld: Wat is beter? Vloeibare of gecomprimeerde waterstof? 14 februari 2024

    Vloeibare waterstof verlegt de grenzen. Doordat waterstof in vloeibare vorm aanzienlijk meer energie kan opslaan in de zelfde ruimte dan waterstof in gasvorm, zijn hogere prestaties mogelijk. Projecten met waterstof zijn volop in ontwikkeling. In de zomer van 2023 presenteerde Benz een zware vrachtauto op vloeibare waterstof met een actieradius van meer...

    Lees meer...

  • Frankrijk: Bourgogne-Franche-Comté, de meest innovatieve waterstofregio 10 januari 2024

    In Frankrijk loopt de regio Bourgogne-Franche-Comté ver voorop met innovatieve ontwikkelingen rond waterstof. In de regio met plaatsen als Belfort in het oosten, Dijon in het midden en Auxerre in het westen, barst het van de waterstofinitiatieven. Ongeveer 100 bedrijven en instellingen werken er inmiddels aan waterstofontwikkelingen,...

    Lees meer...

  • Europa: rijden op waterstof verschuift van brandstofcel naar H2-verbrandingsmotor 02 januari 2024

    Een opmerkelijke verschuiving binnen het rijden op waterstof. Het dure en gecompliceerde brandstofcelsysteem krijgt er een gedegen concurrent bij. Het afgelopen jaar maakten een flink aantal vrachtautofabrikanten bekend dat ze zich niet alleen maar concentreren op een brandstofcel, de waterstofverbrandingsmotor is een goed alternatief, schrijft...

    Lees meer...

  • Nederland: festival en bouwplaats worden emissievrij met stroomaggregaat op waterstof 20 oktober 2023

    In Nederland liggen veel bouwprojecten stil omdat er tijdens de werkzaamheden teveel stikstof wordt uitgestoten. Door een veelvoud aan relatief kleine Natura2000-gebieden en de omliggende milieucirkels lukt het bijna niet meer om nieuwe woningen te bouwen of projecten op het gebied van infrastructuur te starten. De schadelijke uitstoot op de...

    Lees meer...

  • Internationaal: octrooien in de waterstof, ook een werkwijze is te beschermen 16 oktober 2023

    “Bij een octrooi op een uitvinding denken we al snel aan tastbare producten. Innovatieve elektrolyse-systemen of waterstoftanks bijvoorbeeld. En ook al zijn dit soort producten onmisbare oplossingen, ze hebben niet het alleenrecht op bescherming. Ook methodes kunnen beschermd worden met een octrooi en vaak is dat zeer de moeite waard, zeker in de...

    Lees meer...

  • Wereld: intern transport op waterstof wordt steeds vaker de beste oplossing 14 juli 2023

    Vorkheftrucks op fossiele brandstof of vorkheftrucks met een flink batterijpakket. Dat waren jarenlang de keuzemogelijkheden van bedrijven die zich bezighouden met interne logistiek. Voor de fossiele apparaten, voornamelijk op diesel of LPG, worden tegenwoordig in hoog tempo alternatieven gezocht. Batterijen en waterstof strijden om de...

    Lees meer...

  • CEO van Daimler Trucks ontkracht 5 mythes rond waterstof 07 april 2023

    De kritische berichtgeving rond mobiliteit op waterstof stoort Martin Daum, CEO van Daimler Truck. De vrachtautofabrikant komt na meerdere en zeer zorgvuldige studies steeds tot de conclusie dat  waterstof een belangrijke rol gaat vervullen bij vervoer over de weg en zelfs een essentiële voorwaarde is voor schone mobiliteit. Daum treedt nu naar...

    Lees meer...

  • Nederland: Mercedes GenH2Truck maakt testritten in Nederland 21 februari 2023

    De nieuwe Mercedes-Benz GenH2 Truck is vanmorgen bij Babberich de Nederlandse grens over gestoken om te beginnen met een meerdaagse testrit door Nederland. De zware vrachtauto is voor deze veldtest geladen met ballast in de vorm van stenen. De eerste stop op Nederlandse bodem was het grote waterstoftankstation van Kuster in Doetinchem, schrijft...

    Lees meer...

  • Nederland: wereldprimeur met 100% waterstof in woonhuizen in Lochem 02 december 2022

    Een wereldprimeur in Nederland. In de Gelderse plaats Lochem is in december een groep huizen op een waterstofleiding aangesloten. Twaalf bewoonde woningen zijn afgesloten van het aardgas en krijgen de komende jaren via het oude aardgasnetwerk 100% waterstof geleverd . Deze unieke praktijktest gaat minimaal drie jaar duren. De initiatiefnemers...

    Lees meer...

  • Nederland: wereldpers besteedt veel aandacht aan waterstofproef in Lochem 01 december 2022

    In het Gelderse stadje Lochem is een proef begonnen met het verwarmen van twaalf monumentale villa’s met waterstof. De bewoners van de Nieuweweg krijgen drie jaar lang waterstof geleverd via de voormalige aardgasleiding. Installateur Kimenai heeft de oude aardgaspijp zorgvuldig gespoeld met stikstof en plaatst tussen half november en half...

    Lees meer...

  • USA: project met vrachtauto’s op H2 in Los Angeles succesvol afgerond 18 november 2022

    Het gezamenlijke project met tien vrachtauto’s op waterstof in de haven van San Pedro in Californië is succesvol afgerond. Binnen het project Zero and Near Zero Emissions Freight Facility (ZANZEFF) werkte vrachtautofabrikant Kenworth samen met brandstofcelfabrikant Toyota. Beide bedrijven hebben tientallen jaren ervaring met respectievelijk het...

    Lees meer...

  • Europa: hoe gaan we de toekomstige transportketen van waterstof inrichten? 10 oktober 2022

    De energiewereld staat voor grote uitdagingen. Nu de uitstoot van CO2 flink naar beneden moet, komt er een einde aan het tijdperk van olie, aardgas en steenkool. De Europese Commissie kondigde in 2020 de Europese Waterstofstrategie aan en de komende jaren worden begonnen met het inrichten van internationale waterstof-transport systemen. Het...

    Lees meer...

  • Duitsland: vergelijkingstest waterstofauto’s Toyota Mirai en Hyundai Nexo 16 mei 2022

    De belangstelling voor voertuigen op waterstof in Duitsland groeit. Verschillende Duitse autofabrikanten maken bekend aan auto's met brandstofcellen te werken. BMW (foto hieronder) is het verst met de iX5, die afgelopen zomer uitvoerig is getest in de Franse zon en afgelopen winter in de barre kou bij de poolcirkel. Voldoende reden voor de Duitse...

    Lees meer...

  • Nederland: eerste waterstoffabriek in Oosterwolde (exclusieve foto's) 01 april 2022

    Afgelopen vrijdag is het energiepark SinneWetterstof  (in het Nederlands: ZonneWaterstof) in het Friese Oosterwolde officieel geopend. Direct naast kenniscentrum Biosintrum en een enorm zonnepark met 132-duizend panelen, staat een fabriek voor groene waterstof. Op deze lokatie gaan energieontwikkelaar GroenLeven en netbeheerder Alliander aan de...

    Lees meer...

  • Wereld: investeren in blauwe waterstof commercieel gezien oninteressant 12 januari 2022

    Investeren in de productie van blauwe waterstof kan voor bedrijven als snel uitlopen op financiële drama’s. Een kilo blauwe waterstof, geproduceerd uit fossiele brandstoffen waarbij de koolstof wordt afgevangen, is momenteel goedkoper dan een kilo groene waterstof. Maar dat gaat binnen tien jaar veranderen, schrijft hoofdredacteur Paul Bombeld van...

    Lees meer...

  • Verenigd Koninkrijk: snelle innovatie zorgt voor groei bij ITM Power 30 november 2021

    Het gaat goed met ITM Power. De Britse producent van elektrolysers opende in augustus 2021 een nieuwe fabriek in Sheffield voor elektrolysers die werken op basis van gepatenteerde protonenuitwisselingsmembraan (PEM) -technologie. Klanten bevinden zich over de hele wereld en zijn actief binnen het hele industriële spectrum, waaronder olie en gas,...

    Lees meer...

  • Chinese kolenhoofdstad verandert razendsnel in waterstof-hub 28 oktober 2019

    Nu de Chinese overheid volop inzet op de nieuwe waterstof-economie, buitelen de nieuwe waterstofbedrijven over elkaar heen. Deels door hun natuurlijke volgzaamheid, maar ook om te profiteren van de miljarden aan subsidies waarmee wordt gestrooid. En dan is het lastig concurreren tegen die Chinezen. Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof...

    Lees meer...

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

1082 MC  |  Amsterdam  |  The Netherlands