• Home Slider01

Nederland: XINTC presenteert unieke schaalbare electrolyser zonder kostbare metalen

Eerbeek XINTC 1 waterstofIn Kootwijkerbroek, in het Midden van Nederland, werd begin december een wereldwijd unieke elektrolyser gepresenteerd. De ontwikkelaars noemen het geen PEM- of alkaline elektrolyser, voor de stacks zijn geen kostbare metalen nodig en het systeem is in kleine stappen modulair opgebouwd. Stuk voor stuk unieke eigenschappen. Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof Magazine gaat op bezoek bij het H2 Experience Center van XINTC dat is gekoppeld aan een zonnepark met meer dan 40-duizend panelen en wil weten waarom dit waterstofproductiesysteem als ‘wereldwijd uniek’ wordt gepresenteerd. CEO Wilko van Kampen van XINTC geeft antwoord.


We beginnen bij het begin. De stroom voor de electrolysers komt bij deze opstelling uit een zonnepark en dat betekent dat de toevoer van energie sterk kan fluctueren. Wat betekent dat voor dit  systeem?

“Onze elektrolyser is ontworpen voor koppeling met fluctuerende energiebronnen, zoals zon en wind of een combinatie van beiden. De basisgedachte is dat de gasmodules (de stacks) op en af moeten kunnen schakelen, met iedere gewenste frequentie en zo vaak als nodig, om alle energie uit het zonneveld nuttig te kunnen aanwenden voor hetEerbeek XINTC 2 Waterstof elektrolyseproces. Bij andere stacks neemt de prestatie over de tijd af en zijn revisies onontbeerlijk. Zo niet bij XINTC. Onze gasmodules kunnen honderdduizenden keren schakelen zonder noemenswaardige achteruitgang in prestatie. Verder is de koppeling tussen het zonneveld en de elektrolyser direct. Dat wil zeggen dat er geen optimizers, omvormers en batterijen nodig zijn om de stroom te conditioneren. Dus naast het ontbreken van dure vermogenselektronica, levert de XINTC elektrolyser meer waterstof productie per m2 geïnstalleerd zonnepark.

Hoe zuiver moet het aanvoerwater zijn?

“Bij ons systeem is oppervlakte water, bronwater of hemelwater geschikt voor inname. XINTC elektrolysers zijn volledig geïntegreerde systemen. Iedere electrolyser heeft standaard één waterreinigingsunit. Bij sterker verontreinigd water, plaatsen we een tweede unit in serie. Als er onverhoopt te veel verontreiniging van biologische oorsprong in het water zitten, dan plaatsen we een extra filter.”


XINTC bouwt losse modules die geschakeld kunnen worden tot een groot systeem. Waarom is daarvoor gekozen?

“Onze elektrolysers zijn feitelijk multi-core systemen, waarbij vele kleinere gasmodules samenwerking. Iedere gasmodule heeft een individuele taak, maar gezamenlijk leveren Eerbeel XINTC 3 waterstofze de prestatie die de klant wil. Een gasmodule heeft een nominaal vermogen van 5 kW, met een afgeregeld piekvermogen van 6,5 kW. Gekoppeld aan een directe DC-bron is de gasmodule in staat meer vermogen te dissiperen. Bij aansluiting op een AC-bron is de optionele AC/DC omvormer begrensd op het nominaal vermogen van de gasmodule. Onze elektrolysers zijn gecontaineriseerd. 30 gasmodules samen vormen wat wij noemen een systeemsectie. Dit zijn de capaciteits-bouwblokken van een elekytrolysersysteem. Een sectie heeft een vermogen van 150 kW nominaal en 200 kW piek. Een volledig gevulde 40ft container (Gas Production Module) heeft plaats voor maximaal 8 secties, waarmee het vermogen 1,2 MW nominaal en 1,6 MW piek bedraagt. Deze GPMs zijn schaalbaar tot ieder gewenste capaciteit.”

Als we een willekeurige module openen, wat zien we dan?

“Je zult ze dan doormidden moeten zagen omdat de kunststof gasmodules volledig gas en vloeistof dicht zijn. Ze zijn dus niet demontabel. Maar door hun welhaast onbegrensde levensduur is dat ook niet nodig. Intern zie je een landschap van vloeistof en vloeistof/gas kanalen, de elektroden en een diafragma die de zuurstofbelletjes en waterstofbelletjes uit elkaar houdt. Dat samenspel van vloeistof/gas stromen (geometrie), elektroden en diafragma maken de gasmodule uniek. We moeten daarbij wel vermelden dat stuurelektronica op de kop van de gasmodule het elektrochemische proces in de gasmodule heel precies aanstuurt.”

Worden er helemaal geen kostbare metalen in de stacks gebruikt of minder dan in de PEM en alkaline stacks?

“Nee, helemaal geen kritische materialen. Noch het elektrode materiaal, noch de overige materialen en componenten van de gasmodule kunnen bestempeld worden als kostbaar of kritisch, dat wil zeggen: moeilijk verkrijgbaar.”

Wat betekent het voor de kostprijs? Eerbeek xintc 5 waterstof

“XINTC wil elektrolysers bouwen die overal ter wereld waterstof produceren tegen de laagst mogelijke productiekostprijs, ongeacht de energiebron en ongeacht de gewenste zuiverheid van het waterstof. Er wordt veel gesproken over CAPEX en OPEX, maar feitelijk draait het om de TCO of beter gezegd LCOH. De klant wil weten wat zijn waterstof gaat kosten over de totale levensduur van de installatie. CAPEX gaat over de aanschafkosten en installatiekosten van een elektrolyser. De prijzen van edele (zeldzame) metalen, zoals in veel elektrolysers toegepast, stijgen naarmate er meer vraag naar komt en stuwen de CAPEX dus op. Maar ze drukken ook zwaar op de OPEX als gevolg van de kosten van noodzakelijke revisiebeurten en de afnemende prestaties na ingebruikstelling.

Onze berekeningen tonen aan dat een XINTC systeem in alle opzichten groene waterstof goedkoper produceert dan concurrerende technologieën.”

Na electrolyse wordt waterstof opgeslagen in een enorme halve bal. Dit is absoluut een blikvanger, maar waarom kiest u voor opslag onder lage druk en niet zoals de concurrentie voor opslag onder hoge druk?

“Veel toepassingen in het middensegment van de markt, waar XINTC zich op richt, hebben voldoende aan waterstof van maximaal 0,5 bar(g) en 99,5% zuiverheid. Uit de Eerbeek XINTC 4 waterstof kopiewetenschappelijke literatuur is bekend dat elektrolyse onder atmosferische omstandigheden efficiënter verloopt dan onder druk. Daarbij komt dat elektrolyse onder druk veel technische uitdagingen oplevert en alleen met dure procestechnologie beheersbaar en veilig kan plaatsvinden. Dat is de reden dat XINTC kiest voor de productie van atmosferisch waterstof. Daaraan is gekoppeld onze Hydrogen Storage Module, de half sferische kunststof bol, die waterstof tegen betrekkelijk lage kosten, veilig kan opslaan. Voor die klanten die waterstof in een hogere kwaliteit dan 99,5% zuiverheid willen en/of in een hoger uitvoerdruk, levert XINTC een Compression & Purification Module. Deze eveneens standaard plug-and-play module kan de waterstof opwaarderen naar fuel grade kwaliteit (99,999% zuiverheid) en 13 bar(g) druk. Bij elkaar opgeteld, levert deze combinatie niet alleen meer flexibiliteit voor de klant, maar wordt er ook bespaard op energieverbruik, aanschaf- en onderhoudskosten.”


Om een waterstofproductiebedrijf op het gebied van rendement te optimaliseren, zoeken veel initiatiefnemers naar een bestemming voor de restproducten warmte en zuurstof. Hebben jullie daarover nagedacht?

“Ja zeker. Het nuttig gebruik van restwarmte wordt vaak overdreven, maar wel opgevoerd om het rendement op te schroeven. Hoge temperatuur restwarmte ontstaat als gevolg van hoge interne weerstand in de stack die dan overigens met een hoge temperatuur voedingswater enigszins gedempt kan worden. De hoge temperatuur werkt nadelig op de levensduur van toegepaste materialen. Wij doen het anders, het XINTC systeem werkt op Eerbeek XINTC 7 waterstofmaximaal 45 graden Celsius in plaats van 90 – 95 graden bij metalen stacks. Het is een ontwerpkeuze in het licht van Total Cost of Ownership.  XINTC koelt zijn gasmodules niet met water, maar met omgevingslucht. Daarom zie je op het dak van de systeemmodules ook geen koeltorens die zo kenmerkend zijn voor elektrolysers.

Zuurstof is een zeer delicaat en zelfs extreem gevaarlijk gas. Wij kiezen er in eerste instantie voor om de zuurstof gecontroleerd naar de atmosfeer af te blazen. We nemen wel in overweging op een later moment een standaard optie aan te bieden die de zuurstof afvangt.”

Wat zijn de plekken waar we in de toekomst de installaties van XiNTC kunnen verwachten?

“We hopen overal ter wereld, omgeven door zonnevelden of dicht bij clusters van windmolen. Waterstof is goedkoper te transporteren via een ondergrondse pijpleiding dan elektriciteit via een koperen kabel, vandaar dat decentrale opstelling van elektrolysers en die van XINTC in het bijzonder dicht bij de energiebronnen zouden moeten staan. Momenteel ontvangen we veel belangstelling vanuit alle uithoeken. Ze hebben we allemaal één ding gemeen: projecten beginnen relatief klein om daarna op te schalen. Daarvoor biedt XINTC de juiste bouwstenen.”

Zelf een kijkje nemen bij het XINTC H2 Experience Center doet u via deze link

Lees ook: nederland-wereldrecord-bouw-van-nieuw-werkschip-op-waterstof-duurt-slechts-een-half-jaar


Meer achtergrondverhalen

  • Nederland: pionieren in Wolfheze met een slim energie-systeem en waterstof 31 juli 2025

    Op de redactie van Waterstof Magazine worden we vaak gebeld. “Kunnen we van overtollige zonne-energie geen waterstof maken en later weer gebruiken?” Technisch gezien kan het wel, maar het is gecompliceerd. Dat weten ze inmiddels ook in Wolfheze bij Arnhem. Daar draait al ruim een jaar een proef. Zoals Waterstof Magazine eerder schreef zijn in de...

    Lees meer...

  • Van aardgasnet naar waterstofnet, niet ingewikkeld, wel uitdagend 26 mei 2025

    De Nederlandse Gasunie is volop bezig met de voorbereidingen om een landelijke ringleiding voor aardgas geschikt te maken voor het toekomstige transport van waterstof. Daarbij wordt gekeken naar de kwaliteit van de buizen, de afsluiters en aftakkingen, maar ook of het voldoende klimaatwinst oplevert en bovenal of het veilig is. De technisch...

    Lees meer...

  • Witte waterstof: een revolutie in hernieuwbare energie 25 april 2025

    In een tijd waarin de wereld worstelt met de uitdagingen van klimaatverandering en de noodzaak van duurzame energiebronnen, komt witte waterstof naar voren als een veelbelovende oplossing. Witte waterstof, ook wel bekend als 'natuurlijke waterstof', is waterstof in gasvorm die op natuurlijke wijze wordt geproduceerd en in de aardkorst kan worden...

    Lees meer...

  • Nederland: XINTC presenteert unieke schaalbare electrolyser zonder kostbare metalen 19 december 2024

    In Kootwijkerbroek, in het Midden van Nederland, werd begin december een wereldwijd unieke elektrolyser gepresenteerd. De ontwikkelaars noemen het geen PEM- of alkaline elektrolyser, voor de stacks zijn geen kostbare metalen nodig en het systeem is in kleine stappen modulair opgebouwd. Stuk voor stuk unieke eigenschappen. Hoofdredacteur Paul...

    Lees meer...

  • Nederland: wereldrecord, bouw van nieuw werkschip op waterstof duurt slechts een half jaar 12 september 2024

    Een nieuw werkschip van de Nederlandse provincie Overijssel vaart sinds september 2024 op waterstof. Het batterij-elektrische schip wordt gebruikt bij het onderhoud van de vaarwegen in de Kop van Overijssel in verschillende Natura 2000 gebieden. Een range-extender aan boord zorgt ervoor dat de batterij niet na een werkdag al leeg is, maar dat tot...

    Lees meer...

  • USA: Busbedrijf Foothill heeft al jarenlange ervaring met waterstof en batterijen 25 maart 2024

    Overal in Europa wordt getwijfeld tussen bussen op waterstof of batterij-elektrisch. Voertuigen op batterijen verbruiken de minste energie, maar busbedrijven hebben er wel meerdere van nodig binnen de dagelijkse operatie. Want ook tijdens winterdagen moet het voertuig niet halverwege de route met een lege accu stil komen te staan. Waterstof geeft een...

    Lees meer...

  • Nederland: primeur, bouwplaats in Bergen op Zoom draait op 100% groene waterstof 11 maart 2024

    Een duurzame grondboring onder een spoorlijn over een afstand van meer dan 700 meter. Begin januari was dit de realiteit op een bouwplaats van TenneT in Bergen op Zoom. De netbeheerder vroeg aannemer A.Hak deze klus emissievrij uit te voeren. De aanloop ging met horten en stoten, maar uiteindelijk was het een groot succes. “Dit is absoluut...

    Lees meer...

  • Wereld: Wat is beter? Vloeibare of gecomprimeerde waterstof? 14 februari 2024

    Vloeibare waterstof verlegt de grenzen. Doordat waterstof in vloeibare vorm aanzienlijk meer energie kan opslaan in de zelfde ruimte dan waterstof in gasvorm, zijn hogere prestaties mogelijk. Projecten met waterstof zijn volop in ontwikkeling. In de zomer van 2023 presenteerde Benz een zware vrachtauto op vloeibare waterstof met een actieradius van meer...

    Lees meer...

  • Frankrijk: Bourgogne-Franche-Comté, de meest innovatieve waterstofregio 10 januari 2024

    In Frankrijk loopt de regio Bourgogne-Franche-Comté ver voorop met innovatieve ontwikkelingen rond waterstof. In de regio met plaatsen als Belfort in het oosten, Dijon in het midden en Auxerre in het westen, barst het van de waterstofinitiatieven. Ongeveer 100 bedrijven en instellingen werken er inmiddels aan waterstofontwikkelingen,...

    Lees meer...

  • Europa: rijden op waterstof verschuift van brandstofcel naar H2-verbrandingsmotor 02 januari 2024

    Een opmerkelijke verschuiving binnen het rijden op waterstof. Het dure en gecompliceerde brandstofcelsysteem krijgt er een gedegen concurrent bij. Het afgelopen jaar maakten een flink aantal vrachtautofabrikanten bekend dat ze zich niet alleen maar concentreren op een brandstofcel, de waterstofverbrandingsmotor is een goed alternatief, schrijft...

    Lees meer...

  • Nederland: festival en bouwplaats worden emissievrij met stroomaggregaat op waterstof 20 oktober 2023

    In Nederland liggen veel bouwprojecten stil omdat er tijdens de werkzaamheden teveel stikstof wordt uitgestoten. Door een veelvoud aan relatief kleine Natura2000-gebieden en de omliggende milieucirkels lukt het bijna niet meer om nieuwe woningen te bouwen of projecten op het gebied van infrastructuur te starten. De schadelijke uitstoot op de...

    Lees meer...

  • Internationaal: octrooien in de waterstof, ook een werkwijze is te beschermen 16 oktober 2023

    “Bij een octrooi op een uitvinding denken we al snel aan tastbare producten. Innovatieve elektrolyse-systemen of waterstoftanks bijvoorbeeld. En ook al zijn dit soort producten onmisbare oplossingen, ze hebben niet het alleenrecht op bescherming. Ook methodes kunnen beschermd worden met een octrooi en vaak is dat zeer de moeite waard, zeker in de...

    Lees meer...

  • Wereld: intern transport op waterstof wordt steeds vaker de beste oplossing 14 juli 2023

    Vorkheftrucks op fossiele brandstof of vorkheftrucks met een flink batterijpakket. Dat waren jarenlang de keuzemogelijkheden van bedrijven die zich bezighouden met interne logistiek. Voor de fossiele apparaten, voornamelijk op diesel of LPG, worden tegenwoordig in hoog tempo alternatieven gezocht. Batterijen en waterstof strijden om de...

    Lees meer...

  • CEO van Daimler Trucks ontkracht 5 mythes rond waterstof 07 april 2023

    De kritische berichtgeving rond mobiliteit op waterstof stoort Martin Daum, CEO van Daimler Truck. De vrachtautofabrikant komt na meerdere en zeer zorgvuldige studies steeds tot de conclusie dat  waterstof een belangrijke rol gaat vervullen bij vervoer over de weg en zelfs een essentiële voorwaarde is voor schone mobiliteit. Daum treedt nu naar...

    Lees meer...

  • Nederland: Mercedes GenH2Truck maakt testritten in Nederland 21 februari 2023

    De nieuwe Mercedes-Benz GenH2 Truck is vanmorgen bij Babberich de Nederlandse grens over gestoken om te beginnen met een meerdaagse testrit door Nederland. De zware vrachtauto is voor deze veldtest geladen met ballast in de vorm van stenen. De eerste stop op Nederlandse bodem was het grote waterstoftankstation van Kuster in Doetinchem, schrijft...

    Lees meer...

  • Nederland: wereldprimeur met 100% waterstof in woonhuizen in Lochem 02 december 2022

    Een wereldprimeur in Nederland. In de Gelderse plaats Lochem is in december een groep huizen op een waterstofleiding aangesloten. Twaalf bewoonde woningen zijn afgesloten van het aardgas en krijgen de komende jaren via het oude aardgasnetwerk 100% waterstof geleverd . Deze unieke praktijktest gaat minimaal drie jaar duren. De initiatiefnemers...

    Lees meer...

  • Nederland: wereldpers besteedt veel aandacht aan waterstofproef in Lochem 01 december 2022

    In het Gelderse stadje Lochem is een proef begonnen met het verwarmen van twaalf monumentale villa’s met waterstof. De bewoners van de Nieuweweg krijgen drie jaar lang waterstof geleverd via de voormalige aardgasleiding. Installateur Kimenai heeft de oude aardgaspijp zorgvuldig gespoeld met stikstof en plaatst tussen half november en half...

    Lees meer...

  • USA: project met vrachtauto’s op H2 in Los Angeles succesvol afgerond 18 november 2022

    Het gezamenlijke project met tien vrachtauto’s op waterstof in de haven van San Pedro in Californië is succesvol afgerond. Binnen het project Zero and Near Zero Emissions Freight Facility (ZANZEFF) werkte vrachtautofabrikant Kenworth samen met brandstofcelfabrikant Toyota. Beide bedrijven hebben tientallen jaren ervaring met respectievelijk het...

    Lees meer...

  • Europa: hoe gaan we de toekomstige transportketen van waterstof inrichten? 10 oktober 2022

    De energiewereld staat voor grote uitdagingen. Nu de uitstoot van CO2 flink naar beneden moet, komt er een einde aan het tijdperk van olie, aardgas en steenkool. De Europese Commissie kondigde in 2020 de Europese Waterstofstrategie aan en de komende jaren worden begonnen met het inrichten van internationale waterstof-transport systemen. Het...

    Lees meer...

  • Duitsland: vergelijkingstest waterstofauto’s Toyota Mirai en Hyundai Nexo 16 mei 2022

    De belangstelling voor voertuigen op waterstof in Duitsland groeit. Verschillende Duitse autofabrikanten maken bekend aan auto's met brandstofcellen te werken. BMW (foto hieronder) is het verst met de iX5, die afgelopen zomer uitvoerig is getest in de Franse zon en afgelopen winter in de barre kou bij de poolcirkel. Voldoende reden voor de Duitse...

    Lees meer...

  • Nederland: eerste waterstoffabriek in Oosterwolde (exclusieve foto's) 01 april 2022

    Afgelopen vrijdag is het energiepark SinneWetterstof  (in het Nederlands: ZonneWaterstof) in het Friese Oosterwolde officieel geopend. Direct naast kenniscentrum Biosintrum en een enorm zonnepark met 132-duizend panelen, staat een fabriek voor groene waterstof. Op deze lokatie gaan energieontwikkelaar GroenLeven en netbeheerder Alliander aan de...

    Lees meer...

  • Wereld: investeren in blauwe waterstof commercieel gezien oninteressant 12 januari 2022

    Investeren in de productie van blauwe waterstof kan voor bedrijven als snel uitlopen op financiële drama’s. Een kilo blauwe waterstof, geproduceerd uit fossiele brandstoffen waarbij de koolstof wordt afgevangen, is momenteel goedkoper dan een kilo groene waterstof. Maar dat gaat binnen tien jaar veranderen, schrijft hoofdredacteur Paul Bombeld van...

    Lees meer...

  • Verenigd Koninkrijk: snelle innovatie zorgt voor groei bij ITM Power 30 november 2021

    Het gaat goed met ITM Power. De Britse producent van elektrolysers opende in augustus 2021 een nieuwe fabriek in Sheffield voor elektrolysers die werken op basis van gepatenteerde protonenuitwisselingsmembraan (PEM) -technologie. Klanten bevinden zich over de hele wereld en zijn actief binnen het hele industriële spectrum, waaronder olie en gas,...

    Lees meer...

  • Chinese kolenhoofdstad verandert razendsnel in waterstof-hub 28 oktober 2019

    Nu de Chinese overheid volop inzet op de nieuwe waterstof-economie, buitelen de nieuwe waterstofbedrijven over elkaar heen. Deels door hun natuurlijke volgzaamheid, maar ook om te profiteren van de miljarden aan subsidies waarmee wordt gestrooid. En dan is het lastig concurreren tegen die Chinezen. Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof...

    Lees meer...

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

1082 MC  |  Amsterdam  |  The Netherlands