• Home Slider01

Nederland: primeur, bouwplaats in Bergen op Zoom draait op 100% groene waterstof

BOZ voorpagina waterstof Een duurzame grondboring onder een spoorlijn over een afstand van meer dan 700 meter. Begin januari was dit de realiteit op een bouwplaats van TenneT in Bergen op Zoom. De netbeheerder vroeg aannemer A.Hak deze klus emissievrij uit te voeren. De aanloop ging met horten en stoten, maar uiteindelijk was het een groot succes. “Dit is absoluut pionieren.”

Het is stil op de bouwplaats als Waterstof Magazine een kijkje komt nemen. Er is geen gedender te horen van dieselmotoren achter het elektriciteitsstation van Tennet aan de zuidkant van Bergen op Zoom. Hier wordt belangrijke infrastructuur aangelegd in de onmiddellijke nabijheid van verschillende Natura2000-gebieden. Maar hier gelden ook zeer strenge stikstofregels. Aannemer A.Hak lost dat creatief op.

De blikvanger van deze emissievrije bouwplaats is de splinternieuwe 80 ton zware elektrische grondboormachine van Hak (foto). Het apparaat werkt zeer stil op een accu die ruim honderd meter verderop in het maisland staat. De accu wordt permanent gevoed door drie waterstofaggregaten die op hun beurt weer gevoed wordenBergenOZ met groene waterstof. Naast de aggregaten staan drie waterstofcontainers van Kuster H2 Energy. Hier worden emissievrije grenzen verlegd, niet eerder is waterstof op zo’n grote schaal ingezet om de bouwplaats van emissievrije stroom te voorzien.

“Aggregaten op waterstof zijn geen onbekende techniek”, zegt projectleider Ruud Meuwissen van TenneT. “De boorinstallatie plus alle randapparatuur op deze specifieke locatie vereisen echter enorm veel vermogen, en we moeten schommelingen kunnen opvangen. Daarom staan hier drie waterstofaggregaten naast elkaar. Die voeden een accu die de gevraagde energie kan leveren, inclusief de pieken. Voor netbeheerder TenneT is deze bouwplaats een belangrijke leerplek.”

In twee weken tijd wordt ruim 600 kilo groene waterstof verbruikt. En groene waterstof is voorlopig schaars. “Schoon en emissieloos bouwen is geen nobel streven meer, maar bittere noodzaak. Zonder innovaties als deze had die 150 kV-verbinding niet voltooid kunnen worden”, zegt Guus Scheeren, bedrijfsleider boringen bij A.Hak. “We zaten in een impasse. Deze oplossing is zeker duurder dan een traditionele uitvoering, maar daar zijn met TenneT als opdrachtgever goede afspraken over gemaakt. Nu kunnen we de klus emissievrij afmaken. Voor Bergen op Zoom 1het uitstoten van emissies kregen we absoluut geen vergunning. De hoeveelheid energie die A.Hak nodig heeft om dit project succesvol af te ronden is niet aan te voeren met batterij-containers. En dat zou ook nog eens heel veel extra vrachtbewegingen betekenen.”

Aggregatenleverancier Genpower heeft de waterstofaggregaten geleverd en een stroomplan gemaakt. “Wij zien de belangstelling voor emissievrij snel groeien”, zegt Marcel Kwakkel van Genpower. “Iedereen worstelt met de vraag wat de technologie van de toekomst wordt. Er is veel animo voor aggregaten op waterstof, vooral omdat ze geen emissies uitstoten. Je hebt geen CO2, geen stikstof en geen fijnstof.” Ook de vermogens van de aggregaten worden de komende jaren nog flink opgeschaald. Kwakkel: “Dieselaggregaten kun je in alle soorten en maten krijgen, tot vermogens van 1 megawatt en zelfs meer. Dat komt er voor waterstofaggregaten ook aan. Vermogens van 100 tot 200 kilowatt zijn nu verkrijgbaar. Wij hebben er inmiddels meerdere van op voorraad. EODev, de fabrikant waar wij bij Genpower distributeur in Nederland van zijn, komt binnenkort met een waterstof aggregaat van 1,3 megawatt. Dan heb je een groot vermogen te pakken.”

Kuster H2 Energy uit het Gelderse Babberich heeft vroegtijdig geïnvesteerd in waterstofcontainers om bouwplaatsen en festivals van emissievrije energie te voorzien. “Twee jaar geleden zagen we een BoZ20240124 100942ontwikkeling op ons afkomen die we niet konden negeren”, zegt Jan Pieter de Wilde, commercieel directeur bij Kuster. “Wij leveren al decennia vloeibare energie in de vorm van diesel op bouwlocaties en festivals. De distributie doen we met eigen tankauto’s. Met onze nieuwe eigen waterstofcontainers kunnen we nu ook grote hoeveelheden waterstof in één vrachtbeweging leveren. Dit scheelt enorm in de transportkosten en veroorzaakt minder uitstoot.”

Kuster H2 Energy ziet dat bij de bouwbedrijven inmiddels de eerste zware bouwmachines worden voorzien van batterijen. Deze kunnen gewoon worden opgeladen aan een stroomaggregaat op waterstof. Dan wordt het een stuk stiller en rustiger op de bouwplaats. Een enorme hoeveelheid vrachtbewegingen met batterijcontainers behoort dan tot het verleden.

“Onze aggregaten op waterstof worden inmiddels seriematig geproduceerd en zorgen voor een solide en betrouwbare stroomvoorziening”, zegt Marcel Kwakkel. “In Nederland hebben we inmiddels meerdere 100kVA grote aggregaten op voorraad staan die direct kunnen worden ingezet. Desgewenst kunnen we ze net als in Bergen op Zoom schakelen, als er behoefte is aan grote vermogens.”

Waterstofleverancier Kuster heeft inmiddels overeenkomsten getekend met verschillende productielocaties van groene waterstof in Nederland. De containers met waterstof zijn per direct beschikbaar. “Daarbij hanteren we scherpe prijzen”, zegt De Wilde.  “Wij willen dat de waterstofmarkt zich snel ontwikkeld en realiseren ons tegelijkertijd dat het zeker niet zo goedkoop gaat worden dan met BoZfossiele brandstoffen. Door de waterstofketen zo efficiënt mogelijk in te richten kunnen de prijzen omlaag en gaat de waterstofmarkt zich sneller ontwikkelen.”

Waterstof is niet nieuw voor het energiebedrijf uit de Achterhoek. Kuster heeft inmiddels ruime ervaring opgedaan met het grote waterstoftankstation in Doetinchem, dat in de toekomst met de eigen waterstofcontainers wordt bevoorraad. De 20-voets waterstofcontainers van Kuster kunnen gevuld worden tot 381 bar en hebben dan een inhoud van bijna 500 kilo H2. 
Er zijn inmiddels vier containers beschikbaar die met groene waterstof van brandstofcel-kwaliteit gevuld kunnen worden. 

Lees ook: wat-is-beter-vloeibare-waterstof-of-gecomprimeerde-waterstof


Meer achtergrondverhalen

  • Nederland: pionieren in Wolfheze met een slim energie-systeem en waterstof 31 juli 2025

    Op de redactie van Waterstof Magazine worden we vaak gebeld. “Kunnen we van overtollige zonne-energie geen waterstof maken en later weer gebruiken?” Technisch gezien kan het wel, maar het is gecompliceerd. Dat weten ze inmiddels ook in Wolfheze bij Arnhem. Daar draait al ruim een jaar een proef. Zoals Waterstof Magazine eerder schreef zijn in de...

    Lees meer...

  • Van aardgasnet naar waterstofnet, niet ingewikkeld, wel uitdagend 26 mei 2025

    De Nederlandse Gasunie is volop bezig met de voorbereidingen om een landelijke ringleiding voor aardgas geschikt te maken voor het toekomstige transport van waterstof. Daarbij wordt gekeken naar de kwaliteit van de buizen, de afsluiters en aftakkingen, maar ook of het voldoende klimaatwinst oplevert en bovenal of het veilig is. De technisch...

    Lees meer...

  • Witte waterstof: een revolutie in hernieuwbare energie 25 april 2025

    In een tijd waarin de wereld worstelt met de uitdagingen van klimaatverandering en de noodzaak van duurzame energiebronnen, komt witte waterstof naar voren als een veelbelovende oplossing. Witte waterstof, ook wel bekend als 'natuurlijke waterstof', is waterstof in gasvorm die op natuurlijke wijze wordt geproduceerd en in de aardkorst kan worden...

    Lees meer...

  • Nederland: XINTC presenteert unieke schaalbare electrolyser zonder kostbare metalen 19 december 2024

    In Kootwijkerbroek, in het Midden van Nederland, werd begin december een wereldwijd unieke elektrolyser gepresenteerd. De ontwikkelaars noemen het geen PEM- of alkaline elektrolyser, voor de stacks zijn geen kostbare metalen nodig en het systeem is in kleine stappen modulair opgebouwd. Stuk voor stuk unieke eigenschappen. Hoofdredacteur Paul...

    Lees meer...

  • Nederland: wereldrecord, bouw van nieuw werkschip op waterstof duurt slechts een half jaar 12 september 2024

    Een nieuw werkschip van de Nederlandse provincie Overijssel vaart sinds september 2024 op waterstof. Het batterij-elektrische schip wordt gebruikt bij het onderhoud van de vaarwegen in de Kop van Overijssel in verschillende Natura 2000 gebieden. Een range-extender aan boord zorgt ervoor dat de batterij niet na een werkdag al leeg is, maar dat tot...

    Lees meer...

  • USA: Busbedrijf Foothill heeft al jarenlange ervaring met waterstof en batterijen 25 maart 2024

    Overal in Europa wordt getwijfeld tussen bussen op waterstof of batterij-elektrisch. Voertuigen op batterijen verbruiken de minste energie, maar busbedrijven hebben er wel meerdere van nodig binnen de dagelijkse operatie. Want ook tijdens winterdagen moet het voertuig niet halverwege de route met een lege accu stil komen te staan. Waterstof geeft een...

    Lees meer...

  • Nederland: primeur, bouwplaats in Bergen op Zoom draait op 100% groene waterstof 11 maart 2024

    Een duurzame grondboring onder een spoorlijn over een afstand van meer dan 700 meter. Begin januari was dit de realiteit op een bouwplaats van TenneT in Bergen op Zoom. De netbeheerder vroeg aannemer A.Hak deze klus emissievrij uit te voeren. De aanloop ging met horten en stoten, maar uiteindelijk was het een groot succes. “Dit is absoluut...

    Lees meer...

  • Wereld: Wat is beter? Vloeibare of gecomprimeerde waterstof? 14 februari 2024

    Vloeibare waterstof verlegt de grenzen. Doordat waterstof in vloeibare vorm aanzienlijk meer energie kan opslaan in de zelfde ruimte dan waterstof in gasvorm, zijn hogere prestaties mogelijk. Projecten met waterstof zijn volop in ontwikkeling. In de zomer van 2023 presenteerde Benz een zware vrachtauto op vloeibare waterstof met een actieradius van meer...

    Lees meer...

  • Frankrijk: Bourgogne-Franche-Comté, de meest innovatieve waterstofregio 10 januari 2024

    In Frankrijk loopt de regio Bourgogne-Franche-Comté ver voorop met innovatieve ontwikkelingen rond waterstof. In de regio met plaatsen als Belfort in het oosten, Dijon in het midden en Auxerre in het westen, barst het van de waterstofinitiatieven. Ongeveer 100 bedrijven en instellingen werken er inmiddels aan waterstofontwikkelingen,...

    Lees meer...

  • Europa: rijden op waterstof verschuift van brandstofcel naar H2-verbrandingsmotor 02 januari 2024

    Een opmerkelijke verschuiving binnen het rijden op waterstof. Het dure en gecompliceerde brandstofcelsysteem krijgt er een gedegen concurrent bij. Het afgelopen jaar maakten een flink aantal vrachtautofabrikanten bekend dat ze zich niet alleen maar concentreren op een brandstofcel, de waterstofverbrandingsmotor is een goed alternatief, schrijft...

    Lees meer...

  • Nederland: festival en bouwplaats worden emissievrij met stroomaggregaat op waterstof 20 oktober 2023

    In Nederland liggen veel bouwprojecten stil omdat er tijdens de werkzaamheden teveel stikstof wordt uitgestoten. Door een veelvoud aan relatief kleine Natura2000-gebieden en de omliggende milieucirkels lukt het bijna niet meer om nieuwe woningen te bouwen of projecten op het gebied van infrastructuur te starten. De schadelijke uitstoot op de...

    Lees meer...

  • Internationaal: octrooien in de waterstof, ook een werkwijze is te beschermen 16 oktober 2023

    “Bij een octrooi op een uitvinding denken we al snel aan tastbare producten. Innovatieve elektrolyse-systemen of waterstoftanks bijvoorbeeld. En ook al zijn dit soort producten onmisbare oplossingen, ze hebben niet het alleenrecht op bescherming. Ook methodes kunnen beschermd worden met een octrooi en vaak is dat zeer de moeite waard, zeker in de...

    Lees meer...

  • Wereld: intern transport op waterstof wordt steeds vaker de beste oplossing 14 juli 2023

    Vorkheftrucks op fossiele brandstof of vorkheftrucks met een flink batterijpakket. Dat waren jarenlang de keuzemogelijkheden van bedrijven die zich bezighouden met interne logistiek. Voor de fossiele apparaten, voornamelijk op diesel of LPG, worden tegenwoordig in hoog tempo alternatieven gezocht. Batterijen en waterstof strijden om de...

    Lees meer...

  • CEO van Daimler Trucks ontkracht 5 mythes rond waterstof 07 april 2023

    De kritische berichtgeving rond mobiliteit op waterstof stoort Martin Daum, CEO van Daimler Truck. De vrachtautofabrikant komt na meerdere en zeer zorgvuldige studies steeds tot de conclusie dat  waterstof een belangrijke rol gaat vervullen bij vervoer over de weg en zelfs een essentiële voorwaarde is voor schone mobiliteit. Daum treedt nu naar...

    Lees meer...

  • Nederland: Mercedes GenH2Truck maakt testritten in Nederland 21 februari 2023

    De nieuwe Mercedes-Benz GenH2 Truck is vanmorgen bij Babberich de Nederlandse grens over gestoken om te beginnen met een meerdaagse testrit door Nederland. De zware vrachtauto is voor deze veldtest geladen met ballast in de vorm van stenen. De eerste stop op Nederlandse bodem was het grote waterstoftankstation van Kuster in Doetinchem, schrijft...

    Lees meer...

  • Nederland: wereldprimeur met 100% waterstof in woonhuizen in Lochem 02 december 2022

    Een wereldprimeur in Nederland. In de Gelderse plaats Lochem is in december een groep huizen op een waterstofleiding aangesloten. Twaalf bewoonde woningen zijn afgesloten van het aardgas en krijgen de komende jaren via het oude aardgasnetwerk 100% waterstof geleverd . Deze unieke praktijktest gaat minimaal drie jaar duren. De initiatiefnemers...

    Lees meer...

  • Nederland: wereldpers besteedt veel aandacht aan waterstofproef in Lochem 01 december 2022

    In het Gelderse stadje Lochem is een proef begonnen met het verwarmen van twaalf monumentale villa’s met waterstof. De bewoners van de Nieuweweg krijgen drie jaar lang waterstof geleverd via de voormalige aardgasleiding. Installateur Kimenai heeft de oude aardgaspijp zorgvuldig gespoeld met stikstof en plaatst tussen half november en half...

    Lees meer...

  • USA: project met vrachtauto’s op H2 in Los Angeles succesvol afgerond 18 november 2022

    Het gezamenlijke project met tien vrachtauto’s op waterstof in de haven van San Pedro in Californië is succesvol afgerond. Binnen het project Zero and Near Zero Emissions Freight Facility (ZANZEFF) werkte vrachtautofabrikant Kenworth samen met brandstofcelfabrikant Toyota. Beide bedrijven hebben tientallen jaren ervaring met respectievelijk het...

    Lees meer...

  • Europa: hoe gaan we de toekomstige transportketen van waterstof inrichten? 10 oktober 2022

    De energiewereld staat voor grote uitdagingen. Nu de uitstoot van CO2 flink naar beneden moet, komt er een einde aan het tijdperk van olie, aardgas en steenkool. De Europese Commissie kondigde in 2020 de Europese Waterstofstrategie aan en de komende jaren worden begonnen met het inrichten van internationale waterstof-transport systemen. Het...

    Lees meer...

  • Duitsland: vergelijkingstest waterstofauto’s Toyota Mirai en Hyundai Nexo 16 mei 2022

    De belangstelling voor voertuigen op waterstof in Duitsland groeit. Verschillende Duitse autofabrikanten maken bekend aan auto's met brandstofcellen te werken. BMW (foto hieronder) is het verst met de iX5, die afgelopen zomer uitvoerig is getest in de Franse zon en afgelopen winter in de barre kou bij de poolcirkel. Voldoende reden voor de Duitse...

    Lees meer...

  • Nederland: eerste waterstoffabriek in Oosterwolde (exclusieve foto's) 01 april 2022

    Afgelopen vrijdag is het energiepark SinneWetterstof  (in het Nederlands: ZonneWaterstof) in het Friese Oosterwolde officieel geopend. Direct naast kenniscentrum Biosintrum en een enorm zonnepark met 132-duizend panelen, staat een fabriek voor groene waterstof. Op deze lokatie gaan energieontwikkelaar GroenLeven en netbeheerder Alliander aan de...

    Lees meer...

  • Wereld: investeren in blauwe waterstof commercieel gezien oninteressant 12 januari 2022

    Investeren in de productie van blauwe waterstof kan voor bedrijven als snel uitlopen op financiële drama’s. Een kilo blauwe waterstof, geproduceerd uit fossiele brandstoffen waarbij de koolstof wordt afgevangen, is momenteel goedkoper dan een kilo groene waterstof. Maar dat gaat binnen tien jaar veranderen, schrijft hoofdredacteur Paul Bombeld van...

    Lees meer...

  • Verenigd Koninkrijk: snelle innovatie zorgt voor groei bij ITM Power 30 november 2021

    Het gaat goed met ITM Power. De Britse producent van elektrolysers opende in augustus 2021 een nieuwe fabriek in Sheffield voor elektrolysers die werken op basis van gepatenteerde protonenuitwisselingsmembraan (PEM) -technologie. Klanten bevinden zich over de hele wereld en zijn actief binnen het hele industriële spectrum, waaronder olie en gas,...

    Lees meer...

  • Chinese kolenhoofdstad verandert razendsnel in waterstof-hub 28 oktober 2019

    Nu de Chinese overheid volop inzet op de nieuwe waterstof-economie, buitelen de nieuwe waterstofbedrijven over elkaar heen. Deels door hun natuurlijke volgzaamheid, maar ook om te profiteren van de miljarden aan subsidies waarmee wordt gestrooid. En dan is het lastig concurreren tegen die Chinezen. Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof...

    Lees meer...

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

1082 MC  |  Amsterdam  |  The Netherlands