• Home Slider01

Wereld: Wat is beter? Vloeibare of gecomprimeerde waterstof?

Vloeibare waterstof plugVloeibare waterstof verlegt de grenzen. Doordat waterstof in vloeibare vorm aanzienlijk meer energie kan opslaan in de zelfde ruimte dan waterstof in gasvorm, zijn hogere prestaties mogelijk. Projecten met waterstof zijn volop in ontwikkeling. In de zomer van 2023 presenteerde Benz een zware vrachtauto op vloeibare waterstof met een actieradius van meer dan 1000 kilometer. In januari 2024 heeft het bedrijf Plug in de Amerikaanse staat Georgia de grootste fabriek voor vloeibare waterstof ter wereld in gebruik genomen (foto) en twee weken later maakte gasleverancier Air Liquide bekend op haar fabrieksterrein in Bergen, België een pilot te gaan draaien om op grote schaal waterstof van gasvorm om te zetten in vloeibaar.  En de afgelopen week presenteerden Benz en Linde een eerste waterstoftankstation voor LH2. Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof Magazine duikt in de wereld van liquid H2.

We beginnen met de kille feiten. Waterstofgas weegt bijna niets, maar heeft een extreem hoge gravimetrische energiedichtheid (MJ/kg). Eén kilogram waterstof bevat een enorme hoeveelheid energie, waardoor het een efficiënte en lichte energiedrager is. Waterstofrijders zien dat terug bij de brandstofpomp. Personenauto’s kunnen slechts 6 kilo waterstof tanken, maar daar wel meer dan 600 km mee rijden. Vergelijk dat eens met traditionele fossiele brandstoffen waarvan aanzienlijk meer kilo’s in de tank worden gepompt. Een vergelijk is moeilijk omdat de hoeveelheid vloeibare brandstof Vloeibare waterstofLH2 ship wordt uitgedrukt in liters, maar we kunnen stellen dat een volle tank al snel meer dan 50 kilo aan vloeibare brandstof bevat.

Een flink nadeel van waterstof is dat de volumetrische energiedichtheid (MJ/m³) bijzonder laag is. Er is bijzonder veel ruimte nodig om een kilo waterstof bij normale atmosferische druk op te slaan. Per volume is de energie-inhoud van waterstof zelfs een stuk lager dan die van de meeste andere brandstoffen en energiedragers.

De meest eenvoudige oplossing om de energiedichtheid te vergroten is om de gasvormige waterstof flink te comprimeren. Er kan dan meer energie in dezelfde ruimte worden meegenomen. Vooral bij voertuigen speelt dit een rol. De mate van compressie hangt in belangrijke mate af van de hoeveelheid ruimte die in het voertuig beschikbaar is voor de tank. Bij vrachtauto’s op waterstof zien we regelmatig dat er maar liefst 10 tot 20 hogedruktanks tussen de cabine en de laadbak, in een stalen frame liggen. Bussen hebben regelmatig het hele dak vol liggen met hogedruktanks. Ruimte voor waterstof is in deze voertuigen iets makkelijker te vinden dan in personenauto’s. Daarom tanken vrachtauto’s en bussen vaak waterstof onder 350 bar. Personenauto’s, die minder ruimte beschikbaar hebben, vullen de tanks met maar liefst 700 bar. Zo kan op een beperkte ruimte veel energie worden meegenomen. Maar de waterstof blijft te allen tijde gasvormig.

Waterstof wordt vloeibaar als het wordt afgekoeld tot 253 graden Celcius onder nul. Een zeer prettige eigenschap is dat dan de energiedichtheid enorm toeneemt. Maar hoe liggen die verhoudingen met gecomprimeerde waterstof? We zetten het op een rijtje:

  • De volumetrische massadichtheid van gasvormig waterstof bij atmosferische druk en 20°C is 0,083 kg/m³. Onder normale omstandigheden is dan ook veel ruimte nodig om gasvormige waterstof op te slaan. Daarom wordt waterstof vrijwel niet opgeslagen of vervoerd in gasvormige vorm bij atmosferische druk, omdat het eenvoudigweg niet efficiënt is. Er zit nagenoeg geen energie in een enorme tank.
  • Bij een druk van 350 barg en 20°C is de volumetrische massadichtheid van gasvormig waterstof 23,715 kg/m³. Deze verhoogde druk maakt het mogelijk aanzienlijk meer gasvormige waterstof op te slaan in dezelfde ruimte. Een geladen vrachtwagen van 55 ton heeft ongeveer 50-70 kg waterstof nodig om 500 tot 600 km af te leggen.
  • Bij een druk van 700 barg en 20°C is de volumetrische massadichtheid van gasvormig waterstof 39,75 kg/m³. Deze relatief hoge druk wordt onder andere gebruikt voor gasvormige personenauto’s op waterstof. Met een tank van 125 liter met 5 kg waterstof kan een auto ongeveer bijna 600 km rijden.
  • In vloeibare vorm en bij een temperatuur van -252,9 °C heeft waterstof een volumetrische massadichtheid van 70,9 kg/m³. 

Bij de aankondiging van de pilotfabriek voor vloeibare waterstof meldde Air Liquide dat vloeibare waterstof een dichtheid heeft die Vloeibare waterstof Mercedes Gen H21,5 tot 3 keer hoger is dan zijn gasvormige equivalent. Dit maakt de boodschap niet duidelijker. We moeten weten met welke druk  het gasbedrijf de vloeibare waterstof vergelijkt. Als dat normale atmosferische druk is, is de energiedichtheid van vloeibare waterstof ruim 850 keer groter, bij 350 bar is het 3 keer groter en bij 700 bar is het 1,8 keer groter. Vergeleken met 700 bar kan een voertuig met vloeibare waterstof in een tank met dezelfde inhoud dus bijna 2 keer zo’n lange afstand afleggen.

Het afkoelen naar -253 graden Celsius kost veel energie. En een minsterns zo grote uitdaging is de waterstof op deze temperatuur te houden. Want als de vloeistof tussentijds opwarmt veranderd deze in gasvorm, neemt de druk enorm toe en moet het gas onmiddellijk worden gebruikt of afgeblazen. Anders explodeert de tank.

Het minst grote risico vormen voertuigen die intensief worden gebruikt. Staat een personenauto regelmatig wel eens een week ongebruikt op de oprit, met bussen en vrachtauto’s wordt bijna 7 dagen in de week gereden. Daarvoor kan vloeibare waterstof een oplossing zijn. En dan natuurlijk voor vliegtuigen, die onderweg naar een verre bestemming niet makkelijk kunnen tanken. Voor emissievrij vliegen kan vloeibare waterstof dan ook een belangrijke rol gaan spelen. Al moeten we ook niet te vroeg juichen, de energiedichtheid van kerosine is maar liefst vier keer hoger. Waar laten we in het vliegtuig al die extra tanks?

Ondanks deze enorme uitdagingen ziet Air Liquide het grootschalig omzetten van gasvormige waterstof naar vloeibaar als een realistisch plan. Het R&D-project in België is gericht op de ontwikkeling van nieuwe systemen om waterstof vloeibaar te maken met een grote capaciteit. Systemen die meer dan 100 ton vloeibare waterstof per dag kunnen produceren. vloeibare waterstof Suiso FrontierDe focus ligt daarbij op lagere kosten en een lager energieverbruik. Het project bestaat uit de ontwikkeling van een nieuwe warmtewisselaar om het ontwerp te valideren en de prestaties te kwalificeren.

Of het gaat lukken zullen we de komende jaren horen.

En nog even voor alle duidelijkheid; het vloeibaar maken is alleen nodig voor het transport per tankauto of opslag. Voor het gebruik moet het vloeibare goedje eerst weer worden omgezet in gasvorm. Dat is niet moeilijk, daarvoor hoeft alleen de omgevingstemperatuur maar hoger te zijn.

foto: De Suise Frontier is de eerste tanker ter wereld die vloeibare waterstof kan transporteren

Lees ook: frankrijk-bourgogne-franche-comte-de-meest-innovatieve-waterstofregio

Meer achtergrondverhalen

  • Nederland: pionieren in Wolfheze met een slim energie-systeem en waterstof 31 juli 2025

    Op de redactie van Waterstof Magazine worden we vaak gebeld. “Kunnen we van overtollige zonne-energie geen waterstof maken en later weer gebruiken?” Technisch gezien kan het wel, maar het is gecompliceerd. Dat weten ze inmiddels ook in Wolfheze bij Arnhem. Daar draait al ruim een jaar een proef. Zoals Waterstof Magazine eerder schreef zijn in de...

    Lees meer...

  • Van aardgasnet naar waterstofnet, niet ingewikkeld, wel uitdagend 26 mei 2025

    De Nederlandse Gasunie is volop bezig met de voorbereidingen om een landelijke ringleiding voor aardgas geschikt te maken voor het toekomstige transport van waterstof. Daarbij wordt gekeken naar de kwaliteit van de buizen, de afsluiters en aftakkingen, maar ook of het voldoende klimaatwinst oplevert en bovenal of het veilig is. De technisch...

    Lees meer...

  • Witte waterstof: een revolutie in hernieuwbare energie 25 april 2025

    In een tijd waarin de wereld worstelt met de uitdagingen van klimaatverandering en de noodzaak van duurzame energiebronnen, komt witte waterstof naar voren als een veelbelovende oplossing. Witte waterstof, ook wel bekend als 'natuurlijke waterstof', is waterstof in gasvorm die op natuurlijke wijze wordt geproduceerd en in de aardkorst kan worden...

    Lees meer...

  • Nederland: XINTC presenteert unieke schaalbare electrolyser zonder kostbare metalen 19 december 2024

    In Kootwijkerbroek, in het Midden van Nederland, werd begin december een wereldwijd unieke elektrolyser gepresenteerd. De ontwikkelaars noemen het geen PEM- of alkaline elektrolyser, voor de stacks zijn geen kostbare metalen nodig en het systeem is in kleine stappen modulair opgebouwd. Stuk voor stuk unieke eigenschappen. Hoofdredacteur Paul...

    Lees meer...

  • Nederland: wereldrecord, bouw van nieuw werkschip op waterstof duurt slechts een half jaar 12 september 2024

    Een nieuw werkschip van de Nederlandse provincie Overijssel vaart sinds september 2024 op waterstof. Het batterij-elektrische schip wordt gebruikt bij het onderhoud van de vaarwegen in de Kop van Overijssel in verschillende Natura 2000 gebieden. Een range-extender aan boord zorgt ervoor dat de batterij niet na een werkdag al leeg is, maar dat tot...

    Lees meer...

  • USA: Busbedrijf Foothill heeft al jarenlange ervaring met waterstof en batterijen 25 maart 2024

    Overal in Europa wordt getwijfeld tussen bussen op waterstof of batterij-elektrisch. Voertuigen op batterijen verbruiken de minste energie, maar busbedrijven hebben er wel meerdere van nodig binnen de dagelijkse operatie. Want ook tijdens winterdagen moet het voertuig niet halverwege de route met een lege accu stil komen te staan. Waterstof geeft een...

    Lees meer...

  • Nederland: primeur, bouwplaats in Bergen op Zoom draait op 100% groene waterstof 11 maart 2024

    Een duurzame grondboring onder een spoorlijn over een afstand van meer dan 700 meter. Begin januari was dit de realiteit op een bouwplaats van TenneT in Bergen op Zoom. De netbeheerder vroeg aannemer A.Hak deze klus emissievrij uit te voeren. De aanloop ging met horten en stoten, maar uiteindelijk was het een groot succes. “Dit is absoluut...

    Lees meer...

  • Wereld: Wat is beter? Vloeibare of gecomprimeerde waterstof? 14 februari 2024

    Vloeibare waterstof verlegt de grenzen. Doordat waterstof in vloeibare vorm aanzienlijk meer energie kan opslaan in de zelfde ruimte dan waterstof in gasvorm, zijn hogere prestaties mogelijk. Projecten met waterstof zijn volop in ontwikkeling. In de zomer van 2023 presenteerde Benz een zware vrachtauto op vloeibare waterstof met een actieradius van meer...

    Lees meer...

  • Frankrijk: Bourgogne-Franche-Comté, de meest innovatieve waterstofregio 10 januari 2024

    In Frankrijk loopt de regio Bourgogne-Franche-Comté ver voorop met innovatieve ontwikkelingen rond waterstof. In de regio met plaatsen als Belfort in het oosten, Dijon in het midden en Auxerre in het westen, barst het van de waterstofinitiatieven. Ongeveer 100 bedrijven en instellingen werken er inmiddels aan waterstofontwikkelingen,...

    Lees meer...

  • Europa: rijden op waterstof verschuift van brandstofcel naar H2-verbrandingsmotor 02 januari 2024

    Een opmerkelijke verschuiving binnen het rijden op waterstof. Het dure en gecompliceerde brandstofcelsysteem krijgt er een gedegen concurrent bij. Het afgelopen jaar maakten een flink aantal vrachtautofabrikanten bekend dat ze zich niet alleen maar concentreren op een brandstofcel, de waterstofverbrandingsmotor is een goed alternatief, schrijft...

    Lees meer...

  • Nederland: festival en bouwplaats worden emissievrij met stroomaggregaat op waterstof 20 oktober 2023

    In Nederland liggen veel bouwprojecten stil omdat er tijdens de werkzaamheden teveel stikstof wordt uitgestoten. Door een veelvoud aan relatief kleine Natura2000-gebieden en de omliggende milieucirkels lukt het bijna niet meer om nieuwe woningen te bouwen of projecten op het gebied van infrastructuur te starten. De schadelijke uitstoot op de...

    Lees meer...

  • Internationaal: octrooien in de waterstof, ook een werkwijze is te beschermen 16 oktober 2023

    “Bij een octrooi op een uitvinding denken we al snel aan tastbare producten. Innovatieve elektrolyse-systemen of waterstoftanks bijvoorbeeld. En ook al zijn dit soort producten onmisbare oplossingen, ze hebben niet het alleenrecht op bescherming. Ook methodes kunnen beschermd worden met een octrooi en vaak is dat zeer de moeite waard, zeker in de...

    Lees meer...

  • Wereld: intern transport op waterstof wordt steeds vaker de beste oplossing 14 juli 2023

    Vorkheftrucks op fossiele brandstof of vorkheftrucks met een flink batterijpakket. Dat waren jarenlang de keuzemogelijkheden van bedrijven die zich bezighouden met interne logistiek. Voor de fossiele apparaten, voornamelijk op diesel of LPG, worden tegenwoordig in hoog tempo alternatieven gezocht. Batterijen en waterstof strijden om de...

    Lees meer...

  • CEO van Daimler Trucks ontkracht 5 mythes rond waterstof 07 april 2023

    De kritische berichtgeving rond mobiliteit op waterstof stoort Martin Daum, CEO van Daimler Truck. De vrachtautofabrikant komt na meerdere en zeer zorgvuldige studies steeds tot de conclusie dat  waterstof een belangrijke rol gaat vervullen bij vervoer over de weg en zelfs een essentiële voorwaarde is voor schone mobiliteit. Daum treedt nu naar...

    Lees meer...

  • Nederland: Mercedes GenH2Truck maakt testritten in Nederland 21 februari 2023

    De nieuwe Mercedes-Benz GenH2 Truck is vanmorgen bij Babberich de Nederlandse grens over gestoken om te beginnen met een meerdaagse testrit door Nederland. De zware vrachtauto is voor deze veldtest geladen met ballast in de vorm van stenen. De eerste stop op Nederlandse bodem was het grote waterstoftankstation van Kuster in Doetinchem, schrijft...

    Lees meer...

  • Nederland: wereldprimeur met 100% waterstof in woonhuizen in Lochem 02 december 2022

    Een wereldprimeur in Nederland. In de Gelderse plaats Lochem is in december een groep huizen op een waterstofleiding aangesloten. Twaalf bewoonde woningen zijn afgesloten van het aardgas en krijgen de komende jaren via het oude aardgasnetwerk 100% waterstof geleverd . Deze unieke praktijktest gaat minimaal drie jaar duren. De initiatiefnemers...

    Lees meer...

  • Nederland: wereldpers besteedt veel aandacht aan waterstofproef in Lochem 01 december 2022

    In het Gelderse stadje Lochem is een proef begonnen met het verwarmen van twaalf monumentale villa’s met waterstof. De bewoners van de Nieuweweg krijgen drie jaar lang waterstof geleverd via de voormalige aardgasleiding. Installateur Kimenai heeft de oude aardgaspijp zorgvuldig gespoeld met stikstof en plaatst tussen half november en half...

    Lees meer...

  • USA: project met vrachtauto’s op H2 in Los Angeles succesvol afgerond 18 november 2022

    Het gezamenlijke project met tien vrachtauto’s op waterstof in de haven van San Pedro in Californië is succesvol afgerond. Binnen het project Zero and Near Zero Emissions Freight Facility (ZANZEFF) werkte vrachtautofabrikant Kenworth samen met brandstofcelfabrikant Toyota. Beide bedrijven hebben tientallen jaren ervaring met respectievelijk het...

    Lees meer...

  • Europa: hoe gaan we de toekomstige transportketen van waterstof inrichten? 10 oktober 2022

    De energiewereld staat voor grote uitdagingen. Nu de uitstoot van CO2 flink naar beneden moet, komt er een einde aan het tijdperk van olie, aardgas en steenkool. De Europese Commissie kondigde in 2020 de Europese Waterstofstrategie aan en de komende jaren worden begonnen met het inrichten van internationale waterstof-transport systemen. Het...

    Lees meer...

  • Duitsland: vergelijkingstest waterstofauto’s Toyota Mirai en Hyundai Nexo 16 mei 2022

    De belangstelling voor voertuigen op waterstof in Duitsland groeit. Verschillende Duitse autofabrikanten maken bekend aan auto's met brandstofcellen te werken. BMW (foto hieronder) is het verst met de iX5, die afgelopen zomer uitvoerig is getest in de Franse zon en afgelopen winter in de barre kou bij de poolcirkel. Voldoende reden voor de Duitse...

    Lees meer...

  • Nederland: eerste waterstoffabriek in Oosterwolde (exclusieve foto's) 01 april 2022

    Afgelopen vrijdag is het energiepark SinneWetterstof  (in het Nederlands: ZonneWaterstof) in het Friese Oosterwolde officieel geopend. Direct naast kenniscentrum Biosintrum en een enorm zonnepark met 132-duizend panelen, staat een fabriek voor groene waterstof. Op deze lokatie gaan energieontwikkelaar GroenLeven en netbeheerder Alliander aan de...

    Lees meer...

  • Wereld: investeren in blauwe waterstof commercieel gezien oninteressant 12 januari 2022

    Investeren in de productie van blauwe waterstof kan voor bedrijven als snel uitlopen op financiële drama’s. Een kilo blauwe waterstof, geproduceerd uit fossiele brandstoffen waarbij de koolstof wordt afgevangen, is momenteel goedkoper dan een kilo groene waterstof. Maar dat gaat binnen tien jaar veranderen, schrijft hoofdredacteur Paul Bombeld van...

    Lees meer...

  • Verenigd Koninkrijk: snelle innovatie zorgt voor groei bij ITM Power 30 november 2021

    Het gaat goed met ITM Power. De Britse producent van elektrolysers opende in augustus 2021 een nieuwe fabriek in Sheffield voor elektrolysers die werken op basis van gepatenteerde protonenuitwisselingsmembraan (PEM) -technologie. Klanten bevinden zich over de hele wereld en zijn actief binnen het hele industriële spectrum, waaronder olie en gas,...

    Lees meer...

  • Chinese kolenhoofdstad verandert razendsnel in waterstof-hub 28 oktober 2019

    Nu de Chinese overheid volop inzet op de nieuwe waterstof-economie, buitelen de nieuwe waterstofbedrijven over elkaar heen. Deels door hun natuurlijke volgzaamheid, maar ook om te profiteren van de miljarden aan subsidies waarmee wordt gestrooid. En dan is het lastig concurreren tegen die Chinezen. Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof...

    Lees meer...

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

1082 MC  |  Amsterdam  |  The Netherlands